• Smilla79

Går det inte att frysa in potatispuré?

Läser att potatis som stoppas i frysen blir seg och vattnig. Är det samma sak om den är puréad? (Kul ord )

• Svar på tråden Går det inte att frysa in potatispuré?
  • Sånglärkan

Det går bra. Gör i detta nu ett storkok, men jag blandar i palsternacka oxå för säkerhets skull.

• 1malle

Jag fryser in i plastpåse som jag lixom suger ur luften ifrån...då blir det som ett vakumpack o ingen fukt som ger kondens o heller då inget vattnigt mos när man tinar det...

• Lilla K

Vanlig kokt potatis blir jätteläskig när man fryser den, men i puréform eller mos går bra!

• Smilla79

vad bra

Håller på med storkok: potatis, morot och palsternacka.
    Sonen ska få smaka potatis för första gången när han vaknar. Spännande!

• Sånglärkan

Smilla! Exakt samma kokar i mina kastruller!

• pejuliatra

Jag har hört att man helst ska ha palsernacka med potatisen då man gör puré och fryser in, detta gör att potatisen håller bättre. Men det kanske är ok ändå om man "vakumförpackar" den som 1malle skriver...

• pejuliatra

palsTernacka ska det stå förstås!

• Amorella

Jag har läst att man inte ska frysa in puread potatis för den blir "tråkig" i konsistensen när man tinar den. Eftersom jag då har läst det, så har jag inte testat. Men på samma ställe (var det nu var...) stod det att det går bra om man blandar det med något annat. Och jag har fryst in potatis-majs och potatis-palsternacka och det har gått bra.

Men sedan har jag läst i en tråd här på FL att man INTE ska blanda i rapsolja INNAN man fryser in det, för då härskar det i frysen jättesnabbt! Det var flera som hävdade att det var så. Ja, så har vi gjort i alla fall och det är då inget fel på våra puréer. De äldsta har ändå legat i frysen 1 ½ månad. Hur gör ni med fett? Före eller efter? Varför?

• pejuliatra

Jag la i rapsolja EFTER det att jag fryst in mina puréer. Det kändes bara bäst så, ingen anledning alls egentligen...

• Smilla79

jaha, där ser man... det verkar som det blir fel hur man än gör... Man får nog prova sig fram helt enkelt.... Jag har i alla fall haft i olja innan jag stoppat i frysen. Vet dock inte hur resultatet blir eftersom det är första gången...

• Amorella

Smilla79:
    För oss blev det inga problem alls! Jag tyckte det var naturligt att hälla i oljan när man ändå höll på med mixern och man spädde med spad till lagom konsistens. Jag tror inte det stämmer. Vi får se om någon har erfarenhet av motsatsen! (För övrigt kan man ju frysa in rester av burkmat och där är ju oljan redan tillsatt.)

• Elfva

Anledningen till att man kan vänta med att ha i oljan innan man fryser och istället ha i den när man ska äta purén är för att förbättra hållbarheten i frysen. Mindre risk att purén härsknar om den inte är fet... Men å andra sidan så gör man kanske snabbt av med sina puréer att det inte spelar någon roll, och barnet blir ju äldre och vill ha mat som inte är lika findelad/mosad så kanske spelar det ingen roll iaf. Men men, det är iaf en anledning till att man ev ska ha i olja senare istället för när man fryser in purén...

• Sånglärkan

Pejuliatra
    Vad tur för mig då! För jag hade redan puréat och diskat bort då jag kom på att jag glömde hälla på rapsoljan! Fick påminna maken om att han får blanda i efter upptining på denna satsen

• Maggen

Här verkar det vara många som puréar. Har en liten fundering. Har för mig att vår bvc sköterska sa att man även kunde använda flytande margarin i purén. Är det någon som vet om jag kommer i håg rätt? har haft i det i mina puréer nu, så jag hoppas att det funkar...

• Amorella

Maggen:
    Har oxå hört det; dock inte testat det. Saltmängden ska tydligen i alla fall vara så liten så den behöver man inte oroa sig för. Förresten, om ni har barn med hård mage kan man gärna hälla på lite extra fett.

• Miss W

Jag bruka ha flytande margarin i min puré...Jag provade sötpotatis och majs och det var en hit hos sonen.

• Maggen

Dåså, tack för svaren!! frysen är nu laddad med puréer, räcker nog ett tag, hoppas jag!!

• pejuliatra

Ja, flytande margarin är helt ok!

Svar på tråden Går det inte att frysa in potatispuré?