• smulan77

3,5 månads bebis som matvägrar och skriker vid bröstet, råd och tips önskas..

helammar min tös och hon har alltid ätit bra med max 3 timmar emellan.. nu vill hon knappt äta alls och blir helt tokig om jag lägger henne vid bröstet.. hon skriker som en liten toka och slutar inte förrän jag tar bort henne.. har försökt vänta ut henne men när det gått 4 timmar tycker jag att hon borde vara hungrig och ger henne men då blir hon bara arg..

som det är nu äter hon ca 4ggr per dygn varav två ggr på natten.. på natten går det bra då äter hon utan protest men på dagarna är det alltid knöligt.. hon följer sin kurva och är pigg och glad, jag håller dock på bli galen.. är så stressad över detta vilket inte gör saken bättre, det är sån ångest inför varje ammning..

någon som känner igen sig och har tips.. Hur lång tid kan det gå mellan varje ammning?? tacksam för svar.. börjar känna mig smått desperat, vill INTE sluta amma ju!!!!

• Svar på tråden 3,5 månads bebis som matvägrar och skriker vid bröstet, råd och tips önskas..
  • anne82

kan vara tillväxt period o då behöver hon mer mat.
    och det tar ju tid innan brösten kan producera tillräckligt,amma oftare..
    min son tjorvade sådär+att jag bytt från nan 1 till 2:an,o det tålde han inte.
    har du ätit som hon kanske reagerar på?

• Knoddas

Ett tips är att punmpa ur och pröva ge på flaska någon dag, bara för att bryta det "dåliga" möstret. Det tipset fick jag amningsmottagningen när jag och sonen hade en jobbig period då han bara bökade och korvade sig vid bröstet. Nu går det mycket bättre och det gör det säkert snart för dig också!

Lycka till!

• smulan77

tack för svaret.. det går dessvärre inte att amma henne oftare för hon skriker bara om jag lägger henne vid bröstet.. hon äter bra om hon inte ätit på länge, ca 5-6 timmar men det tycker jag är för länge.. kanske det inte är det, jag vet inte?? har inte ätit något annorlunda än jag gjort förut och hon verkar inte direkt ha ont i magen.. jag upplever det mer som att hon inte vill ha mat.. bvc sa att jag inte skulle truga utan vänta tills hon verkligen var hungrig men jag tycker 5-6 timmar är så länge, tänk om hon svälter ihjäl:)
    är dessutom rädd att mjölken ska ta slut då jag ammar så sällan..
    fler som har något tips...

• smulan77

knoddas: gav du flaska hela dagen då? har provat flaska lite på kvällarna men hon äter kasst då oxå, får i henne 50 med mycket trugande..

• Knoddas

Ja, pröva hela dagen. Det kan ta ett tag innan de fattar hur flaskan funkar men till slut brukar det lossna Om hon inte vill ta flaskan när hon sitter i knät så pröva sätt henne i typ bilbarnatolen och ge medans du gungar den lite. Eller i vagnen. Har inte testat det sjäv men hört från andra att det funkar bra.

• anne82

min son har ätit 150ml sen han vart 3mån,så 50ml är inget ju
    det står ju också på förpckningen att dom bör äta 150-250ml.men kan ju vara för att hon e ovan att dricka från flaska.

• ekis

Jag gissar också på att det är en ökningsperiod. Mina ungar har då uppfört sig som galningar vid bröstet, skrikit, ålat omkring och rivit och slitit i bröstet. Det kan också bero på att hon har blivit lite rörligare, att hon är nyfiken på omvärlden. Det kan också göra att de blir otåliga vid bröstet. Många tror att när barnen krånglar vid bröstet så får de inte tillräckligt med mat alternativt vill inte amma mer och då är det många mammor som slutar amma. Men så behöver det alltså inte vara!
    Du säger att du vill fortsätta amma och att det inte verkar gå någon nöd på din dotter, så då tycker jag att du ska ge det en chans till. Försök att amma tex liggande i sängen med ljuset släckt och bebisen inlindad i en filt en period och se om det blir bättre. Då ahr hon inte så mycket nya intryck att ta in, så då kanske hon får ro att äta.
    Det är bra att du ammar på natten, det främjar mjölkproduktionen!
    Lycka till och hoppas att det löser sig!

