• Johans Pillerill

Mensen tillbaka?

Hur långt efter man slutat amma är det rimligt att vänta sig lite tant röd?? När är det läge att gå till farbror doktorn och kolla var det tagit vägen? :)

Börjar ju nästan bli lite orolig nu...

• Svar på tråden Mensen tillbaka?
  • Johans Pillerill
    delifi2 skrev 2011-05-15 20:16:57 följande:
    hur gammlat är barnet?

efter ca 1 år kan man gå å kolla sig 
    Hon är "bara" lite över 9 månader... Så det är kanske inte hela världen än (rätt skönt att slippa egentligen)

Mest att man sitter på mammagrupperna och alla andra diskuterar huruvida de har annorlunda mensvärk nu och blöder annorlunda och så sitter man där och inser att man nu är den enda som inte fått tillbaka den... Då blir man lite nojig :P
  • pickles

Min lilla är 13 månader, jag ammar fortfarande lite (på morgonen) och har inte fått tillbaka min mens.  Efter de andra barnen har jag fått tillbaka den ett par veckor efter amningsslut om jag minns rätt. Du behöver nog inte vara orolig.

• vittra

9 månader är väl inte helt ovanligt, min första var runt 8-9 månader när mensen kom tillbaka (minns inte exakt) och min andra blir 9 månader nu i veckan och känns som att mensen är långt borta ännu! Vet flera som inte har fått förrän efter året!

Tycker bara det är superskönt jag, ju längre jag får slippa desto bättre!!
    Ammar du fortfarande? Det påverkar ju väldigt mycket för vissa, jag måste nog ner till bara ett par-tre amningar per dygn om mensen ska komma tillbaka, och nu ammar jag andra betydligt mer än vad jag gjorde med första i samma ålder så...

• Johans Pillerill
    vittra skrev 2011-05-15 20:40:13 följande:
    9 månader är väl inte helt ovanligt, min första var runt 8-9 månader när mensen kom tillbaka (minns inte exakt) och min andra blir 9 månader nu i veckan och känns som att mensen är långt borta ännu! Vet flera som inte har fått förrän efter året!

Tycker bara det är superskönt jag, ju längre jag får slippa desto bättre!!
    Ammar du fortfarande? Det påverkar ju väldigt mycket för vissa, jag måste nog ner till bara ett par-tre amningar per dygn om mensen ska komma tillbaka, och nu ammar jag andra betydligt mer än vad jag gjorde med första i samma ålder så...
    Slutade amma helt för lite över en månad sen... Men dessförinnan ammade vi en jädra massa för hon tog inte flaska alls då, hört att det kan påverka ja.
  • Fridaa87

Samma här, vart är mensen!?

Min minsta fyller 1 år om 2 veckor och jag ahr fortfarande inte fått tillbaka mensen... men har haft mensvärk, och det ahr "dragit" i ljumskarna och typ huggit till ibland i äggstockarna, så har jag haft nu i typ 6 veckor :S känns ibland som riktigt riktigt mensvärk så man blir att tänka "nu när jag går på toa så komemr den" men nejdå.. vart är den??
    Jag har rpecis börjat sluta amma, ammar max 1gång/dygn nu.. Helammade i 8 månader sen delammat ca 4-5 ggr/dygn och hela nätterna efter det.. men som sagt inte nu längre..

Första barnet delammade jag från början och slutade helt när han var 5 månader... fick tillbaka mensen när han var 10 veckor. 

• Johans Pillerill
    Fridaa87 skrev 2011-05-21 20:33:00 följande:
    Samma här, vart är mensen!?

Min minsta fyller 1 år om 2 veckor och jag ahr fortfarande inte fått tillbaka mensen... men har haft mensvärk, och det ahr "dragit" i ljumskarna och typ huggit till ibland i äggstockarna, så har jag haft nu i typ 6 veckor :S känns ibland som riktigt riktigt mensvärk så man blir att tänka "nu när jag går på toa så komemr den" men nejdå.. vart är den??
    Jag har rpecis börjat sluta amma, ammar max 1gång/dygn nu.. Helammade i 8 månader sen delammat ca 4-5 ggr/dygn och hela nätterna efter det.. men som sagt inte nu längre..

Första barnet delammade jag från början och slutade helt när han var 5 månader... fick tillbaka mensen när han var 10 veckor. 
    Gravid igen? ;P

Jag börjar nästan oroa mig för det här... Tänkte göra ett test vid midsommar och om det visar - så får jag nog ta och ringa bm och kolla upp var tant röd tagit vägen... Slutade amma helt för snart två månader sedan och innan dess så hade jag trappat ner i 3 månader så det bara var ett par gånger/dygn.
  • Fridaa87
    Johans Pillerill skrev 2011-05-25 18:53:05 följande:
    Gravid igen? ;P

Jag börjar nästan oroa mig för det här... Tänkte göra ett test vid midsommar och om det visar - så får jag nog ta och ringa bm och kolla upp var tant röd tagit vägen... Slutade amma helt för snart två månader sedan och innan dess så hade jag trappat ner i 3 månader så det bara var ett par gånger/dygn.
    Funderade på det ett tag här och gjorde ett test som var negativt för ca 3 veckor sen.... men man blir ju nervös när det drar i ljumskarna och hugger i äggstockarna och känns allmänt som "växtvärk" i livmodern som man får när man är gravis :S

Jag ammar enbart varje morgon kring 5tiden och inget mer under hela dygnet.. känns också precis sådär molande som det gör första dagen/dagarna kring mens :S känsn som det komemr närsomhelst men så har det känts några veckor.. hmm... ska det va så? :O ska se om den kommer när jag slutat amma totalt, ska prova om det går att låta bli helt imorgon.. 
  • J K

Jag ammar bara runt 05.00 på morgonen sedan ~1 månad tillbaka, och fick tillbaka mensen 14 maj då sonen var 8½ månad Så det var när två amningar per dygn byttes mot en som tant röd ville komma tillbaka!

♥ Benjamin 2010.08.27 v.37+3 ♥ www.janejohansson.se/
  • Fridaa87
    J K skrev 2011-05-28 23:37:15 följande:
    Jag ammar bara runt 05.00 på morgonen sedan ~1 månad tillbaka, och fick tillbaka mensen 14 maj då sonen var 8½ månad Så det var när två amningar per dygn byttes mot en som tant röd ville komma tillbaka!
    Ok, då komemr det väl kanske snart här också... har gått ner från att ha ammat ca 4-5 gånger/dygn till 1 gång nu och ungefär samma tid som dig.. kring 4-5 på morgonen...
    har gjort så i 2 veckor nu
  • Fridaa87

Börjar kännas jobbigt att den inte kommer :S har mensvärk hela tiden.. dyker väl upp när som helst..

• Bollen2

Ingen aning. Mitt barn är bara två månader och det verkar redan som min mens kommit tillbaka.. suck. Ammar ju fortfarande.

Svar på tråden Mensen tillbaka?