• sassus

Någon här som gått ner i vikt pga oro?

Jag oroar mig så himla mycket över min hälsa, tror att jag har cancer. Har varit på Vårdcentralen, som tagit några sketna prover och sedan säger att jag inte är sjuk, bara orolig. Det som triggar min oro mest är det faktum att jag går ner i vikt, kanske inte med rasande fart men ändå så att det märks på kläderna. Ont i ryggen har jag också, en molande värk liksom. Kan det vara så att jag går ner i vikt för att jag hela tiden går och oroar mig hela tiden? Hade en vecka eller två då jag åt väldigt dåligt, men nu sen ett par veckor tillbaka äter jag ändå ganska normalt, ändå går jag inte upp ett gram utan snarare ner mer. 

Nu står det ju i mina journaler att jag är orolig och därför känns det som att jag inte kan vända mig dig igen. Inbillar mig att jag har cancer som spritt sig till körtlarna i ryggen eller skelettet typ. Och att ingen kommer ta mig på allvar och att jag därför kommer dö från min älskade sambo och dotter.

Suck.. Någon som möjligtvis känner igen sig? 

• Svar på tråden Någon här som gått ner i vikt pga oro?
  • Meland

Jag brukar med gå ner i vikt ner jag är orolig och jag tror att läkarna kan ha rätt ... Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en sköterska eller kurator och prata om din oro för oftast ner man har en sådan oro och som du säger ombildningar då ligger det något bakom det som just nu finns i ditt omedvetna...

• Mandy1981

jag var precis likadan, utgick alltid från det värsta, har jag ont så måste det vara cancer. Detta är väldigt stressande och då förbränns mer kalorier.
    Har alltid bara vägt 50 kilo pga stress och oro. Sedan jag fick mitt barn, flyttat till sverige för att minska stressen som jag haft på jobbet, osv så har jag (pga barnet) inte haft tid att oroa mig så mycket. Har helt enkelt slutat bry mig, och gick upp 14 kilo på ett halvt år. Är nu normalviktig (naja nästan - är höggravid just nu, så då är det nåt eller några till kilo) sedan 3 år tillbaks och ser allt mycket lugnare.

• sassus

Tack för era svar. Va skönt att du ser allt lugnare Mandy. I mitt fall blev det värre sedan jag fick barn, nu har jag ju så mkt mer att dö ifrån... :-S 

• Anonym (samma)

Hej, är i samma situation som dig. Har varit på vårdcentralen och tagit blodprover nu då jag gått ner 5 kg sen i januari utan att jag vet varför, plus att jag har massa blåmärken på benen. Är såå orolig för att det är leukemi och nu ska jag vänta en vecka på svar. 

Har haft en fruktansvärt jobbig vinter då jag varit otroligt psykiskt stressad men tycker ändå jag har ätit helt ok. Har ätit lagad lunch varje dag osv, men går ändå ner i vikt. Är en smalis från början dessutom och nu väger jag bara 49 kg!
    Försöker intala mig att jag gått ner pg a all oro och stress i vinter men det gnager verkligen i mig detta att jag fortsätter tappa i vikt trots att jag har ätit bra nu medvetet ett par veckor. Man borde ju ändå gå upp och inte ner i vikt då.

• sassus
    Anonym (samma) skrev 2011-05-20 18:56:29 följande:
    Hej, är i samma situation som dig. Har varit på vårdcentralen och tagit blodprover nu då jag gått ner 5 kg sen i januari utan att jag vet varför, plus att jag har massa blåmärken på benen. Är såå orolig för att det är leukemi och nu ska jag vänta en vecka på svar. 

Har haft en fruktansvärt jobbig vinter då jag varit otroligt psykiskt stressad men tycker ändå jag har ätit helt ok. Har ätit lagad lunch varje dag osv, men går ändå ner i vikt. Är en smalis från början dessutom och nu väger jag bara 49 kg!
    Försöker intala mig att jag gått ner pg a all oro och stress i vinter men det gnager verkligen i mig detta att jag fortsätter tappa i vikt trots att jag har ätit bra nu medvetet ett par veckor. Man borde ju ändå gå upp och inte ner i vikt då.

Hoppas att dina prover inte visar något konstigt. En kompis till mig sa att min kropp kräver så mkt energi för att oroa sig, och därför blir det inte så mycket över till kroppen trots att jag äter bra. Har väldigt svårt att ta till mig det själv, men till andra är det ju lättare att ge den förklaringen Så jag är säker på att det är så i ditt fall. Berätta gärna hur det går för dig. 
Svar på tråden Någon här som gått ner i vikt pga oro?