• gullican

TV - Vad är felet, ingen signal?

Har precis flyttat och köpt nya TV:apparater. Även bytt leverantör till Canal Digital. I torsdags så var det en installatör här för att koppla in tv, box osv eftersom jag är helt obegåvad när det gäller sånt tekniskt. Allt funkade perfekt även på fredag morgon men på fredag kväll när jag slog på TV:n så funkade inget. Får ett meddelande "söker signal" men inte mer. På "styrka" och "effekt" står det 4% resp 8%. Det enda som är skillnad från morgonen till kvällen är att antennsladdarna har fästs. Jag har 3 tv:apparater och 3 boxar och 2 av dem går på samma antennuttag.

RIngde supporten som dels bad mig ta ur T-kontakten(eller vad det kallas) ur antennuttaget och ansluta bara den ena sladden. Gjorde ingen skillnad. Han förslog att antennkabeln var sönder pga att jag kanske slagit någon spik rakt igenom. Nej, den löpte fritt när jag testade.

Jag kan alltså inte se TV varken genom boxen eller analogt på 2 apparater och på den 3:e som har ett eget antennuttag går det att se analogt på basutbudet(1,2 och 4:an) men inte heller där genom boxen.

RIngde supporten imorse igen som hävdar att det är något med antennen t ex att grannarna under tapetserar eller renoverar och därför kopplat ur antennuttaget. Frågade dem och det gjorde de inte och inget fel på deras TV heller. Ringde suporten återigen i eftermiddags som fortfarande hävdar att det är något med antennen. Frågade hur långa kablar jag hade och jag har 1 10 m och en 20 m i det gemensamma antennuttaget och en 10 m i det ensamma. DÅ borde jag ha en antennförstärkare sa de och jag sa att det sa de i TV-butiken inte skulle behövas. Supporten blev tjuriga och sa att TV-butiken var okunniga och att boxarna inte "orkar" med så långa kablar. Iväg åkte jag och inhandlade en antennförstärkare för 600 kr och kopplade in - ingen som helst skillnad.....

Nu är jag förbannad och uppgiven och undrar om någon här är kunnig och har någon teori? Jag har inte kunnat se på TV sedan i fredags morse och just för att man inte kan så blir det ännu mer nödvändigt.

HJÄLP!

• Svar på tråden TV - Vad är felet, ingen signal?
  • EFI

Om det funkade när installatören var klar och du inte gjort någon väsentlig förändring efteråt, så ligger ju inte ansvaret på dig. Att de försöker kollra bort dig med att sladden är sönder och sådant skitsnack, är för att det ofta sitter outbildade fjunisar i supporten, som läser innantill i en jävla pärm. Är man då inte på hugget och tekniskt kunnig själv, så blir man lätt ett offer. Kräv att de skickar ut en tekniker på deras bekostnad, som får rätta till problemet. Har du svårt för att hantera detta, så ta hjälp av någon teknikkunnig kompis, som hjälper dig att telefonera med supporten.

Apple user since 1987
Svar på tråden TV - Vad är felet, ingen signal?