Läckande toalettstol i bostadrätt
Bor i bostadrätt och nu har min toalett börjat att läcka. Toastolen är vägghängd och det läcker i underkant där stolen sitter fast mot väggen. Vem är ansvarig för att åtgärda det?? Jag eller föreningen?
Bor i bostadrätt och nu har min toalett börjat att läcka. Toastolen är vägghängd och det läcker i underkant där stolen sitter fast mot väggen. Vem är ansvarig för att åtgärda det?? Jag eller föreningen?
du...
Du. allt inom de 4 väggarna du äger har du skyldighet att åtgärda.
Torde vara du eftersom det är i din lgh. Föreningen brukar vara ansvarig för det utanför... Så har jag fattat det iaf. Menar.. om ditt kylskåp går sönder eller om det blir stopp i ett rör så är det upp till dig att ordna med det.
ditt ansvar. Ev kan du kräva ersättning från tidigare ägare om denne monterat saker icke-fackmannamässigt men i princip får man fixa och betala allt sånt själv när man bor i bostadsrätt.
du är det.
Ok. Anade att det var så. Tänkte bara att eftersom det är där stolen är fästad mot väggen att det kanske var föreningen.
Kolla med föreningen hur gammalt det är. Vissa föreningar har ju renoverat lägenheter åt medlemmarna. Är de de som gjort det kan det finnas garanti eller att föreningens regler säger att de ska stå för det. Ring ordförande och fråga är mitt tips. Kan även finnas vissa rabatter för föreningen hos någon lokal VVS firma.
Kolla med föreningen, säger jag.
Vi bor också i bostadsrätt och vår vägghängda toalett började läcka vatten, dvs det kom vatten i nerkanten vid väggen/golvet.Vi trodde att det låg på vårat bord att åtgärda men det visade sig vara föreningens ansvar i och med att problemet var innanför väggen.
Allt som ligger under golvnivå (rör, kablar o dyl) tog min förening hand om, med tanke på risken för stora vattenskador. Det låter som det är ett gränsläge för dej, fast i väggen då. Prova ring och hör, chansen är stor att dom fixar det.