När anser du att ett genomsnittligt barn kan vara redo att vara utan blöja?
Ja, när kan man få sittt barn blöjfritt?
Ja, när kan man få sittt barn blöjfritt?
2-2,5 år.
Dottern är 5 år och har fortfarande blöja på natten. Vi har pratat med BVC och enligt dem så är det mycket vanligt att barn i denna ålder fortfarande behöver blöja på natten. Det finns inget som helst alarmerande medd detta heller tyckte de.
Det vi kunde tänka på var att hon kanske inte ska dricka så mycket före sänggåendet.
Vissa nätter är hon torr, andra nätter är blöjorna blytunga
När barnet är redo.
Mellan 1-2 år om man ska se det brett, men jag röstade på 1-1½ då jag är övertygad om att barn generellt sett mycket väl kan kontrollera sin blåsa i den åldern. Sen att de numera aldrig får chansen till det är ju en annan femma. Många kan absolut bli torra redan som spädbarn men då handlar det ju mer om ett samspel med föräldern och inte en medveten handling på samma sätt som hos äldre barn, bebisen behöver ju 100% hjälp med det precis som med allt annat.
Värt att tänka på är att man inte alltid har haft blöja i flera års tid på barn. I början av 1900-talet var så gott som alla blöjfria runt ett års ålder. På 60-talet hade åldern stigit till 2 år och under 90-talet steg detta ytterligare till 3 år. Kan säga att det knappast beror på den biologiska evolutionen...
Under 1 år om man går in för det och tycker om att göra livet jobbigt Annars anser jag väl att en 3- åring bör klara av att vara torr dagtid.
Typ 2,5-3?
Jag vet fan inte. Min unge är 3 nu i maj och vi slutade med blöjor typ förra veckan.
jag tycker så tidigt det bara går. Jag röstade på 1,5-2 år. Min mans brors fru är väldigt duktig. