• Kimona

Problem med tandköttet bakom kindtanden

Jag får börja med att säga att det inte är en visdomstand som är påväg, då jag vet att båda mina är i överkäken och problemet jag har är i underkäken.

Bakom den såkallade 12årstanden har det bildats en hudflik som jag kan pilla in tungan under (alltså ungefär som när man får en kindtand).
    Det gör så ont när jag borstar kindtanden att jag bara får nudda vid den lite lätt med tandborsten, och även då blöder det.
    Har haft den där fliken ganska länge och tandläkarna har aldrig brytt sig om den, men problemen med dem kommer bara då och då.

Nu är det svullet och är obehagligt.

Jag kan inte gå till tandläkaren. Har inte skrivit in mig på mottagningen i min nya kommun och har inga pengar.

Vill bara veta om någon kan ha en aning om vad det är?

• Svar på tråden Problem med tandköttet bakom kindtanden
  • puss

varför kan det inte vara en visdomstand? dom kan man ju få både uppe och nere.

I will mustardize you
  • Kimona
    puss skrev 2011-05-15 19:52:21 följande:
    varför kan det inte vara en visdomstand? dom kan man ju få både uppe och nere.
    För att röntgen visade bara uppe
  • Ron

Det låter som att du har fått pericoronit, vilket brukar inträffa med visdomständer. Nu vet jag inte om du granskade dina röntgenbilder själv, men det händer att tandläkare bara tar två bilder, vilket kan resultera i att alla visdomständer inte syns. Nåväl, ponera att det ändå inte är en visdomstand utan en 7:a. Då kallas den här tandköttsfliken alltjämt operculum och man kan genom en liten operation avlägsna denna relativt smärtfritt. Risken finns emellertid att den växer tillbaka. Möjligheten finns ju alltid att avlägsna tanden, men det är bara brukligt om det rör sig om en 8:a.

Du kan ju köpa lite corsodyl på apoteket och borsta med i området för att se om det lindrar. Annars hälsa på farbror tandläkaren :)

• Kimona
    Ron skrev 2011-05-25 22:50:04 följande:
    Det låter som att du har fått pericoronit, vilket brukar inträffa med visdomständer. Nu vet jag inte om du granskade dina röntgenbilder själv, men det händer att tandläkare bara tar två bilder, vilket kan resultera i att alla visdomständer inte syns. Nåväl, ponera att det ändå inte är en visdomstand utan en 7:a. Då kallas den här tandköttsfliken alltjämt operculum och man kan genom en liten operation avlägsna denna relativt smärtfritt. Risken finns emellertid att den växer tillbaka. Möjligheten finns ju alltid att avlägsna tanden, men det är bara brukligt om det rör sig om en 8:a.

Du kan ju köpa lite corsodyl på apoteket och borsta med i området för att se om det lindrar. Annars hälsa på farbror tandläkaren :)
    Jag såg röntgenbilderna själv så jag vet :)
    Det försvann för några dagar sedan, har ingen aning om vad det var
Svar på tråden Problem med tandköttet bakom kindtanden