Wow! Lite skont att hora att detta inte bara har hant mig och min bebis! Har gatt igenom exakt samma sak vid precis samma alder. Min lilla kille ar ocksa fodd den 29 augusti och jag har slitit mitt har pga detta de sista veckorna. Nu borjar det bli mycket battre och nyckeln till min framgang blev (precis som du Eskilina!) att lugna och lata suga pa nappen (garna nar han borjar bli lite smatrott) och sedan overfora till brostet. Det ar ocksa viktigt att slappna av, och forsoka stressa over att 'nu har det gatt 3 timmar och han maste ata!' Nu har detta med lugnandet med nappen blivit lite av en rutin, han vet vad det handlar om, och det funkar jattebra.
Vara matrutiner gar nu till sa har: Jag forsoker lyssna pa hans hunger signaler (han ar ofta mer hungrig och vill ata oftare pa eftermiddagen), men nu ar antligen matningarna mer regelbundna - typ var 3e timme. Min barnlakare sa att det ar helt ok om det gar 4 timmar ocksa. En del barn ar helt enkelt inte hungriga oftare an sa, utan ar effektiva atare nar de ater. Min kille sover dessutom i 10-12 timmar pa natten nu och han vaknar inte av hunger.
Jag marker oftast att han ar hungrig nar han borjar suga ivrigt pa sina sma navar, eller han borjar bli grinig ca 3 timmar efter senaste matningen. Jag lagger honom da till brostet (vanligtvis tvarvagrar han, vander bort huvudet eller borjar skrika). Jag ger honom nappen sa han borjar suga pa den och slappna av. Efter nagon halvminut (eller kortare) sa tar jag lugnt och forsiktigt bort nappen, och satter snabbt dit brostet, och han ater lugnt och fint fran bada brosten tills han ar matt. Det tog ett tag innan detta verkligen borjade fungera... forsok att gora det nar din bebis ar lite trott och lite hungrig, men inte overtrott eller overhungrig. Da blir det latt grat och skrik.
En annan sak som kan vara problemet ar saker som du ater - mjolkprodukter, choklad, soja, for mycket citrus, etc. kan skapa magont och obehag om du ammar. I synnerhet choklad verkar vara jattevanligt (tyvarr). Kolla upp detta. Lycka till!