• SmultronKatt

Hjälp med draperi runt barnsäng!

Hej!

Till sommaren får vi en liten bebis (eller en stor ) och vi har beslutat oss för att inte flytta från vår etta. För att kunna avskilja barnet från rummet så att vi kan ha på tvn och lite lampor på kvällarna så tänkte jag att man kunde hänga en" himmelsäng" i taket fast med ett tyg som stänger ute ljus.

Detta är bara en ide jag har men jag vet inte hur det skulle gå till väga och jag är också orolig för riskerna. Tyget måste ju så klart vara fast förankrat i taket och inte nå ända ner till barnet med risk för kvävning osv.

Har ni några tips och idéer, hur har ni andra i ettor gjort med barnsängen? Att ställa barnsängen i köket är uteslutet eftersom det inte får plats och dessutom vill jag inte att det ska komma matos på sängkläderna.

Tacksam för tips och idéer!

• Svar på tråden Hjälp med draperi runt barnsäng!
  • gavagai

Intressant projekt. Det kan ju bero lite på hur rummet ser ut också. Finns det någon "naturlig" vrå? Tänker ni er att kunna dra undan tyget eller ska det vara en mer fast konstruktion? Vår treåring sover förresten i en klädkammare, så jag är själv rätt så intresserad av "compact living"-lösningar.

• Bettiz

Vi delade av dotterns rum förut (gjorde en del av rummet till datorhörna). Då satte vi en skena från Ikea i taket och hängde tyg i. Om man vill göra mörkare kan man ju hänga upp "black out-tyg", mörkertyg.

• SmultronKatt

Vi har också tänkt på draperi men problemet är att vi i sådan fall antingen skull behöva draperi runthela barnsängen ( det känns som om det skulle vara mer skrymmande än ett tyg som kan samlas upp i en krok i taket) eller ställa barnsängen i det enda hörnet som finns ledigt men där är jag rädd att det blir dragigt, speciellt på hösten eftersom fönstrena är gamla.

De här skenorna, kan man fästa dem i gipstak? och går de inte sönder (tänker på jobbiga sjukhusdraperier) Det ska ju gå snabbt och lätt att varje dag att svischa för så att det arma barnet kan få sova i lugn och ro Flört

Vi är begränsade med att möblera om eftersom vi har en loftsäng monterad i taket och väggen.

Soffan på bilden har vi sålt och ersatt med en bäddsoffa som inte tar upp lika mycket plats, utrymmet under sängen fylls av soffan. Bilderna är tagna från hallen och
    till höger har vi en tv-möbel och en expedit skrivbord från IKEA. Vi hade int eriktigt kommit i ordning så sladdarna låg överallt men det visar ju hur rummet ser ut.

Min tanke är att ställa barnsängen vid fotändan av  sängen. Jag kommer att sova i bäddsoffan. Byrån på bilden ska vi flytta till en annan vägg.
  • Bettiz

Tror de skenorna går att sätta i gipstak, har för mig att vi hade det. De är jätte stadiga och hållbara. Man kan sen välja vilken typ av "krokar" man hänger upp tyget i. Dottern drog tyget fram-och-tillbaka beroende på om hon ville stänga igen mer eller öppna upp, det var aldrig så att tyget fastnade eller att skenorna höll på att åka ner.

• Lumo

Mina tips är, skruva på hjul på sängens fötter. Finns en uppsjö av hjul på Bauhaus, bara välja ett par som funkar på ert golv o som passar benen. Jättepraktiskt med hjul på sängen, då kan ni skjutsa undan den när den inte används eller ställa den mer ostört (tex i köket) när köket inte används o det inte är matos i det.

Tips nr två, köp en sänghimmelsställning som sitter på sängen. Ni slipper hål i taket o kan ta med himmelen när ni rullar iväg sängen. Finns bra sådana på tex barnens hus. Man klämmer fast dem i spjälsängen o de sitter bra. Sedan tar ni en vanlug gardin, måste inte vara barnsänghimmel, som skymmer bra o gärna dämpar ljudet lite, dvs ett rätt tjockt tyg. En rejäl gardin når runt hela sängen.

Tror inte du behöver oroa dig för kvävningsrisk, gardinen hänger ju utanför sängen o första året kan de ju knappt ens ställa sig upp, än mindre dra in gardinen. Ni kommer ju ändå ha lite uppsikt o hör nog om något hyss försigår med att dra in gardinen. Man kan även lämna en glipa öppet så luften kommer in, men det beror såklart på tyg hur luftigt det blir.

• SmultronKatt
    Gwempa skrev 2011-05-15 15:14:03 följande:
    Mina tips är, skruva på hjul på sängens fötter. Finns en uppsjö av hjul på Bauhaus, bara välja ett par som funkar på ert golv o som passar benen. Jättepraktiskt med hjul på sängen, då kan ni skjutsa undan den när den inte används eller ställa den mer ostört (tex i köket) när köket inte används o det inte är matos i det.

Tips nr två, köp en sänghimmelsställning som sitter på sängen. Ni slipper hål i taket o kan ta med himmelen när ni rullar iväg sängen. Finns bra sådana på tex barnens hus. Man klämmer fast dem i spjälsängen o de sitter bra. Sedan tar ni en vanlug gardin, måste inte vara barnsänghimmel, som skymmer bra o gärna dämpar ljudet lite, dvs ett rätt tjockt tyg. En rejäl gardin når runt hela sängen.

Tror inte du behöver oroa dig för kvävningsrisk, gardinen hänger ju utanför sängen o första året kan de ju knappt ens ställa sig upp, än mindre dra in gardinen. Ni kommer ju ändå ha lite uppsikt o hör nog om något hyss försigår med att dra in gardinen. Man kan även lämna en glipa öppet så luften kommer in, men det beror såklart på tyg hur luftigt det blir.
    Tack för dina tips! just sänghimmel var det jag var ute efter, så att vi slapp sätta hål i taket osv och kunna flytta sängen med "gömma" , kvävningsrisk tänkte jag förelåg om tyget var fäst i taket och skulle röra på sig (av mystisk anledning jag vet ...) Det är så svårt att veta hur vi ska vända oss.
  • Mamsis

Om ni kan möblerao m så att soffan är någon annanstans än under er säng så kan nu ju fästa sänghimmeln i den och ha bebisens rum där under, byrån får ju också plats där isf.

Annars är tipset om hjul på sängen väldigt bra och smidigt.

Sänghimmel kan ni göra lätt själva om sängen är i trä.

Borra hål i sängens hörnstolpar och sätt i rundstav i hålen. (limma fast dem) sen kan man antingen spänna vajer, vanlig elelr gardinvajer runt stolparna eller lim/spika fast lister runt om som man fäster tyget i med gardinvajer, då blir det lite stabilare än bara med vajer. Inte så att vajern rsar, men det kan kännas lite vingligt när man drar för sänggardinerna.

• SmultronKatt
    Mamsis skrev 2011-05-15 20:27:39 följande:
    Om ni kan möblerao m så att soffan är någon annanstans än under er säng så kan nu ju fästa sänghimmeln i den och ha bebisens rum där under, byrån får ju också plats där isf.

Annars är tipset om hjul på sängen väldigt bra och smidigt.

Sänghimmel kan ni göra lätt själva om sängen är i trä.

Borra hål i sängens hörnstolpar och sätt i rundstav i hålen. (limma fast dem) sen kan man antingen spänna vajer, vanlig elelr gardinvajer runt stolparna eller lim/spika fast lister runt om som man fäster tyget i med gardinvajer, då blir det lite stabilare än bara med vajer. Inte så att vajern rsar, men det kan kännas lite vingligt när man drar för sänggardinerna.
    Bygga själv med andra ord ..var är Äntligen hemma -gänget? ;) Vi kan inte ha sängen under vår säng, jag kommer under bra men mannen får huka sig rejält det är bara 1,65 under sängen, han är 1,92

Tack för tipset!
  • lövet

En idé kan ju vara att börja med en sovgunga istället för spjälsäng så spara r ni lite plats i början. 
    En leandervagga med sänghimmel eller en Mawok - finns rätt många på blocket och jag fick tillbaka pengarna på vår när jag sålde vidare. I en 1:a skulle jag kanske satsa på en Mawok som man kan hänga på dörrar och väggen. Vi har haft en leandervagga men då hade vi en liten 2:a och kunde hänga deni lampkroken ovanför vår säng. I vagga/sovgunga blir det så ombonat att jag inte tror att ni behöver så mycket andra draperier osv. - barn vänjer sig vid ljus och ljud och i börjar reflekterar dom inte speciellt mycket över omgivningen. När barnet blir lite större (kan sätta sig upp) måste ni kanska hitta en bra spjälsängslösning. 

• Lumo

Fast en sån lösning funkar ju bara 4 månader... :(

• lövet

vi har haft sådan lösning mer än 4 månader med både barnen och även bara skulle bli 5-6 månader utan en spjälsäng kan vara rätt skönt när man bor trångt + att bebisar sover otroligt bra i takvaggor eftersom det blir så ombonat.
    Kompisar till oss hade oxå trångt och dom hade en hårdlift till vagnen som bebisen sov i de första månaderna. Den kan man ju flytta runt till det lugnaste stället. 
    Om ni vill ha spjälsäng så kan ni ju skärma av hörnet där den står med en snygg vikvägg  

• SmultronKatt

Tack för alla bra tips!

(och inte en enda har fått moralpanikångest över att vi är två studenter i en etta Flört)

Skål

Svar på tråden Hjälp med draperi runt barnsäng!