• Anonym (administrativt)

Jag vill byta jobb...men inte studera mer...hjälp..

Är utbildad förskollärare och har jobbat som detta i över 10 år. De senaste åren har jag inte alls tyckt att det varit så roligt. jag vill något annat men jag vet inte vad. Jag bytte även arbetsplats eftersom jag inte trivdes på min förra ställe den sista tiden. Nu är det snart 6 månader sedan. Visst trivs jag bättre men jag är nog ingen person som bör jobba med barn egentligen. Jag undrar lite vad för typ av jobb jag skulle kunna söka där jag ändå har nytta av min utbildning..jag skulle gärna jobba mer administrativt. Är trött på förhållandena i förskolan med stora barngrupper. Dessutom påverkar det mitt humör och bemötandet gentemot mina egna barn med och jag känner inte heller att det ger mig så mkt längre. Hjälp mig!!!

• Svar på tråden Jag vill byta jobb...men inte studera mer...hjälp..
  • Anonym

Ojdå, är inte förskollärarutbildningen rätt nischad? Kanske kan du ta jobb i call-center e.d.?

Anonym skrev 2011-05-15 14:59:31 följande:
    Ojdå, är inte förskollärarutbildningen rätt nischad? Kanske kan du ta jobb i call-center e.d.?
    Jo det är den...

Finns det andra typer av jobb som man inte måste ha utbildning till?
  • Anonym

Kan du inte hitta andra vägar? Jobba fackligt?

• Anonym

Jag vet att du sa att du inte vill plugga men du kan ändå kika på denna sida... det kan nända att du kan behöva komplettera med något.

Anonym skrev 2011-05-15 15:12:25 följande:
    Jag vet att du sa att du inte vill plugga men du kan ändå kika på denna sida... det kan nända att du kan behöva komplettera med något.
    Tittade som hastigast, ger det per automatik jobb? Jag skulle kunna tänka mig att läsa till läkarsekreterare men har fått för mig att det inte är så goda jobbchanser..
  • NadiaMi

Har du funderat på att flytta upp i rankerna inom skolan eller jobba mer fackligt?
    Då kan du ju dra nytta av din erfarenhet och vilja till förbättring och kanske komma till nya utmaningar utan att behöva ta några direkta omvägar.

NadiaMi skrev 2011-05-15 17:25:36 följande:
    Har du funderat på att flytta upp i rankerna inom skolan eller jobba mer fackligt?
    Då kan du ju dra nytta av din erfarenhet och vilja till förbättring och kanske komma till nya utmaningar utan att behöva ta några direkta omvägar.
    Om du tänker på att jobba i skolan istället för förskolan så har jag ingen utbildning för det och det vill jag inte heller. Problemet är ju egentligen att jag helt vill byta bransch...och det har jag velat länge.
  • pandyb

Iofs en utbildning. Men utbilda sig till förskolechef?

Det är min plan om några år :)

Nils 090419 *mammas prins*
  • NadiaMi
    Anonym (administrativt) skrev 2011-05-15 17:32:42 följande:
    Om du tänker på att jobba i skolan istället för förskolan så har jag ingen utbildning för det och det vill jag inte heller. Problemet är ju egentligen att jag helt vill byta bransch...och det har jag velat länge.
    Skolan/Förskolan - det är trots allt samma 'huvudman' i slutändan.
    Dessutom handlar det formella inte så mycket om utlärning och har du en förskollärar-examen så bör du ha tillräcklig utbildning för att kunna få ta på dig mer planeringsansvar på en högre nivå.

Som t.ex. förskolechef, eller något åt det hållet.

Iofs blir det ju fel om du vill byta branch helt och hållet, men det vore ett sätt att få en lite ny vinkling på arbetet iallafall.
  • mejmej

varit med om flertalet rektorer som är utb förskolelärare (inte bara inom förskolan utan äver för högre åldrar). finns ju även annan administration inom skolan som borde vara möjligt att söka . annars kanske på komunen på skolförvaltingen eller liknande. kanse jobba med läromedelsframtagning på något vis. någon form av pedagogiskverkasmhet som hanlar om barn men för vuxna. barnsjukvården kanske också har behov av pegagogisk utb. men då är det väl fortfarnade med barnen direkt. 

brain stormar så vet inte vad som är riktigt i mina gissningar. Lycka till!

• Anonym (Lisa)

Synd att du inte kan tänka dig att plugga, annars kanske specialpedagog (1,5 år på högskola) hade varit något. Annars kan du ju försöka få arbete som t ex personlig assistent åt barn (kräver oftast ingen utbildinng - men det kan ju vara positivt att du är förskollärare). Vad gäller annan barnsjukvård är det nog svårt utan någon typ av vårdutbildning (lägst undersköterska). Som specialpedagog kan du dock arbeta på t ex lekterapin  - eller arbeta med vuxna (handleda personalgrupper).

mejmej skrev 2011-05-15 17:41:12 följande:

varit med om flertalet rektorer som är utb förskolelärare (inte bara inom förskolan utan äver för högre åldrar). finns ju även annan administration inom skolan som borde vara möjligt att söka . annars kanske på komunen på skolförvaltingen eller liknande. kanse jobba med läromedelsframtagning på något vis. någon form av pedagogiskverkasmhet som hanlar om barn men för vuxna. barnsjukvården kanske också har behov av pegagogisk utb. men då är det väl fortfarnade med barnen direkt. 

brain stormar så vet inte vad som är riktigt i mina gissningar. Lycka till!

Tack, jag fick absolut lite tips!
  • Anonym (.)

Min gamla chef tröttnade på att vara chef och då fick hon jobb inom administrationen på kommunen. En släkting till mig är mellanstadielärare men sökte jobb på gleerups (läromedelsframtagning) och fick det. Där jobbade han i 10 år innan han gick i pension.

Själv läste jag vidare inom ett annat yrke, men fick inte jobb och gick tillbaka till förskolläraryrket. Men nu trivs jag i och för sig bra med yrket, men ville gärna prova något annat för omväxlingen.  

Men se till att arbetsmarknaden är god innan du utbildar dig, om du trots allt utbildar dig. Jag tycker KY-utbildningar verkar bra. Ett hett tips är elektriker eller något inom VVS, man tjänar jättebra och är efterfrågad och det är inte särskilt långa utbildningar. Men lita inte på mig utan kontrollera noga innan du hoppar på något!

Anonym (.) skrev 2011-05-15 19:39:42 följande:
    Min gamla chef tröttnade på att vara chef och då fick hon jobb inom administrationen på kommunen. En släkting till mig är mellanstadielärare men sökte jobb på gleerups (läromedelsframtagning) och fick det. Där jobbade han i 10 år innan han gick i pension.

Själv läste jag vidare inom ett annat yrke, men fick inte jobb och gick tillbaka till förskolläraryrket. Men nu trivs jag i och för sig bra med yrket, men ville gärna prova något annat för omväxlingen.  

Men se till att arbetsmarknaden är god innan du utbildar dig, om du trots allt utbildar dig. Jag tycker KY-utbildningar verkar bra. Ett hett tips är elektriker eller något inom VVS, man tjänar jättebra och är efterfrågad och det är inte särskilt långa utbildningar. Men lita inte på mig utan kontrollera noga innan du hoppar på något!
    Tack, jag ska absolut forska vidare!!!
Svar på tråden Jag vill byta jobb...men inte studera mer...hjälp..