• Telna

Jag känner igen det där, så har min snart 4mån. dotter också uppfört då och då. I mitt fall handlar det inte om ökningsperioder, utan att hon inte vill äta! Hon börjar nämligen protestera och blir "en banan" i kroppen om jag för henne mot bröstet, hon tar det alltså inte och rycker i det. När hon är hungrig tar hon det utan problem. Visst är 5-6 tim lite längre mellan målen än vad de flesta bebisar äter, men du skriver ju att hon är pigg och glad och ökar bra i vikt, så det här kanske bara är en fas där det finns så mycket annat som är roligt att göra än att äta!?

• Telna

Jo, glömde att skriva att precis som ekis skriver så funkar det ibland bara att amma min dotter liggandes i tyst rum...

• hedeskoga

Tror inte att bebisar självmant svälter ihjäl :) Du kanske kan pröva med att pumpa lite innan du ger henne bröstet, så behöver hon inte kämpa för att få det att rinna till. Det kan ju också vara så att brösten är så fulla när hon ska äta att hon får lite svårt att få tag och då kanske det är lättare om du "släppt på trycket". Mjölken du pumpat ut kan du ju försöka ge med flaska och se om det fungerar.
    Det är klart att du inte ska sluta amma om du inte vill! Så ska du nog inte heller haka upp dig på klockan, strunta i den och låt henne få bröstet när hon vill.
    Om det ändå inte känns bra så ring Amningshjälpen och be om råd.

• en glad

Men du! Ta det lugnt. Om hon inte går NER i vikt och är pigg och glad är det ingen fara. Barn behöver inte öka i vikt varje vecka! Amma inte efter klockan utan efter barnets egen rytm. Du kanske har ett barn som vill äta mer sällan vissa tider på dygnet? Och blir irriterad på att DU vill annat? Låt inte amningen bli en maktkamp mellan er. Då börjar du utsöndra stresshormoner som barnet genast märker och blir orolig av.

Inget barn i Sverige svälter ihjäl på en vecka bara för att det tar en paus och äter mindre en tid! Och krångel med matningen är ett typiskt västvärldsproblem, kanske för att vi gärna vill truga i våra barn för mycket mat?

• Marlene

Jag skulle ha varit försiktig med flaskan...

Det är vanligt med struliga perioder, det brukar gå över efter ett tag. Hon kanske helt enkelt inte har tid att äta. Har du provat gå in i sovrummet släcka ner, ha tyst och bara lägga dig brevid henne men bar överkropp och vara jätte tråkigt...

• Bambiniz

Min dotter på 3,5 månader är lika dan. På natten går det hur bra som helst men på dagen äter hon i typ 2 minuter sen är det skriiiiiiiiiik.

Får i henne lite mer om jag ammar liggande.

Har varit så i en vecka nu, har pumpat ut typ 50 ml en gång och givit henne flaska vilket oxå fungerat bra (fast 50 ml är lite).

Så prova att amma liggande och ev. flaska. Bara du inte känner dig stressad av att hon inte äter för det känner de små söta.

• Suneboll

Vanligt vid ca 4 mån då det händer massor i bebisens liv, den börjar undersöka omgivningen och har helt enkelt inte tid att äta... detta brukar gå över på några veckor och som du säger kan det vara lättare att amma om natten i lugn o ro el att stänga in sig i ett tyst rum med en filt över huvudet på bebben. Bebben lider ingen nöd, öftast är det så att mamman kan behöva pumpa ut för att ej få mjölkstockning.

Det är INTE tillväxtperiod för då äter de mkt oftare än vanligt för att öka mammans mjölkproduktion....
    Kontakta en hjälpmamma om du känner dig osäker....men det är bara normalt och i princip alla råkar ut för det...min bebbe bara skrek o bets under den perioden...men efter en mån så ammade han from som ett lamm igen.. håll ut, det går ingen nöd på bebisen, den äter ifatt senare

• smulan77

tack alla för era svar.. har testat många av era råd och hon har faktiskt ätit lite bättre i dag och inte varit fullt lika arg.. ligger ner och ammar henne i ett mörkt rum vilket verkar funka lite bättre..

tyvärr så är jag stressad över detta och som ni skriver så märker hon nog det.. mjölken rinner inte till lika bra heller för jag känner inte det där pirret i brösten som jag gjorde innan.. ska försöka att ta det lugnt och inte truga utan låta henne styra.. ska verkligen försöka ta mig igenom denna period då jag hör att det är många som haft det likadant och som det löst sig för..

