• Bottis

Har er hund haft borrelia?

Hej,
    jag undrar om någon här har haft eller har en hund som haft borrelia? Vad fick hunden för symptom, varför misstänkte ni borrelia?

Har en hund här hemma som haltar varannan dag sedan förra söndagen. Hältan vandrar även från ben till ben. Hon äter dåligt, sover mycket och har kräkts två gånger. Vi var till vetten i torsdags, då haltade hon så klart inget och de sa avvakta, muskelinflammation. När vi kom hem började hon halta på ett nytt ben. Nu har vi filmat så vi kan visa vetten. Vi ska ringa om ny tid i morgon.

Vi själva misstänker borrelia därav frågan här. 

• Svar på tråden Har er hund haft borrelia?
  • Bottis
    Rottis77 skrev 2011-05-15 21:11:28 följande:
    Ja, alla 3!!

Det har varit hälta och trötthet på mina. 
    Hur fastställdes diagnos och blev hundarna återställda? Vad för slags medicin?
  • Rottis77
    Bottis skrev 2011-05-15 21:14:37 följande:
    Hur fastställdes diagnos och blev hundarna återställda? Vad för slags medicin?
    Man faställer det via blodprov och behandla med antibiotika. När det väl blev behandlat försvanna allt och dom blev bra igen, 2 av dom hade dessutom Ehrilchia.
  • iii

Ja min har haft det och hade alla möjliga symptom, inklusive hälta. Blodprovet visade inget, vilket inte är helt ovanligt enligt veterinären så vi behandlade det iallafall och han blev frisk.

• Bottis

Vår hund haltade i morse, har haltat hela dagen och nu på kvällen är hon en helt annan hund. Haltar inte och är piggare. Så följer hon mönstret är det en bra dag i morgon och ny hälta på tisdag. Vi ska be om ett test i morgon. Vetten pratade om röntgen och eventuellt lös benbit. Känns inte troligt då hältan ju flyttar på sig och inte är ständig. Vi kommer insistera på borreliatest.

• iii
    Bottis skrev 2011-05-15 21:25:54 följande:
    Vår hund haltade i morse, har haltat hela dagen och nu på kvällen är hon en helt annan hund. Haltar inte och är piggare. Så följer hon mönstret är det en bra dag i morgon och ny hälta på tisdag. Vi ska be om ett test i morgon. Vetten pratade om röntgen och eventuellt lös benbit. Känns inte troligt då hältan ju flyttar på sig och inte är ständig. Vi kommer insistera på borreliatest.
    Flyttar de sig mellan två ben? Det kanske är så att det ena benet överbelastas när hon haltar på det andra och därför blir halt på andra sidan också? Hälta är svårutrett ibland. Nu när min hund börjar bli äldre så har han haltat pga artros. Han haltade på båda frambenet men det syntes knappt eftersom det var båda benen på en gång. Så en röntgen hade nog inte skadat.
  • Bottis
    iii skrev 2011-05-15 21:32:01 följande:
    Flyttar de sig mellan två ben? Det kanske är så att det ena benet överbelastas när hon haltar på det andra och därför blir halt på andra sidan också? Hälta är svårutrett ibland. Nu när min hund börjar bli äldre så har han haltat pga artros. Han haltade på båda frambenet men det syntes knappt eftersom det var båda benen på en gång. Så en röntgen hade nog inte skadat.
    Det flyttar sig mellan alla ben. Hon är röntgad redan men de såg inget, vill röntga igen.
  • iii
    Bottis skrev 2011-05-15 21:35:43 följande:
    Det flyttar sig mellan alla ben. Hon är röntgad redan men de såg inget, vill röntga igen.
    Ok. Ja det är ju ganska typiskt borrelia att det flyttar runt. Hoppas ni hittar vad som är fel.
  • Bottis
    iii skrev 2011-05-15 21:37:00 följande:
    Ok. Ja det är ju ganska typiskt borrelia att det flyttar runt. Hoppas ni hittar vad som är fel.
    Ja, det är jobbigt att se henne dålig, gör ont i hjärtat.
  • Me Em

Vi upptäckte borrelian på vår hund genom att han fick dimmiga ögon.

Det blev flera besök hos en veterinären (en ögonspecialst som jag själv letade upp) och en hel hög med medicin (både ögondroppar och tabletter)

Detta skedde förra sommaren och han blev helt återställd :)

• Bottis

I morgon får vi svar på borreliaprovet. Hon har ngn infektion visade provet de kunde analysera på plats. I orgon vet vi om det är borrelia eller bara en enkel infektion. Har fått medicin mot den enkla varianten infektion.

• Mistys Daisy
    Hur har det gått? Min prinsessa har haft det 3 gånger..hon är 4 år... Nu har hon "fanimej" fått droppar och nu lyser dom små kräken med sin frånvaro! Ta i trä!!!
Svar på tråden Har er hund haft borrelia?