• Sweetangel85

När ska sonen på 3 år börja dagis?

Hej.

Jag är hemma med min son på 3 år och min dotter på snart 1 år.

Jag har valt att ha min son hemma på heltid, han har aldrig varit på dagis.

Man får ju alltid höra massa olika åsikter ifrån människor om att han inte går på dagis. Att det är synd om honom att inte få träffa andra kompisar, att han inte får lära sig de sociala samspelet, att inte få utlopp för sin energi. etc.

Hur resonerar du kring detta? Är det dags för honom att börja på dagis/dagmamma?

Vill ju inte att han ska bli en "annorlunda" kille pga att jag har honom hemma. 

★*☆ Emilio 080504 ♥ Celine 100611 ★*☆
  • Svar på tråden När ska sonen på 3 år börja dagis?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Jag tycker att det är ni som familj som ska bestämma hur era barn ska ha det under sina första levnadsår.
    Däremot tycker jag att förskola är helt klart att föredra framför dagmamma.
    Jag tror att det är bra för barn att gå på förskola och att kunna vistas i större grupper med jämnåriga och lära sig respekt och ömsesidighet samt turtagande. Det är viktiga lekregler och lekens betydelse för barns utveckling är vetenskapligt bevisat.
    Men sen om du kan tillgodogöra detta hemma eller exakt när dina barn ska börja är det bara du och din familj som har rätt att avgöra.
    Mvh Inger

• Sweetangel85

Okej, men när de är hos dagmamma så får de väl lära sig turtagande, respekt o ömsidighet oxå? 
    Sen tycker jag, att de känns som om det är vi vuxna som skapar barnens behov av att ha "kompisar" i så tidig ålder. Absolut ska de ju få lära sig det sociala o hur man leker, man sitter ju inte bara inne såklart om dagarna
    Men de känns som om att det är såååå viktigt redan från det att de e så små. 

★*☆ Emilio 080504 ♥ Celine 100611 ★*☆
Svar på tråden När ska sonen på 3 år börja dagis?