• Filbunken

får inte röra håret

Hej!
    Känns lite som en "fjompig" fråga ... men här kommer den.
    Vår 2-åriga dotter har en riktig liten kalufs, med hår ner på ryggen.

Men hon vill inte att vi kammar, rör, pillar i, killar i eller sätter upp hennes hår.
    Därav har vi from i höstas fått börja klippa lugg på henne, då det inte gick att sätta upp luggen i väntan på att den växte ut.

Jag misstänker att hon kanske är lite "håröm"...
    Själv älskar jag om någon killar mig i håret, hårbotten, nacken eller sätter upp håret på mig.

Vi har inte borstat håret speciellt mycket på henne, då det inte tovar sig.
    Men jag inser nu att vi nog får börja borsta det varje dag på henne, så
    hon vänjer sig vid att man behöver borsta håret. Precis som man behöver borsta tänderna, eller tvätta sig.

Skulle gärna vilja kunna sätta upp håret på henne. Men får man i en liten tofs, så ser hon till att dra ut gummibandet inom en mkt snar framtid.

Är det någon som haft liknande erfarenhet, samt är det någon som har något tips på vad jag kan göra för att få henne att gilla att bli borstad och sätta upp håret?

Känner mig som sagt lite fåfäng med detta inlägg :D

tacksam för tips.

/Sara 

• Svar på tråden får inte röra håret
  • Baryk

Vi skaffade en ny sorts borste till vår dotter, en tangle teaser, och då tyckte hon att det kändes bättre att borsta håret. Sen fick hon börja borsta mitt hår också, och blev mer intresserad. Fast egentligen undrar jag om det inte kom av sig själv till slut ändå, med åldern... Hur som helst, hoppas ni hittar en lösning som passar just er. Glad

• Raira

jag har en håröm tjej som snart är 3 år  . Har köpt balsam sprey till håret då man inte får borsta håret och sedan har vi massvis med fina hårsnoddar som hon får välja mellan .
    Sedan får hon borsta håret med egen hårborste om hon vill . ( hjälper oxå att hon har en storasyster på 5 som är mycket för att fixa med sitt hår)

Förut fick man inte ens sätta upp håret eller borsta det men det ändrades sakta sakta med tiden .

Hoppas det löser sig med er tjej .

• Flickan och kråkan

Med tanke på åldern så behöver det inte handla om hårömhet. Min äldsta - pojke - börjar närma sig 3½ nu. Fram tills någon gång mellan 2½ och 3 år så fick vi inte röra. Klippa var inte att tänka på, så han gick runt som ett litet vildvuxet ogräs .

Det handlar ju mycket om integritet och att sätta upp gräns kring sin egen integritet och kropp.....vilket är rätt viktigt.

Många barn gillar ju när de själva får vara med och välja och man gör saker och ting lite "speciella". Kanske testa att säga att hon har så mycket hår nu, precis som du (?? , att det är bra att borsta det och att ha det i en toffs så att dhon ser och kan leka lättare. Gå ut tillsammans och låt henne välja en egen borste, snoddar etc. Klistermärken är poppis här och det köper vi för att pynta saker som inte är helt uppskattade.......lillebror på 2 år har satt en massa klistermärken på sin cykelhjälm och då gick den plötsligt att använda .

• Filbunken

Hej och tack för era svar.
    Vi har nu infört borstning morgon o kväll, vilket inte är speciellt populärt.
    Men jag tänker att det är lite som tandborstningen, när hon förstår att vi inte kommer "ge oss" och
    det är något hon måste göra, så slutar hon streta emot. Jag tänker att det behövs lite "vana" vid att bli borstad.
    Efter era råd o tankar så vet jag inte huruvida hon egentligen är håröm eller ej, eller om det bara är att hon har lite "integritet" och man kommer "för nära".

Jag har i alla fall också införskaffat en tangle teaser, klistermärken med nalle puh.
    Hon blev väldigt glad i att sätta dem på borsten, men sedan så vill hon vips plocka bort dem o sätta dem någon annanstans. Balsamsprayen kan ju vara himla bra att testa om vi får problem med tovor tänker jag. Fick det tipset också från min syster.

