• Anonym (S)

Ni som fått diagnos ADHD som vuxna....

Hur känner ni er?

Vad var det som gjorde att ni sökte hjälp o ville utredas?

Har ni haft "kraftiga"...symptom (säger man symptom) så man tydligt har sagt "du har ADHD".

Jag har i hela mitt liv känt att något är "fel"...
    Jag har alltid känt mig annorlunda på något sätt.

Hittade denna text:
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm

Och det mesta, men inte allt, stämmer in på mig.
    Betyder det att jag har ADHD?

Jag var lugn i skolan men mobbad under mellanstadiet (hör kanske inte hit).
    Jag drömde mig bort (gör än dag) o gjorde aldrig mer än jag behövde för att klara mig.
    Nu som vuxen är jag ofta rastlös men bara inombords. Det liksom kryper i mig.
    O mer och mer upptäcker jag hur jäkla svårt jag har för att tolka folks signaler o jag tar allt så personligt! Men det har jag tänkt är sviterna efter 3 års mobbing.

Jag är nästan 40 år och undrar om livet verkligen ska vara så här?
    Tråkigt och...ointressant.

• Svar på tråden Ni som fått diagnos ADHD som vuxna....
  • pluvdo

Jag vet inte om det betyder att du har ADHD, att flera punkter stämmer in på dig. Jag har en grej i datorn där det står att det främst är följande punkter som är viktiga:

"Att man ofta har svårigheter med att avsluta de sista detaljerna i en uppgift/ett projekt när de mer krävande momenten har avklarats."
    "Att man ofta har svårigheter med att få ordning på saker och ting när man skall utföra en uppgift som kräver organisation."
    "Att man ofta har problem att komma ihåg avtalade möten, exempelvis läkarbesök eller åtaganden."
    "Att man ofta undviker eller skjuter på att sätta igång med en uppgift som kräver mycket tankemöda."
    "Att man ofta sitter och plockar med något eller skruvar på sig och rör händer eller fötter när man är tvungen att sitta en längre stund."
    "Att man ota känner sig överaktiv och tvungen att hålla sig igång, som om man gick på högvarv."

För mig stämmer fem av de sex punkterna väldigt bra in och det står att ifall fyra punkter uppfylls så motiverar det vidare utredning. Det är väl någon ADHD-checklista av något slag jag har. Vet inte om den används av några psykologer eller sådär, men det låter så på instruktionerna eftersom de pratar om patienten som man skall ställa frågorna till. Alltså inte ett test man gör själv. Så då tänker jag att det kanske är tillförlitligt...

Nåväl, jag uppfyller som sagt flera kriterier för ADHD. Jag gick till vårdcentralen och bad om en remiss för att få göra en utredning, men läkaren varnade mig för att det var väldigt stor press på de där som gör utredningar nu och de flesta remisser nekas. Så... jag fick ingen utredning, tyvärr. Någon gång skall jag försöka ta tag i det där igen, men nu blir det aldrig av.

Men för mig känns det verkligen som att min misstänkta ADHD handikappar mig... Känns det så för dig med? Hur många/vilka kriterier i den där listan du länkade till uppfyller du?

• Anonym (S)
    pluvdo skrev 2011-05-16 10:19:06 följande:
    Jag vet inte om det betyder att du har ADHD, att flera punkter stämmer in på dig. Jag har en grej i datorn där det står att det främst är följande punkter som är viktiga:

"Att man ofta har svårigheter med att avsluta de sista detaljerna i en uppgift/ett projekt när de mer krävande momenten har avklarats."
    "Att man ofta har svårigheter med att få ordning på saker och ting när man skall utföra en uppgift som kräver organisation."
    "Att man ofta har problem att komma ihåg avtalade möten, exempelvis läkarbesök eller åtaganden."
    "Att man ofta undviker eller skjuter på att sätta igång med en uppgift som kräver mycket tankemöda."
    "Att man ofta sitter och plockar med något eller skruvar på sig och rör händer eller fötter när man är tvungen att sitta en längre stund."
    "Att man ota känner sig överaktiv och tvungen att hålla sig igång, som om man gick på högvarv."

