• H Raheb

    Varför slickar kaninen på mig?

    Hämtade en gotlandskanin igår, och den verkar vääldigt social för att vara så nyinflyttad. Kommer så fort den hör mig i köket, och slickar mina händer. Den la sig snabbt tillrätta i mitt knä på rygg.

    Jag har inte tidigare haft kanin så jag är än inte proffs på hur deras beteende är, men den beteer sig väldigt tryggt. Men den verkar inte gilla att bli instängd i buren.

    När jag skulle sätta in den i sin bur så protesterade den högljutt, krafsade på burgallret och gnagde. När jag kom upp nu på morgonen hade den lyckats komma ur buren. Buren är av en sån modell att det är fyra väggar som sitter fast i burtaket och som man sen fäller ned och knäpper fast den i botten, en av väggarna hade den lyckats dra in i buren så det var öppet hus.

  • Svar på tråden Varför slickar kaninen på mig?
  • H Raheb

    Jag tänkte att det var för saltet, men jag hade nytvättade händer, så det kanske var blomdoften i tvålen. Men det vore ju trevligt om den gillade mig redan, jag är van att det brukar ta några dagar innan djuren vant sig vid sin nya miljö innan de börjar ty sig till människor.

  • Kevin2011

    Det är säkert en väldigt sällskapsjuk kanin, så därför tyr den sig till dig direkt. Jag har haft kaniner som varit både och. Vissa som tyr sig till alla, och andra som bara funkar med mig.

    Angående buren så låter den dålig. Min kanin ganger och krafsar, men det finns inte en chans att hon får upp den :)

  • Kevin2011

    Nä, det behöver den inte! Kaniner ska inte ha saltsten, de får i sig det saltet den behöver av maten. OM man ska ha saltsten så är det bara som "godis" och då bara för en kort stund.

  • H Raheb
    Kevin2011 skrev 2011-05-16 07:47:51 följande:
    Det är säkert en väldigt sällskapsjuk kanin, så därför tyr den sig till dig direkt. Jag har haft kaniner som varit både och. Vissa som tyr sig till alla, och andra som bara funkar med mig.

    Angående buren så låter den dålig. Min kanin ganger och krafsar, men det finns inte en chans att hon får upp den :)
    Nu har jag rymningssäkrat buren tror jag, jag spände ihop väggarna med varandra med slangklämmor i metall. så nu går det inte på något vis få dem att gå isär. 
    MiaMorot skrev 2011-05-16 07:52:40 följande:

    Har du saltsten i buren? kaniner behöver salt, det är inte bara för att det är gott.


    Kevin2011 skrev 2011-05-16 07:56:10 följande:
    Nä, det behöver den inte! Kaniner ska inte ha saltsten, de får i sig det saltet den behöver av maten. OM man ska ha saltsten så är det bara som "godis" och då bara för en kort stund.
    Jag har hört bådeock om saltsten, så jag har en men den sitter inte i buren utan jag tänker ta fram den då och då.
    Kevin2011 skrev 2011-05-16 07:48:26 följande:
    Du kan också prova lägga någonting på buren under natten, tex en handduk.
    Hon har hittat en fleecefilt som är katternas som hon lagt beslag på, den får hon behålla. 

    Uppfödaren sa att jag inte behövde ge annat foder än hö, kan det verkligen stämma, något mer behöver väl en kanin? Har den samma behov av c-vitamin som marsvin? 
     
  • Kevin2011

    Kaniner behöver inte salt om den får tillräckligt med näringsrik mat. De kan tom få njursten om de får för mycket!

    En kanins huvudföda är hö som de alltid ska ha fri tillgång till. Ungefär 80% av kosten bör bestå av hö. På sommaren bör man också ge dem färskt gräs. De gillar dom jättemycket. Var dock försiktig så kaninen inte blir dålig i magen. Lite i taget, men ofta. 

    Torrfoder som finns i djuraffären är oftast "godis", och består av mest socker. Det man ska köpa är pellets som ger dom de vitaminer de behöver. De räcker med ungefär en halv dl om dagen. Om kaninen inte är van vid pellets bör man börja försiktigt. 

    En annan viktig sak att ge dom är pinnar att bita och gnaga på, så de sliter ned sina tänder.  

Svar på tråden Varför slickar kaninen på mig?