• Anonym (Arbetssökande)

Banken vill inte låna ut till bergvärme! Finns de banker som gör???

Enligt bankerna (handelsbanken & sbab) så är det hårda regler ang utlåning & det spelar ingen roll om man har ett högt värderat hus o mindre i lån! Enligt dom så ligger vi ca 2000:- under deras normer o uträkningar (vet ej om denna summa är Brutto eller netto?) Vi har lite sparat så vi ville låna ca 70.000:-  (kostnaden skulle ligga på ca 130.000:- efter ROT för instl. av bergvärme)  Har någon här tips på annan bank elkler andra tips & goda råd???? 

MvH

• Svar på tråden Banken vill inte låna ut till bergvärme! Finns de banker som gör???
  • Anonym

De anser alltså inte att ni har ekonomi för att klara ett högre lån än vad ni har idag, är det så du menar? Då kan det nog bli svårt. Alternativet är väl att ta ett blancolån för summan och sedan försöka värdera om huset och få in summan i lånet på det sättet.

• Anonym (&)

Ja, fast om banken inte vill låna upp på huset för att de anser att ni har för dålig ekonomi så lär ni ju inte få ett blancolån heller, det är ju mycket högre ränta på ett sådant.

• Anonym (&)

Ni får nog spara ihop resten av pengarna om ingen bank vill låna ut.

• Anonym (Arbetssökande)
    Anonym skrev 2011-05-16 10:17:36 följande:
    De anser alltså inte att ni har ekonomi för att klara ett högre lån än vad ni har idag, är det så du menar? Då kan det nog bli svårt. Alternativet är väl att ta ett blancolån för summan och sedan försöka värdera om huset och få in summan i lånet på det sättet.
    Bankerna har tydligen from jan.2011 blivit hårdare på utlåning??  Har fått en värdering på huset via sbab=3200000:- & vi har lån på 2200000:- INGA andra div lån = allt vi övrigt äger o har e betalt! Jag kan tycka att utöka vårat lån idag med ca 70.000:- extra inte e några problem........................surt att vi la in mer i kontantins. en va vi behövde     (vi la in 230.000:- mer)   men vem fasiken skulle tro att bankerna skulle va så här!
  • Anonym
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2011-05-16 10:36:45 följande:
    Bankerna har tydligen from jan.2011 blivit hårdare på utlåning??  Har fått en värdering på huset via sbab=3200000:- & vi har lån på 2200000:- INGA andra div lån = allt vi övrigt äger o har e betalt! Jag kan tycka att utöka vårat lån idag med ca 70.000:- extra inte e några problem........................surt att vi la in mer i kontantins. en va vi behövde     (vi la in 230.000:- mer)   men vem fasiken skulle tro att bankerna skulle va så här!
    Har SBAB varit och tittat på huset, eller är huset värderat på annat sätt/via telefon? Om jag vore som ni, så skulle jag fixa papper på det ni säger. Ring en mäklare för en kostnadsfri värdering som ni får på papper. Gör en kalkyl vad det skulle kosta er mer i månaden med lånet på 70 000 kr (som ni förmodligen får ha som renoveringslån först och sedan lägga in i huslånet) och gå med dessa papper till en (ny) bank.
  • Anonym
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2011-05-16 10:36:45 följande:
    Vad har ni för inkomster då? För om huset inte är mer belånat så måste det väl vara så att ni har låga inkomster?
  • Anonym

Försök med Bluestep men kolla vad det kostar där!

Finns det inte några bidrag att få - typ energisparbidrag och liknande? Har ingen aning men...

Kolla med andra banker typ Danske... 

• Anonym (Arbetssökande)
    Anonym skrev 2011-05-16 10:39:24 följande:
    Vad har ni för inkomster då? För om huset inte är mer belånat så måste det väl vara så att ni har låga inkomster?
    Vi har brutto på 46000:- + barnbidrag , tycker inte jag e så lite då jag just nu e arbetsökande!
  • Anonym

Nej det var inte någon superlåg inkomst heller. Vi har lån på 1,8 milj och har 40 000 i nettoinkomst och anses ha väldigt goda marginaler av banken. Vi har precis lånat 70 000 till ett takbyte, men det pratade vi iofs om att vi skulle göra redan när vi köpte huset för 6 mån sedan. Har Swedbank.

Svar på tråden Banken vill inte låna ut till bergvärme! Finns de banker som gör???