Barnet måste lära sig själv att komma till ro (Sömn)
Jag har lästa många trådar här på fl och i majoriteten så står det att det är barnmisshandel att låta sitt barn skrika sig till sömn eller ens få somna själv. Ni förstår inte hur man kan göra något så fruktansvärt och ni klankar ner på denna metod rejält.
Enligt mig så daltar många (inte alla) mammor med sina barn, ett barn får ju absolut inte skrika under några omständigheter och måste vaggas,bäras runt,ammas och sovas tillsammmans med tills det somnar, och endast då är man en bra förälder? Annars är man alltså en barnmisshandlare?
Våran son fick ifrån dag ett sova i sin egna säng (dock precis bredvid våran säng) och det var nog bara första månaden vi gick och tog upp honopm så fort han ens gjorde det minsta ljud (oroliga nyblina föräldrar, vi har alla vart där :) )
Men sedan började vi lägga honom vid sju varje kväll och lät honom skrika i ca 15 minuter hade han inte somnat då så gick vi in igen gav honom lite kärlek (men tog inte upp ur sängen) och visa att vi är här ute bara så du vet. Det gjorde vi i 4 dagar sedan somnade han prick sju varje kväll. Sen hör man ju vad det är för sorts skrik och utefter det får man ju avgöra om man ska vänta eller inte.
Vi gör fortfarande så nu när han inte vill sova ibland (han är 14 månader) och det skadar honom inte han är bara lite trotsigt det är ju roligare att leka med mamma å pappa än att sova.
Här har jag tagit lite info ifrån babycenter.com
Tar barnet skada om det får gråta sig till sömns?
The BabyCentre Editorial Team svarar:
Forskning visar att bebisar och små barn knyter an bättre och är gladare efter att de sömntränat, förmodligen för att de då blir mindre trötta och griniga under dagen. Också barn kan få sömnbrist av att vakna upprepade gånger under natten.
Jag står inte ut med att låta mitt barn gråta sig till sömns. Kan jag prova något annat?
Ingen förälder tycker om att höra sitt barn gråta – det sliter på både nerver och hjärtesträngar. Som tur är finns det andra metoder att prova för att slippa detta. Om du vill att ditt barn ska sova i sin egen säng och sova hela natten så småningom, är knepet att få barnet att somna själv när det är läggdags. För att lyckas med det kan du behöva vara lite kreativ. Ett sätt är att be någon som inte blir lika djupt berörd om ditt barn gråter, kanske din partner, en släkting eller en pålitlig barnvakt, att finnas till hands för ditt barn under några kvällar och hjälpa det medan det lär sig att somna på egen hand. Under tiden kan du kanske gå ut en stund.
Du kan inte lära ditt barn att komma till ro på egen hand, men du kan hjälpa det att lära sig själv. Med rätt förutsättningar och i rätt utvecklingsfas, oftast mellan tre och sex månaders ålder, sker det av sig själv. Det är som att lära sig krypa: om du alltid bär barnet får det aldrig möjlighet att lära sig krypa, eftersom det aldrig befinner sig på golvet tillräckligt länge för att lära sig hur man gör. Samma sak gäller för sömnen: om du alltid ammar eller vaggar barnet till sömns, får det aldrig möjlighet att lära sig hur man kommer till ro på egen hand.
Vad tycker ni nu är rätt och fel efter ni läst detta? Hur gör ni med era barn?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 20:34
tråkigt att endel inte riktigt hänger med ... jag sa att skriket är lika "farligt" varesig man håller i barnet eller om det ligger i sin säng och skriker. men att det visst är skönare att krama någon då man är ledsen än att vara ensam. jag är inte hjärndöd!?
sen började jag med "5minmetoden" när han var 6-7 månader gammal det står bara att jag var väldigt överbeskyddande första månaden och kollade allt hela tiden innan jag lärde mig att han ville att jag kom och tog upp honom. Dessutom ska det stå 5 minuter istället för 15 har kommit åt fel knapp och av misstag skrivit fel. efter 5 minuter ko jag in "5minutermetoden" använde jag
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-18 14:00
Denna metoden jag använde mig av var sista utvägen hade prövat allt annat tyckte jag och bvc då rekomenderade dom denna metoden till mig.
Ett barna som aldrig vill somna på kvällen och man bara måste bära och vaggas och inget fungerar på flera timmar både mamma och bebis blir övertrötta så kan man inte ha det. Därför rekomenderades denna metoden till mig.
Jag tycker barn behöver rutiner det är därför han lägger ssig kring sjutiden varje dag iblan varierar det på om han sovit mycket eller lite på dagen. jag får helt enkelt lita på mina instinkter och tänka på vad som passar MITT barn, alla barn är olika.
Ville bara säga tack till dom som gett stöd isället för ren och skär mobbning. Och att ni som lägger nya kommenterer kanske borde läsa igenom tråden först ni har missat en hel del.
Endel började som sagt förstå efter hand och andra var bara in snöade, det är okej jag förstår att ni kanske som jag intar försvarsposition men det betyder inte att vi inte kan vara trevliga emot varandra.
Nu struntar jag i denna tråden har redan förklarat allt 50 gånger så som sagt läs igeom allt innan man skapar sig en uppfattning.
Hej svej å ha en bra dag!