• lilla fia

3åring som brutit armen och har nu gips vab eller dagis?

hejhej
    Har en 3åringa som har brutit armen och undrar nu hur vi ska göra i morgon, ska vi lämna på dagis eller är det vab som gäller?

• Svar på tråden 3åring som brutit armen och har nu gips vab eller dagis?
  • Gurkan

Det beror ju lite på hur barnet mår kan jag tycka. Har det mycket ont så stanna hemma men om barnet mår bra och inte har ont så tycker jag nog allt det kan gå på förskolan.

• lilla fia

Barnet ska ha gipset i 3veckor, sover väldigt dåligt på nätterna men mår ok på dagarna. Behöver hjälp med det mesta..
    Är det giltligt med vab? någon som vet om fk tycker att det är ok eller om någon varit med om detta??
    tacksam för alla svar.

• heliora

Att vara skadad och gipsad är ju inte att var sjuk, och att kräva hjälp är ju något dagisfröknarna kan råda bot på, det måste inte vara föräldern eller i hemmet...

• Pink Muffin

Min 4-åring bröt armen i februari och var hemma tre dagar (han bröt på torsdagen och var med mig i skolan på fredagen och sen kom ju helgen) och gick sedan på dagis som vanligt. Han hade också gipset i 3 veckor (lr gipsskena det var "bara" en greenstick-fraktur). Han hade ingen smärta efter att gipsskenan kommit på plats, men blev ju lite handikappad vid av- och påklädning för att gipset gjorde armen tjockare än vanligt. Jag tycker att "skicket" på barnet måste få avgöra! Klart att FK måste godkänna det som VAB om barnet inte kan vara på dagis...

Var sak har sin tid.
  • morochmer

Har ni ingen privat försäkring?

• maria204

Tänk på att du måste ha läkarintyg om ditt barn är hemma mer än 7 dagar.

• vivianne

Jag hade rådfrågat barnets läkare, det är ju ändå h*n som har medicinsk expertis och ska skriva ev. läkarintyg. Ring sjukvårdsrådgivningen i avvaktan på att ni kan kontakta läkaren/ortopeden i morgon.

Hemma tills gipset åker av är väl att ta i tänker jag spontant (utan att egentligen ha en aning om vad jag pratar om utom att så länge blir ju inte vuxna sjukskrivna av en bruten arm )

• lilla fia

Hur menar du då?
    Barnet har en barnförsäkring på trygghansa....

• morochmer
    lilla fia skrev 2011-05-15 19:30:17 följande:
    Hur menar du då?
    Barnet har en barnförsäkring på trygghansa....
    Får ni inte ersättning därifrån om du måste vara hemma med barnet?
  • Sol

Vår treåriga granne går på dagis med helgipsat ben så visst skulle han klara att gå på dagis om han inte har ont. När vår då 2,5 son bröt armen och var gipsad var det efter ett par dagar full fart på honom.

• pigglet

Anmäl skadan på trygghansa så får ni 1000 kronor.

Om barnet inte har ont och orkar så kan det vara på förskolan.
    (Vägrar förskolan ta emot barnet kan läkaren skriva ett intyg att barnet inte kan vistas i ordinarie omsorgsform. Det blev så när förskolan lät lite tveksam om huruvida sonen kunde vara där med brutet ben i rullstol)

• Liten Mjau

Jag jobbar på en förskola och har en kille som har gipsad arm nu. Inga som helst problem. Han kan itne vara med på alla lekar men funkar normalt och om han behöver hjälp så får han det.
    När hände skadan? Er 3-åring kanske behöver en dag till att vänja sig sen tycker jag ni kan skicka barnet till fsk, Prata med personalen i morgon om vad som hänt och hur ni vill ha det så komemr allt gå jätte bra
    Krya på er 3-åring och lycka till!

• mady

ni får nog inte godkänt från FK några dagar men inte veckor.

Kompisens dotter bröt benet gips från höft till fot hon var på dagis efter tre dagar.

• Försäkringskassan

Hej!

Om barnet har ont och mår dåligt får ni ta ut tillfällig föräldrapenning. Ett läkarintyg krävs från och med 8;e dagen i barnets vårdperiod. Om läkaren ordinerar er att stanna hemma från förskolan hela perioden av någon specifik anledning och ger barnet ett läkarintyg på det, så har du rätt till ersättning. Det ska framgå av läkarintyget att föräldern krävs i vården av barnet isåfall.

Hälsningar
    Isa, Handläggare

Svar på tråden 3åring som brutit armen och har nu gips vab eller dagis?