• Kvinna72

Begravning

Hej,
    Någon som har tips på fina begravningspsalmer? Detta är till min Fars begravning, han gick knappt aldrig i kyrkan och var inte så religiös, vet egentligen inte mycket om hans tro om jag ska vara ärlig. Önskar nu i efter hand att jag hade valt en borgelig begravning. Men men nu är det inte så. Jag letar efter en "lättsammare psalm" inte så mycket "gud" i psalmen om ni förstår vad jag menar. Några tips?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Begravning
  • Meus Veritas

Manmåste ju inte ha psalmer om du inte vill. Det finns kanske nån artist han gillade extra mycket?

• MattiasFru

lilla bäcken av Allan edwall är en jättefin låt som spelades på en begravning jag var på. kanske värd att kolla upp?

• Anonym

blott en dag e väldigt fin.

• Kvinna72

Hej, enligt Svenska Kyrkans ordning måste man ha 2-3 psalmer...Hmmmm, åååå vad jag önskar att vi kunde få spela min Fars musik. Han älskade musik! Inte musikalisk men att lyssna ; ) Jag kämpar på och hoppas vi kan få spela lite CD musik av några av hans favoriter...

• mimamima

Kanske lätta sommarpsalmer, som den blomstertid tex... Sen tror jag absolut att du/ni kan spela annan musik åxå. Är det försent att ändra till borgerlig begravning? Titta igenom psalmboken, har för mig att det finns en ny del också.... Hoppas du hittar nåt som känns bra!

• MattiasFru
    Kvinna72 skrev 2011-05-15 21:11:08 följande:
    Hej, enligt Svenska Kyrkans ordning måste man ha 2-3 psalmer...Hmmmm, åååå vad jag önskar att vi kunde få spela min Fars musik. Han älskade musik! Inte musikalisk men att lyssna ; ) Jag kämpar på och hoppas vi kan få spela lite CD musik av några av hans favoriter...
    Man får spela andra låtar också, iallafall så gjorde vi det på den senaste begravning jag var på. Spelade Allan edwalls - lilla bäcken som jag redan nämnt, och så für elise eller vad den heter, båda två av personliga själ till den avlidne, sen hade vi såklart psalmer också. Håller med ovanstående att blott en dag är fin
  • sänka

Beklagar sorgen till att börja med:(
    Man får spela annan musik i kyrkan. På min brors begravning hade vi en kille med gitarr som spelade och sjöng : Knocking on heavens door & Tears in heaven.
    På min sambos begravning spelade vi cd spelare med Magnus Ugglas: I hela världen & När vi ses i himelen.
    Tyvärr är det ju så att man måste ha minst 2 psalmer när man har kyrklig begravning, iaf var det så här.
    Hoppas ni får det som ni vill ha det iaf..

• hallontryffel

Beklagar er förlust!

Några psalmförslag som kanske kan passa er:

nr 256 i psalmboken "Var inte rädd"  text av Y Eggehorn

nr 798 i psalmboken (den med senaste tillägget) "Som liljan på sin äng" text av J.A. Hellström

Och så en som inte finns med i psalmboken tror jag, men som kanske är OK om kantorn kan spela den!
    "Allt blev med ens så stilla" text av I Lundin finns i en bok som heter "Ung Psalm".
    Den är fin och "lite mer modern" i sitt språk. Vet inte om det är OK att kopiera text, så jag gör inte det, men innehållet i den handlar om hur annorlunda livet blir när sorgen "fyller våra rum" och att man ber Gud att oron ska bli till lugn trots sorgen.

Sedan kan man ju sjunga tex en passande sommarpsalm också.

• Lowika

Spelat på både min farfars och farmors begravningar;

Bridge over troubled water

Tears in heaven

Tröstevisa (benny andersson)

• Jea79

Beklagar sorgen.
    I min mammas begravning sjöng vi bla "Bred dina vida vingar" och "Blott en dag" dessa har vi också användt i mina morföreldrars begravningar. Tycker om dessa två pslamer, jag är ej religiös,.

Svar på tråden Begravning