• Mamma till viljestark dotter

Ok väldigt dum fråga... HUR pottränar man en pojke?!

Vi har en tjej på 7 år och tvillingar på snart 2 år (en kille och en tjej). Jag hade gruvat mig mycket för potträningen på äldsta tjejen, men hon fattade galoppen på 2 dagar! Hon var nog redo. Vi hade en pottstol som hon fick "öva" på.

Men nu till frågan. HUR gör man med killar?! Vi har tagit in denna pottstol igen och på flickan funkar det jättebra. Men inte på killen. Skulle han kissa så kommer han ju att kissa rakt framåt och inte ner i pottan. Hur göra?!

Är det för tidigt att börja potträna dom? De blir två i augusti.

• Svar på tråden Ok väldigt dum fråga... HUR pottränar man en pojke?!
  • levandecharader

Säg till honom att sätta sig ner, trycka ner snoppen och ihop med benen, sen kissa och sitta still tills han kissat klart. Troligtvis behöver du hjälpa till i början innan han lärt sig själv.

• Nape

Vi har knappt pottränat utan tagit fram pottan och låtit barnen bli nyfikna på den själv. De ser ju hur vi andra kissar, samma på förskolan, och då vill de göra likadant.

Jag har två pojkar och en flicka, de har gjort likadant. Alla sitter ner på pottan/toan och det funkar fint. Det finns ju en förhöjning fram på pottan, så det skvätter inte alls.

Vi har börjat vid ungefär tre års ålder med pojkarna, flickan var lite tidigare. Testa och ta det som det kommer.

• Lollo36

Snart två år? Nej, det är inte för tidigt. Såvida inte dagis förstör genom att sätta blöjor på barnen igen för att de inte anser sig ha resurser nog att hjälpa de små gå på toaletten när de behöver.

When women go wrong, men go right after them. (Mae West)
  • Tinnys

Han sitter förstås på pottan. Pottränade tjejen och killarna på samma sätt. Påminna, prova, osv. Var ingen större skillnad på barnen.

• Mom2006

Min pojke är 14 mån och han sitter på en Baby Björn potta. Sån som liknar en fåtölj. Han kissar rakt ner i pottan och inte utanför. Vi prövar sätta sonen redan om han inte kissat i blöjan under sin middagsvila. Han har kissat ett par gånger då så dina barn är inte för små. Min dotter som är 5 år nu la sig blöja på sin 2 års dag och någon vecka efter även på natten. Lycka till

• Tygtiiger

Pottor sticker ju upp i mitten mellan benen - så kisset kommer ner i pottan ändå. Om ni har en potta som är mer som en vanlig skål så gå och köp en stabil babybjörnpotta eller liknande med en rejäl "pinne" i mitten så reder det sig självt. På toa får man ha en barnsits och kolla då efter en med likadan "stänkskärm". De lär sig snabbt att peta till snoppen om den skulle råka stå framåt.

Krupke, we've got problems of our own!
  • gutegirl

Vi har en sådan där ring man kan sätta på toastolen, den klättrar min tvåårige son upp på och sätter sig och både kissar och bajsar. Eftersom vi aldrig får gå på toaletten i fred så har han ju sett hur man gör, så nu säger han till att han vill kissa eller bajsa så lägger vi bara på ringen.

Han är inte helt blöjfri ännu dock, men här hemma kan han gå runt med rumpan bar hela dagen utan att något kommer på golvet. På dagis skulle det inte funka utan blöja ännu.

Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Villimey

Det har aldrig varit något problem som sagt peta ner snoppen så kommer han att lära sig att göra så han också.

• Queenie70

Tror inte på att "träna" utan mer på att erbjuda alternativ och att ungen sen får välja när den vill testa. Men här har det inte varit några problem med "snoppdelen" han hängde ned den helt enkelt, och höll den nedåt med handen som en vuxen. Kanske blir lite svårare om snoppen är lite kort av sig kan jag tänka.

• Mamma till viljestark dotter

Mina små går ännu inte på dagis, vi hade tänkt skola in dom till hösten. Drömmen hade ju varit att de är blöjfria då, men det är ju långt ifrån säkert att det går. Pojkar brukar ju vara lite senare också...

På pottstolen finns ju ingen "kant" därframme, kanske får köpa en annan modell till killen då Och en sån där ring på toastolen har vi aldrig haft, vår äldsta klarade sig fint utan!

• Cia o krabaten

Min grabb är lite större, drygt 2,5årm och dessutom ganska stor så han sitter lite trångt på den gamla pottan vi har och får lirka ner snoppen innan han sätter sig.
    Han gillar inte pottan utan sitter hellre på toan och då tillräckligt långt bak så att kisset kommer ner i toan och inte på ringen  

Svar på tråden Ok väldigt dum fråga... HUR pottränar man en pojke?!