För mig stämmer fem av de sex punkterna väldigt bra in och det står att ifall fyra punkter uppfylls så motiverar det vidare utredning. Det är väl någon ADHD-checklista av något slag jag har. Vet inte om den används av några psykologer eller sådär, men det låter så på instruktionerna eftersom de pratar om patienten som man skall ställa frågorna till. Alltså inte ett test man gör själv. Så då tänker jag att det kanske är tillförlitligt...

Nåväl, jag uppfyller som sagt flera kriterier för ADHD. Jag gick till vårdcentralen och bad om en remiss för att få göra en utredning, men läkaren varnade mig för att det var väldigt stor press på de där som gör utredningar nu och de flesta remisser nekas. Så... jag fick ingen utredning, tyvärr. Någon gång skall jag försöka ta tag i det där igen, men nu blir det aldrig av.

Men för mig känns det verkligen som att min misstänkta ADHD handikappar mig... Känns det så för dig med? Hur många/vilka kriterier i den där listan du länkade till uppfyller du?
    14 punkter lätt i länken jag la in kan jag känna stämmer in.
    Jag känner mig inte begränsad eller så...eller jo, egentligen eftersom det påverkar saker omkring mig när jag tänker efter.
  • pluvdo
    Anonym (S) skrev 2011-05-16 10:26:41 följande:
    14 punkter lätt i länken jag la in kan jag känna stämmer in.
    Jag känner mig inte begränsad eller så...eller jo, egentligen eftersom det påverkar saker omkring mig när jag tänker efter.
    Okej, för mig är det nog runt 14 punkter också.

Du kanske levt med det så länge (om du nu har ADHD) att du inte längre ser det som en begränsning utan bara som en del av dig?

Jag känner mig handikappad av min misstänkta ADHD i alla fall. Jag är fortfarande inte klar med gymnasiet för jag bara startar massa kurser och pallar sedan inte att avsluta dem vilket leder till att jag får ångest över att jag inte får saker gjorda och ångesten leder i sin tur till att jag blir ännu sämre på att göra saker.

För att inte tala om ångesten jag känner inför i framtiden då jag kommer bli tvungen att jobba. Jag vet inte hur jag någonsin skall klara av ett jobb då jag alltid tröttnar på saker efter några gånger vilket leder till att jag sjukanmäler mig eller kommer sent typ varje dag. Jag har enorm ångest inför det

Så glömmer jag ibland av läkartiden och sådär och kommer ihåg dem bara för att jag blir påmind av mamma. Räkningar glömmer jag gärna också av eller skjuter upp att betala in dem.

Sedan har många fjärrkontrolls- mobil- och hemtelefonluckor slitits ut av att jag suttit och plockat loss, satt tillbaks, plockat loss, satt tillbaks gång på gång när jag inte haft något annat att pilla med framför datorn och så. Det tar bara några sekunder sedan roffar jag åt mig någon kontroll och plockar loss luckan och snurrar den mellan fingrarna. Inte så handikappande kanske, men väl knappast normalt?
  • Anonym (S)
    pluvdo skrev 2011-05-16 10:38:46 följande:
    Okej, för mig är det nog runt 14 punkter också.

Du kanske levt med det så länge (om du nu har ADHD) att du inte längre ser det som en begränsning utan bara som en del av dig?

Jag känner mig handikappad av min misstänkta ADHD i alla fall. Jag är fortfarande inte klar med gymnasiet för jag bara startar massa kurser och pallar sedan inte att avsluta dem vilket leder till att jag får ångest över att jag inte får saker gjorda och ångesten leder i sin tur till att jag blir ännu sämre på att göra saker.

För att inte tala om ångesten jag känner inför i framtiden då jag kommer bli tvungen att jobba. Jag vet inte hur jag någonsin skall klara av ett jobb då jag alltid tröttnar på saker efter några gånger vilket leder till att jag sjukanmäler mig eller kommer sent typ varje dag. Jag har enorm ångest inför det

Så glömmer jag ibland av läkartiden och sådär och kommer ihåg dem bara för att jag blir påmind av mamma. Räkningar glömmer jag gärna också av eller skjuter upp att betala in dem.

