• Mamma till viljestark dotter

Ni som har PCO och har fått de barn ni vill ha/aldrig har mens...

Vet egentligen inte var jag ska lägga denna tråd, men provar här då jag tror jag får flest svar här!

Jag är 35 år, har lyckats få 3 fina barn efter hjälp av bl a IVF-behandlingar. Tvillingarna fyller snart 2 år och jag har sen avslaget upphört inte fått nån mens. Är iofs tacksam över att slippa detta elände, samtidigt som det känns onormalt att inte ha nån mens.

Har börjat fundera lite på preventivmedel. Men att äta p-piller efter så många år med hormonbehandlingar, ja det känns inte bra. Inte heller vill jag ha typ spiral...

Någon som har erfarenhet och hittat nåt preventivmedel ni gillar? Jag menar, risken/chansen att det blir ett barn till är ofantligt liten utan hjälp, men den finns ju.

Och en annan sak jag tänkt på... När man genomgick alla behandlingar fick man ju ändå nån sorts regelbunden mens (med Gestapuran-tabletter t ex). Men nu då? Mår kroppen inte dåligt av att aldrig ha mens?!?! Cancerrisk?

• Svar på tråden Ni som har PCO och har fått de barn ni vill ha/aldrig har mens...
  • bollanmollan

oj bra frågor. Jag fick min mens fort med båda barnen. Efter första sonen åt jag inga p-piller då vi ville ha fler barn. Min mens kom med 2-3 månaders mellanrum. Nu efter andra sonen äter jag p-piller och har regelbunden mens. Vet bara att jag var utan mens länge en gång då fick jag getsapuran för att få regelbunden mens och förtsa blödningen var enorm med stoooorra klumpar som kom ut.

• rky

Hej!

jag vet inte mycket, men det jag har fått höra av min gyn är att man bör ha mens minst 3 gånger per år, i och det att det blev inflamationsrisk när slemhinna blir för tjock. 

Ring och hör med din gyn/barnmorska hon kan säkert ge råd. 

• Treasures

När min dotter var 1 år var jag till gyn för att se hur allt såg ut efter graviditet och amning och för att jag inte fått tillbaka nån mens och det var då 3 ½ månader sedan jag slutade amma helt. Fick då Provera (gestapuran) och Metformin utskrivet. Ville inte börja med p-piller då vi vill ha syskon, inte just då, men inom ett år iaf och om jag skulle bli gravid igen utan hjälp (vilket chansen är minimal för) så tog vi den risken/chansen. Skulle ta Metformin för att optimera chanserna att det inte skulle krävas så många pergotime försök när vi väl börjar och Provera var tredje månad om mensen skulle utebli. Började såklart med båda medicinerna på en gång och fick mens som man ska efter dessa. Men sen dess har jag inte behövt ta Provera nåt mer för mensen har kommit av sig själv ungefär varannan månad, lite kortare intervall fär varje gång....men jag tror inte jag har nån ägglossning, känns inte så iaf och jag har ju inte blivit gravid spontant än. Nu börjar det dock närma sig syskonförsök, kommer nog att kontakta IVF-kliniken för att få börja med Pergotime till hösten. Kanske inget bra svar på dina frågor, men se till att du får nåt så du blöder var tredje månad iaf!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Mamma till viljestark dotter

Undrar vad som hände där? Var faktiskt meningen att jag skulle skriva nåt

Tack för alla svar! Får nog lov att ringa gyn till veckan och höra, för det verkar visst vara "överfullt" nu och rinner över Om ni förstår vad jag menar....

Treasures - jag har ätit Metformin i några år när vi försökte få syskon till vår dotter. Tyvärr funkade det inte på mig

• Treasures

Förstår inte riktigt vad du menar med att det är "överfullt", småblödningar eller? De kan ju också brytas med Provera eller liknade

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
Svar på tråden Ni som har PCO och har fått de barn ni vill ha/aldrig har mens...