Jag tänker att vi börjar med att vänja henne vid daglig borstning, och testar att se om jag får sätta upp håret i tofs då o då.

Apropå mig själv så har jag testat att både låta henne borsta mig, och att vi sätter upp spännen o gummiband i mitt hår. Detta har dock inte alls hjälpt att hon också vill, utan snarare att hon tycker jag kan ha gummibanden själv utan att vi ens testar på henne :D
    dessutom har jag en såpass kort page, att jag inte riktigt kan sätta upp mitt hår, vilket kanske hade kunnat hjälpa till som "förebild". Skulle dock kunna sätta upp spännen vid luggen.

:D

• pigglet

Har en tjej som är likadan - hon AVSKYR verkligen om man kommer i närheten av håret. Jag tror hon alltid varit sådan, hon är 7 år nu. När hon var mindre klippte jag kort page på henne, men det var ändå ledsamt när hon duschat och behövde kamma sig.

När hon var 5 år började hon säga att hon ville ha kort hår som pappa (flintis!). Efter några månaders tjat så gick vi till en frisör, som nästan började gråta. Hon kompromissade och klippte en kort frisyr i stället. När vi gick därifrån sa dottern "nästa gång vill jag ha tuppkam!". Och det höll hon fast vid, rakade tuppkam några vändor. Mycket praktiskt!

Hon uppfattade dock att folk tyckte det var konstigt, och alla trodde plötsligt att hon var pojke. Så hon ville spara ut håret igen. Nu har hon en mycket kort page, rejält uppklippt i nacken. Hon får själv borsta ut håret efter tvätt, för övrigt får det vara.

• Raira

Fick ett balsam från buzzador " Dove Express Intensivbalsam ".
     Provade på min hårömma tjej och då gick det jätte bra att kamma håret och snappt gick det . Nu 3 dagar efter hårtvätten går det lika lätt att borst håret - vist jag får jaga henne för att få henne borstad men det tog bara 3-4 tag med borsten för att få det utborstat .

jag har hittat räddnigen för oss här . Hoppas ni andra hittar det som fungerar för er .

• Filbunken

Här är det lite bättre.  Hon tillåter nu att man borstar håret och jag får även sätta upp det ibland.

Dock så brukar tofsen åka ut lika fort som den kommit dit om hon är medveten om att jag satt upp håret.
    Så man får "pilla" i det. Idag stod hon även och borstade sig själv en stund efter att jag hade borstat henne,
    så jag tror hon tyckte det var skönt.
    Så för oss tror jag det handlar mycket om att vi föräldrar visar att "vi bestämmer" - "att man måste borsta håret varje dag"...  

Brukar använda balsam också numera när jag tvättar håret för att det skall vara enklare att kamma.

Tyvärr har hon senaste tiden blivit helt avigt inställd till att tvätta håret. Har aldrig varit ett populärt kapitel, men hon har tolererat det. Men nu får hon full panik när man vill blöta ner och sköja henne.
    Hoppas det är övergående.  

• La Lola

Jag hajar inte varför det ärså viktigt att få sätta upp håret? Obestämd

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Filbunken
    La Lola skrev 2011-07-25 07:39:32 följande:
    Jag hajar inte varför det ärså viktigt att få sätta upp håret? Obestämd

Jag förstår vad du menar.

Svaret är att det nog helt är min egna fåfänga, att jag tycker hon skulle vara väldigt fin och passa bra i det.

Hon kan lika gärna ha en kort frisyr som också skulle vara jätte fint och bra.

• La Lola
    Filbunken skrev 2011-07-25 10:06:22 följande:
    Jag förstår vad du menar.

Svaret är att det nog helt är min egna fåfänga, att jag tycker hon skulle vara väldigt fin och passa bra i det.

Hon kan lika gärna ha en kort frisyr som också skulle vara jätte fint och bra.

Som jag misstänkte då men jag hoppades att det inte var av den anledningen.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden får inte röra håret