• mommytwo

Göra en egen diskbänk för barn?

Vi har köpt en briospis till lillen och nu ska jag bygga/köpa ett bord som man kan göra om till diskbänk.

Ngon som har förslag på hur man kan göra? Tips eller idéer på hur det blir finast?

Vad ska jag tänka på?

Jag har kollat på styleroom och liknande men det finns ju ingen beskrivning på hur de verkligen gör barnköken =)

My Baby K 091031
  • Svar på tråden Göra en egen diskbänk för barn?
  • Hannajo

Jag trodde att man gjorde hålet lite mindre än skålen är längst upp, så att den inte får plats att ramla igenom. Men jag vet inte riktigt hur skålen ser ut. Jag kan  inte öppna din länk. Hoppas du klurar ut nåt bra sätt!

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • nemo08

Det här hjälper kanske inte NU när ni redan har en lekspis, men vi fick en lekspis MED diskho bredvid- så himla käckt och fint! (se denna bild i min blogg; http://ullvi32.blogspot.com/2011/05/bland-tartor-och-bilar.html)
    Själv hade jag inte valt nått i metall för som barn leker/låter så kan jag tänka mig att det kommer skramla och låta en hel del i metall/plåt?! Kanske går att ha nått i plast-  man behöver inte "overdo" it Solig

• vivianne

Leta i second-handbutiker (typ Emaus, Erikshjälpen) efter en bunke med kant. Kryllar av dem där för sådana hade alla gamla tanter . Så är det bara att göra hålet lika stort som bunken men att kanten går ut och håller den kvar.

• Mamsis

Bunkarna som används är degbunkar, 'alla'  gamla tanter (och jag haha) har såna och de brukar finnas på loppisar och liknande.

Vänd upp och ner på bordet/bänken du ska göra till diskbänk och lägg bunken där du vill ha hålet, rita runt kanten MEN rita sen en rinv ca 1 cm innanför den första och såga efter det strecket! Annars trillar bunken igenom.

Vänd, måla om du vill, sätt på vaxduk och häfta fast under skivan om du vill. Borra ett hål en bit ifrån bunkens hål, lagom stort att sätta ner en kran i och limma fast kranen. Sätt i bunken. Klart.
    OBS! Kolla först om du får ner bunken i hålet när kranen sitter på plats, det är bra om du kan ta bort bunken och diska den om det behövs.

Svar på tråden Göra en egen diskbänk för barn?