• alicia97

Mormorledig/tjänstled.utan lön

Hej

Är det någon som varit tjänstledig utan lön för att passa barnbarn?

Hej

Hoppas Ni kan svara på min fråga ang begäran om tjänstledighet utan lön. 

Jag behövde vara ledig från arbetet för min dotter blev sjuk och hon behövde ha hjälp med sina barn 1 och 4 år.
    Har ringt facket och dom tycker det är konstigt att jag inte fick ledigt, men visste inte säkert utan slussade mig vidare till Fk  

Försäkringskassan godkänner överlåtelse av vab dagar från pappan, men svarar inte på frågan om tjänstledighet.

Det är svårt att få reda på fakta, det måste väl finnas något svar. 

Tacksam för svar.

ps.  fick 4 dagar tjänstledigt allra första tiden, sen ringde chefen upp mig och sa att hon inte kunde bevilja mig mer ledigt  Det hade kommit en ny lag sa hon för 14 dagar sen !? Ställde till mycket problem för oss då.

• Svar på tråden Mormorledig/tjänstled.utan lön
  • Anne69

Det finns ingen allmän rätt att vara tjänstledig för att ta hand om barnbarn tex. Men OM du kan ha rätt till tillfällig föräldrapenning (överlåten från pappan som du beskriver) har du laglig rätt till ledighet - enligt föräldraledighetslagen. Inget konstigt alls och något som arbetsgivaren måste godta utan varseltid. Därutöver kan en arbetsgivare förstås ändå bevilja tjänstledighet, men någon skyldighet finns inte.

• alicia97
    Anne69 skrev 2011-05-15 15:34:19 följande:
    Det finns ingen allmän rätt att vara tjänstledig för att ta hand om barnbarn tex. Men OM du kan ha rätt till tillfällig föräldrapenning (överlåten från pappan som du beskriver) har du laglig rätt till ledighet - enligt föräldraledighetslagen. Inget konstigt alls och något som arbetsgivaren måste godta utan varseltid. Därutöver kan en arbetsgivare förstås ändå bevilja tjänstledighet, men någon skyldighet finns inte.
    Tack för svaret.

Kan man läsa sig till detta någon stans. 

Min chef avbröt min tjänstledighet med att det kommit en ny lag för ca 2- 3 veckor sedan. 

Det tyckte jag lät underligt, men fullt möjligt.

Du verkar påläst, kanske du jobbar med facket eller annat.  Jättetacksam för ditt svar.

Tipsa gärna var jag kan läsa mig till detta, för man får många olika svar.

tack igen---från en undrande mormor 
  • Cia o krabaten

Nu är det kanske lite ssent, men om du ska få TFP, dvs vabba, så behöver du inte tjänstledigt, då är det ok att du är hemma iaf s.a.s.

Ska du däremot vara utan ersättning så behöver du få tjänstledigt från din arbetsgivare och då kan denne neka antar jag. 

• Jesper f

Skulle snarare säga att det är vård av nära anhörig som du ska ansöka om, och det ska synnerligen till starka skäl om en arbetsgivare ska neka det. DÅ ska man gå till facket.

Svar på tråden Mormorledig/tjänstled.utan lön