• Lotten73

Kan man få hjälp att välja yrke?(Är 37 och vet ej vad jag vill)

Menar du att jag inte har nån aning om vad jag vill syssla med i resten av mitt yrkesverksamma liv.
    Är 37 år.
    Vart kan man vända sig om man vill bolla ideer med någon som kan med mig komma fram till vad jag skulle passa som?
    Jag är villig att studera i x antal år om det skulle efter avslutad studie leda till jobb men plugga till vad är frågan?
    Ni som pluggar nu och är lite äldre hur visste ni att det var resp utb ni skulle gå?
    Ni som arbetar hur valde ni yrke?
    Af vill att jag ska ta en praktikplats/lärlingsplats inom nåt jag inte ens är intresserad av ska jag hoppa på bara för att ha nåt att göra?
    Menar inte att jag vill smita undan för efter ca 6 år hemma srbetslös/mammaledig börjar jag tycka det får vara nog.
    Nu vill jag ut i arbetslivet och träffa folk få göra nåt jag brinner för.
    Har gjort af intressetest den visar alltid att jag ska jobba med människor på nåt vis tex förskola vård.
    Kanske jag ska lita på det.
    Finns det några andra tester som visar vad man skulle kunna tänkas jobba med?
    Ena dagen känns detta rätt andra dagen ahr jag ändrat mig så hur fan ska man veta vad som blir rätt?

En kluven tjej

• Svar på tråden Kan man få hjälp att välja yrke?(Är 37 och vet ej vad jag vill)
  • Tow2Mater

Man brukar ju ofta börja med nåt jobb, vare sig man "brinner" för det eller inte. I bästa fall leder det en till nåt man gillar, i värsta fall vet man vad man inte vill göra resten av livet.

• FruSen

Känner så väl igen mig!!
    Nu är jag i och för sig "bara" 27 men jag känner mig skitdålig som fortfarande inte kommit på vad jag vill göra!
    Har pluggat lite av varje på komvux. Jag gick barn- och fritid på gymnasiet vilket inte var min grej alls...
    Jag har provat på många saker men inget har kännts riktigt rätt...
    Har försökt bolla idéer och tankar med studievägledare och även med mina coacher på AF men det har inte alls varit till någon hjälp utan snarare har man fått ett svar som låter: "Ja, du kan ju fundera på vad du skulle vilja göra"
    !
    Gah!
    Jag har inte gjort annat de senaste 10 åren ju!!!!
    Jag vill verkligen hitta ett yrke som jag trivs med och som känns helrätt, inte bara känna att "det duger"....

• Tow2Mater
    Lotten73 skrev 2011-05-16 18:49:20 följande:
    Pen:Vad jobbar du med då?
    Ingenjör just nu. Skulle ibland vilja byta bana, men det blir för stor lönesänkning att börja om med nåt nytt. För mig var intresse för matte det som ledde mig vidare. Oftast gillar jag dock mitt jobb.
  • Lotten73

FruSen:precis som du beskriver det känner jag mig.
    Så du vet fortfarande inte vad du vill med ditt liv?
    Åren går ju och man blir ju  inte yngre.
    Jag vill inte studera nåt som sedan visar sig vara helt fel.
    Eftersom jag är 37 så är det dags att hitta det jag ska syssla med resten av livet tills jag blir pensionär.
    Svårt det ska vara att hitta rätt?
    När man var yngre skulle söka till gymnasiet visste man precis vad man skulle syssla med alalt känndes så rätt.
    Men nu är jag lite feg att bara hoppa på det ena efter det andra och det leder ej till nåt.
    Kanske ska ta ett snack med handläggare jag har på af och så kanske hon jag kan komma fram till vad som skulle passa mig.
    kan det kanske vara så att jag är feg för att välja nåt eftersom jag senaste 6 åren vart borta från arbetslivet och nu när jag måste in i det igen så känns det jobbigt?
    Hoppas du snart hittar rätt?
    Föresten vad är du intresserad av?

• Lotten73

Tågmästare passar nog inte.
    Jag har två små barn och kan inte vara borta från dom så mkt som det innebär när man jobbar på tåg ananrs lät det intressant.
    Snart dags att bestämma sig kan ju inte vela hela tiden för då kanske det blir försent en vacker dag att välja nåt.

• FruSen

rambo:
    Jag var lite inne mot administration nu senast. Jobbar på en bank nu.
    Pluggade barn- och fritid på gymnasiet. Direkt efter studenten började jag jobba i klädbutik, i kiosk, sen fick jag jobb på ett café där jag var rätt länge. Sen har jag jobbat som chaufför (budbil) vilket faktiskt var jättekul. Mellan varven har jag pluggat lite, höjt betygen på gymnasieämnen osv. Efter det fick jag en längre anställning på förskola. När den var över började jag plugga, läste administration, affärsjuridik, företagsekonomi, marknadsföring med mera och tyckted et var rätt kul. Sen har jag varit föräldraledig och nu efter föräldraledigheten fick jag arbete på en bank där jag trovs rätt bra. Men det känns ändå inte helt 100. Det duger som sagt.
    Ibland känner jag en enorm längtan efter att utbilda mig till målare! Gillar att renovera och så, köper alltid hem en massa gamla möbler på röda korset och myrorna och rustar upp osv. Det tycker jag är kul.
    Annars tror jag att mitt drömyrke är att vara hemmafru.. Men min man tjänar för lite för att vi ska ha råd att jag går hemma...

• Lotten73

FruSen:vem vill inte vara hemma fru.
    ajg ska kolal med af om dom kan hjälpa mig att komma fram till vad jag skulle passa som.
    Tror jag passar bäst med att jobba med människor på nåt vis mne vet inte riktigt inom vad?
    Hoppas du har hittat rätt elelr kommer hitta rätt?
    Jag har ju inte alal tid i värlen komma på vsd jag vill så det är lite bråttom.
    Allt löser sig nog till det bättre.

• framsteg

Hoppar in här och bollar med er också

Har jobb, varit mammaledig, har utbildning. Är ungefär i samma ålder som TS. Men vad vill jag bli?!

Jobb och utbildning stämmer inte överrens. Var klar när it-bomen var ett faktum.

Vill vara mer kreativ men inte jobba för mycket med människor, längre....

Svar på tråden Kan man få hjälp att välja yrke?(Är 37 och vet ej vad jag vill)