SandraMariaH skrev 2011-05-16 09:21:31 följande:
när vi hade den på grillen blev pizzan rätt knölig men den fick ju en bra botten, smakade ju "riktig" pizza om den.
Hade ugnen på drygt 220grader & varmluft, är det för låg temperatur? grillen var ju bra mycket mer /:
vet att det finns en pizzaspade på citygross, såg det när jag var in där en gång. kanske man skulle åkt in & handla den :) hm. stenen var kokhet igår iallafall, hade den på gallret i ugnen, i mitten ungefär. Hade en hel del mjöl under botten som låg på bakplåtspapper först för att kunna flytta över den, men det gick ju ej.
Kanske var botten för tjock samtidigt som det var lite mycket mjöl? hur tjock har ni botten?
När det kommer till värme så finns det många varianter.
Jag kör full fräs 300grader och kör väldigt långt ner i ugnen på en plåt, blir hyfsat oftast.
För mig pizzerian över gatan kör 280grader, får fråga igen.
Men tror det skilljer sig från pizzeria till annan.
Min deg kör jag ut till ca2mm, svårt att avgöra men i alla fall väldigt tunnt.
Dock så är det väl knådad och av durumvete, och ligger i kylen och jäser sakta i par timmar.
Och är inte av en sådan sort där man gör polish/botgöring före, men det ska ge en bättre deg sägs det.
Men pizzasten och spade är nått som står på listan för inköp, men blir liksom aldrig av :p
Men nu jävlar ska tummen ur ;)
Så barnen får lite pizza till helgen, värsta är jag funderar på en vedeldad ugn, men med tanke på hur snabbt det går med pizzastenen och spaden.
Så kan vi säkert säga det inte händer :o