Sedan har många fjärrkontrolls- mobil- och hemtelefonluckor slitits ut av att jag suttit och plockat loss, satt tillbaks, plockat loss, satt tillbaks gång på gång när jag inte haft något annat att pilla med framför datorn och så. Det tar bara några sekunder sedan roffar jag åt mig någon kontroll och plockar loss luckan och snurrar den mellan fingrarna. Inte så handikappande kanske, men väl knappast normalt?
    Ja! Precis! Det känns som en del av mig! Som att "det är inget fel på mig, det är nog bara sån här jag är".
    Men ibland undrar jag om allt står rätt till.....

Jag har gått gymnasiet men gjorde bara så pass mycket att jag klarade mig.
    Och så är det med allt jag gör. Bara så pass att jag klarar mig o inte ett uns mer.

Jag förklarar (ursäktar?) mycket med att jag är lat.
    Men det är kanske inte så...
  • pluvdo
    Anonym (S) skrev 2011-05-16 10:43:14 följande:
    Ja! Precis! Det känns som en del av mig! Som att "det är inget fel på mig, det är nog bara sån här jag är".
    Men ibland undrar jag om allt står rätt till.....

Jag har gått gymnasiet men gjorde bara så pass mycket att jag klarade mig.
    Och så är det med allt jag gör. Bara så pass att jag klarar mig o inte ett uns mer.

Jag förklarar (ursäktar?) mycket med att jag är lat.
    Men det är kanske inte så...
    Det är samma här. Eller ja, inte att jag ursäktar det med att jag är lat, men jag har fått höra hela livet att jag är det. Men om det bara är ett lathetshinder man behöver ta sig över för att få saker gjorda så kan jag inte tänka mig att det är så högt som de hindren jag upplever ibland är. Om man säger så... När det också sedan är så mycket annat på den där listan som stämmer inte som inte har med lathet att göra så känns ju ADHD ganska så troligt...
  • Anonym

Oj, jag har de flesta av de där kriterierna utom "nr 17" som jag ersatt med att ta två gånger av "nr 13" istället... och "nr 12" har jag bytt mot att ta två ggr av "nr 18".

• pluvdo

Ja, jag har också dåligt självförtroende, men jag vet inte om det är kroniskt. Sedan är jag också väldigt orolig av mig. Ängslig. Tror att folk skall förolyckas och så.

• Anonym (ADHD)

Man ska tänka på att många av symptomen är sådant som de flesta har en "släng av" - det är först när det blir ett problem i vardagen, arbetslivet och/eller relationer som man kan börja prata om en diagnos.

• Anonym (ADD)

Hej! Jag är 38 och fick diagnosen ADD för ett år sedan ungefär. Är ADHD fast utan hyperaktiviteten. Jag känner igen mig i allt utom två punkter på den länken du hade i TS. Jag känner precis som du, ska livet vara såhär tråkigt och ointressant, har också dåligt självförtroende, var också mobbad nästan hela skolgången samt att jag inte blev sedd av mina nära. Trivs du annars inte med vardagen och livet? Vad är det du har jobbigt/svårt med, som skulle underlättas av en eventuell diagnos tror du? Jag tror att om man har lärt sig leva med sin problematik eller att man trivs ändå och fungerar bra osv så behöver man inte så mycket hjälp eller diagnos eller så... tycker att om man känner sig hindrad i livet, då kan ju en diagnos hjälpa en. Jag har provat en medicin förut men den funkade inte så nu är jag på en andra medicin.  Så vad är det du tror skulle underlättas av en eventuell diagnos?                                                                                                                       

• Anonym (ADHD)

På mig är alla punkter utom två "klockrena"
    Men jag har också ytterligare fyra nydiagnostierade diagnoser....

Svar på tråden Ni som fått diagnos ADHD som vuxna....