Tack för alla svar ni underbara mammor därute..
    Trevlig tredje advent oxå!!

• anilova

Pirret i bröstet försvinner efter ett tag. Vet inte när det hände, men att det hände. Så att det är borta behöver inte vara något att oroa sig för alls. I bekantskapskretsen är det inte ens alla mammor som haft pirret överhuvudtaget.

• Marlene

pirret kan vara utdrivningsreflexen, endel kan till och med ha ont... Ofta beskrivs det som en stickande brännande känsla. Den försvinner ofta efter ett tag.

• Carl William

Har inte läst hela tråden men jag hade samma problem med min son när han var runt tre månader. Fick rådet att inte låta honom ha napp på dagtid. Han fick ha den för att somna men sen tog jag bort den så fort han somnat. När han fick ersättning på kvällen skippade vi flaskan och koppmatade istället. Efter tre, fyra dagar vände det och han var som vanligt igen. Nu får han ersättningen i flaska igen. Vi låter honom bara ha napp när han ska sova på kvällen.
    Ge inte upp än. Det har strulat lite då och då med amningen för mig men det har vänt tillbaka efter några dagar ibland efter någon vecka.

• eskilina

min kille bråkar ibland nu på sistonde, född 29 aug, och har upptäckt att när jag lägger honom vid bröstet och han vägrar fast han är hungrig: Putta in nappen och när han fått upp sugningen ordentligt byter jag till bröstet. funkar bra för oss!

• Jozan

Wow! Lite skont att hora att detta inte bara har hant mig och min bebis! Har gatt igenom exakt samma sak vid precis samma alder. Min lilla kille ar ocksa fodd den 29 augusti och jag har slitit mitt har pga detta de sista veckorna. Nu borjar det bli mycket battre och nyckeln till min framgang blev (precis som du Eskilina!) att lugna och lata suga pa nappen (garna nar han borjar bli lite smatrott) och sedan overfora till brostet. Det ar ocksa viktigt att slappna av, och forsoka stressa over att 'nu har det gatt 3 timmar och han maste ata!' Nu har detta med lugnandet med nappen blivit lite av en rutin, han vet vad det handlar om, och det funkar jattebra.
    Vara matrutiner gar nu till sa har: Jag forsoker lyssna pa hans hunger signaler (han ar ofta mer hungrig och vill ata oftare pa eftermiddagen), men nu ar antligen matningarna mer regelbundna - typ var 3e timme. Min barnlakare sa att det ar helt ok om det gar 4 timmar ocksa. En del barn ar helt enkelt inte hungriga oftare an sa, utan ar effektiva atare nar de ater. Min kille sover dessutom i 10-12 timmar pa natten nu och han vaknar inte av hunger.
    Jag marker oftast att han ar hungrig nar han borjar suga ivrigt pa sina sma navar, eller han borjar bli grinig ca 3 timmar efter senaste matningen. Jag lagger honom da till brostet (vanligtvis tvarvagrar han, vander bort huvudet eller borjar skrika). Jag ger honom nappen sa han borjar suga pa den och slappna av. Efter nagon halvminut (eller kortare) sa tar jag lugnt och forsiktigt bort nappen, och satter snabbt dit brostet, och han ater lugnt och fint fran bada brosten tills han ar matt. Det tog ett tag innan detta verkligen borjade fungera... forsok att gora det nar din bebis ar lite trott och lite hungrig, men inte overtrott eller overhungrig. Da blir det latt grat och skrik.
    En annan sak som kan vara problemet ar saker som du ater - mjolkprodukter, choklad, soja, for mycket citrus, etc. kan skapa magont och obehag om du ammar. I synnerhet choklad verkar vara jattevanligt (tyvarr). Kolla upp detta. Lycka till!

Svar på tråden 3,5 månads bebis som matvägrar och skriker vid bröstet, råd och tips önskas..