• HelleGbg

sötpotatis och surdegsbröd nyttigt?

Har hört att om man ska äta nyttigt och sunt och gå ner i vikt kan man äta surdegsbröd ist för vanligt och sötpotatis som tillbehör ist för tex vanlig potatis.......Stämmer det??

• Svar på tråden sötpotatis och surdegsbröd nyttigt?
  • IsDimma

Beror väl på ollen diet man tror på.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • HelleGbg

ollen?
    men vaddå tror på?
    'Det var fakta jag var ute efter ,inte tro.....

• IsDimma

Surdegsbrödet ger kanske en snabbare mättnadskänsla än vanligt bröd. Innehåller bättre gi-värden, iaf om man ser till vanligt bröd bakat på vetemjöl.

Sötpotatis och vanlig potatis innehåller ungefär lika mycket kolhydrater men det är mer sockerarter i sötpotatisen.

Är man snarare ute efter kalorimängden som typ viktväktarna så vet jag faktiskt inte. Så jo, det beror nog lite på vad man anser är nyttigt och vilken diet man följer.

• trollkarl
    IsDimma skrev 2011-05-16 12:08:18 följande:
    Surdegsbrödet ger kanske en snabbare mättnadskänsla än vanligt bröd. Innehåller bättre gi-värden, iaf om man ser till vanligt bröd bakat på vetemjöl.

Sötpotatis och vanlig potatis innehåller ungefär lika mycket kolhydrater men det är mer sockerarter i sötpotatisen.

Är man snarare ute efter kalorimängden som typ viktväktarna så vet jag faktiskt inte. Så jo, det beror nog lite på vad man anser är nyttigt och vilken diet man följer.
    surdegsbröd bakas till stor del på vetemjöl, det är en annan jäsningsprocess bara.
    sen har du helt rätt i att sötpotatis har mer sockerarter.

till TS

det är en djungel i vad som är nyttigt eller ej. skit i råd o rön, key line är att äta så man mår bra, träna etc..
Svar på tråden sötpotatis och surdegsbröd nyttigt?