• SandraMariaH

Hjälp med pizzasten, tack!

Nej nu ger jag snart upp. Köpte en ny grill i våras & köpte även då en pizzasten som går att ha både på grillen & i ugnen. Nu har vi försökt med båda två men hur tusan ska man få det att fungera?!
    Stenen ska vara varm så man måste ju kavla ut & fylla pizzan innan sen flytta över, men hur?

Någon som har tips på hur ni får det att fungera? all hjälp uppskattas :)

• Svar på tråden Hjälp med pizzasten, tack!
  • pandyb

Vi har en pizza spade till våran! Blir supergoda pizzor med en sten!

Nils 090419 *mammas prins*
  • Amazina

Kavla ut, lägg på bakplåtspapper på en plåt och rutscha över, kanske??

• carnitas01
    Amazina skrev 2011-05-15 19:07:29 följande:
    Kavla ut, lägg på bakplåtspapper på en plåt och rutscha över, kanske??
    Denna eller en pizzaspade som pandyb sa.
    Man kan även göra pizza på en plåt och rutcha över, men röstar nog på bakplåtspapper om man inte har en pizzaspade.
    Vilket man än använder, så måste man ha lite mer mjöl under pizza om man inte har en pizzaspade, vilket inte är super bra åga mjölet under bränns snabbare.
  • SandraMariaH

vi hade bakplåtspapper nu & pizzan var helt degig under & näst inpå bränd uppe, suck. Hade massvis med mjöl under så man skulle kunna få över den & skippa pappret, men icke. Men det med pizzaspade låter ju smart :D tusen tack för tipset.

• pandyb

Dom är doclk ganksa så dyra. Hittade någon billig på nätet och den duger alldeles utmärkt! Leta tills du hittar någon prisvärd!

• carnitas01
    SandraMariaH skrev 2011-05-15 21:46:02 följande:

vi hade bakplåtspapper nu & pizzan var helt degig under & näst inpå bränd uppe, suck. Hade massvis med mjöl under så man skulle kunna få över den & skippa pappret, men icke. Men det med pizzaspade låter ju smart :D tusen tack för tipset.

Var stenen varm?
    tom jag utan sten kan få bra färg på botten, men aldrig får den degig.
    Gjort degen för tjock?

Testa att ha stenen längre ner i ugnen, så du mindre hård värme uppefrån.
  • SandraMariaH

när vi hade den på grillen blev pizzan rätt knölig men den fick ju en bra botten, smakade ju "riktig" pizza om den.
    Hade ugnen på drygt 220grader & varmluft, är det för låg temperatur? grillen var ju bra mycket mer /:

vet att det finns en pizzaspade på citygross, såg det när jag var in där en gång. kanske man skulle åkt in & handla den :) hm. stenen var kokhet igår iallafall, hade den på gallret i ugnen, i mitten ungefär. Hade en hel del mjöl under botten som låg på bakplåtspapper först för att kunna flytta över den, men det gick ju ej.
    Kanske var botten för tjock samtidigt som det var lite mycket mjöl? hur tjock har ni botten?

• pandyb

Man lär sig efter hand. Första gånge vi gjorde blev degen tjockare än en pan-pizza, inte gott :)
    Vi trycker numera ut den så den nästan "går igenom", mycket godare.

Vi har också testat med sån pizzadeg som är på "konservburk", pizza kit. Den blev inte heller bra . Det bästa blir att göra egen deg

Bästa pizzan:
    Oxfilé
    MAnnerströms beasås
    ruccola
    tomat
    o paprika
    färsk oregano

MUMS! Ska vi nog göra på fredag, blev sugen :)

• Lowika

Man måste starta mycket längre innan än om man gör vanlig plåt-pizza! Stenen måste vara genomvarm, annars kyler den bara pizzan, med degig botten som resultat.

Billigaste pizzastenen; en granit gångplatta från Hornbach, 59 kr. Tjockare än många dyra "finstenar" från "finbutiken" Funkar minst lika bra. (kräver dock lite djup på ugnen / vinkelslip :D)

• carnitas01
    SandraMariaH skrev 2011-05-16 09:21:31 följande:
    när vi hade den på grillen blev pizzan rätt knölig men den fick ju en bra botten, smakade ju "riktig" pizza om den.
    Hade ugnen på drygt 220grader & varmluft, är det för låg temperatur? grillen var ju bra mycket mer /:

vet att det finns en pizzaspade på citygross, såg det när jag var in där en gång. kanske man skulle åkt in & handla den :) hm. stenen var kokhet igår iallafall, hade den på gallret i ugnen, i mitten ungefär. Hade en hel del mjöl under botten som låg på bakplåtspapper först för att kunna flytta över den, men det gick ju ej.
    Kanske var botten för tjock samtidigt som det var lite mycket mjöl? hur tjock har ni botten?
    När det kommer till värme så finns det många varianter.
    Jag kör full fräs 300grader och kör väldigt långt ner i ugnen på en plåt, blir hyfsat oftast.
    För mig pizzerian över gatan kör 280grader, får fråga igen.
    Men tror det skilljer sig från pizzeria till annan.
    Min deg kör jag ut till ca2mm, svårt att avgöra men i alla fall väldigt tunnt.
    Dock så är det väl knådad och av durumvete, och ligger i kylen och jäser sakta i par timmar.
    Och är inte av en sådan sort där man gör polish/botgöring före, men det ska ge en bättre deg sägs det.

Men pizzasten och spade är nått som står på listan för inköp, men blir liksom aldrig av :p
    Men nu jävlar ska tummen ur ;)
    Så barnen får lite pizza till helgen, värsta är jag funderar på en vedeldad ugn, men med tanke på hur snabbt det går med pizzastenen och spaden.
    Så kan vi säkert säga det inte händer :o
  • SandraMariaH

tack för alla svar, kul att det verkar vara så populärt med hemmagjord pizza på sten :)

har nog fått förklaringarna på mina problem
    1. för tjock deg
    2. kall sten
    3. för låg temperatur
    4. ingen pizzaspade

karl gnäller om att slänga stenen men jag ska nog våga mig på ett försök till :)
    ni som gör pizza hemma, lyckades ni första gången eller hur många försök tog det tills ni kom igång rätt?
    har nog ingen betydelse men vår sten är en "weber" och jag gör egen deg, ibland vete & ibland på grövre mjöl

• Linda5

Slutet på 80-talet var det poppis med täljstens plattor på restaurangerna.
    Då värmde vi dom i 300grader i ca 3 timmar för att de skulle bli genomvarma.
    Det tar längre tid än man tror.

• SandraMariaH
    Linda5 skrev 2011-05-16 21:42:52 följande:

Slutet på 80-talet var det poppis med täljstens plattor på restaurangerna.
    Då värmde vi dom i 300grader i ca 3 timmar för att de skulle bli genomvarma.
    Det tar längre tid än man tror.

jisses! ja då var nog min iskall i jämnförelse med dem ;p
  • pandyb

Våran har inte legat på i en timme. Vi har mest kört på grillen och så länge håller ju sig knappt grillen varm!!!
    Det har fungerat ändå

• Lowika
    pandyb skrev 2011-05-17 10:28:39 följande:
    Våran har inte legat på i en timme. Vi har mest kört på grillen och så länge håller ju sig knappt grillen varm!!!
    Det har fungerat ändå
    Håller sig inte grillen varm?

Vi kan iaf konstatera att den ska vara inne bra stund innan pizzan ska in. Man ska inte slänga på pizzan på en kall sten
Svar på tråden Hjälp med pizzasten, tack!