• Anonym

att bryta med sitt ex/bästa vän?

hur pallar man det när man varit tillsammans i flera år och delat allt? är ju en sak att bli dumpad men att bryta totalt är ju en sorg i sig också. Det är ju ens bästa vän man förlorar, hur står man ut med det? Rädslan över att inte ha nån kontakt på flera år känns mer skrämmande och ångestfylld för mig än att ha känslor för en "vän"... men kanske är smartast att bryta helt? Har brytit med alla min tidigare ex men de relationerna var inte så långa, detta var min första stora kärlek... Vet att det är ett val man gör själv, men tänkte att andra borde ju varit i samma situation och kan ge råd?

• Svar på tråden att bryta med sitt ex/bästa vän?
  • Tow2Mater

Tja, varför vill du bryta? Eller är det exet som vill bryta helt? Jag har ingen kontakt med två långvariga ex, tyvärr, pga att de ville bryta kontakten. Man får hitta den inre styrka man har, att man faktist klarar sig utan kontakten. Men visst är det tråkigt; det är ju som du säger en "bästa vän" man förlorar. Att ha andra goda vänner underlättar ju, eller iallafall ett socialt liv med jobb etc. Annars kan det ju bli mycket jobbigt.

• Anonym

Ingen av oss vill bryta. Men som dumpad får man ju det rådet överallt, för att det ska gå lättare och smidigare att komma över... men det tar emot, just av de anledningarna jag skrev... så jag vet hur jag vill göra, men svårt att veta vad man borde göra och vad som egentligen är bäst för en....

• Anonym (A)

Är mer eller mindre i samma situation som dig.
    Blev dumpad för snart ett halvår sedan och vi fortsatte vara kompisar frams tills för en månad sen ungefär. Vi båda bestämde då att bryta helt ett tag för att ingen av oss ville släppa den andra.
    Även om jag kände att det var jobbigt att bara vara kompisar och man hela tiden gick och hoppades så måste jag säga att jag inte tycker det är bättre att vi bröt helt.
    Man är ledsen och det hugger i hjärtat av att vara olyckligt kär men att på samma gång förlora sin bästa vän är som du säger väldigt skrämmande.

Men samtidigt tycker jag det är skönt att ha kommit ifrån att prata med varandra ofta. Man kommer ifrån den vardagen man hade ihop mer då och det går lättare på det sättet. Men hade jag fått bestämma våran situation så hade vi fortsatt att prata och vara kompisar men utesluta allt prat om att man saknar varandra.

Har väl egentligen inget bra råd att komma med då jag själv är mitt uppe i samma sak. Men att bryta vardagen tillsammans måste man nog på nåt sätt.

• Anonym

Jo, att bryta vardagen är redan gjord, vi bor femton mil från varann nu. Jag försöker undvika att prata med honom dagligen och att öka antalet dagar emellan mer och mer. Vi pratar aldrig känslor, jag vet ju var han står... men får väl se hur länge det funkar att ha det såhär då, en dag kanske jag känner att det känns bättre att bryta... typ om han skulle hitta nån ny eller så. :(

• Anonym (nybliven singel)

Jag är precis i samma situation som du!
    Alla verkar rekommendera att man ska bryta helt med sitt ex, men är det verkligen rätt för MIG och OSS? Jag kanske hellre har kontakt med honom och får lite ont i hjärtat ibland, än att  jag helt förlorar honom, han som hittills varit min bästa vän?

Vi gjorde slut/tog en paus i förhållandet förra helgen, och vi båda sa då att vi inte vill förlora kontakten med varandra. Men jag var mer negativ än han till att det kan vara svårt att få det att funka.... men jag är bara pessimistisk, egentligen vill jag att det ska funka!

Nu hörs vi inte så mycket, och det gör ont. Helst vill jag höra av mig till honom hela tiden! Men jag tror han behöver en paus. Och kanske gör jag det också, fast det inte känns så....? 
    Jag tänker att om man försöker att inte höras så mycket på ett tag, så kanske man kan börja ha mer kontakt sedan när känslorna lagt sig litegrann. Fast samtidigt är jag rädd att vi förlorar varandra helt om vi undviker varandra nu?

• Anonym

Går i precis samma känslor, tänk om man tappar bort varandra om man bryter kontakten? Är skiträdd för det. :(

• Anonym (A)

Måste säga att nu när det gått en liten kort tid så är jag faktiskt glad att vi brutit mer eller mindre helt. Har fått veta att hon gått vidare och träffat en annan och just nu skulle jag inte klara av att vara nära kompis med henne. Jag börjar förstå varför folk rekommenderar att bryta direkt. Kanske inte blir likadant för er men jag är glad att jag inte har kontakt med henne nu, även om jag är livrädd att tappa henne helt och aldrig få prata med henne mer.

Svar på tråden att bryta med sitt ex/bästa vän?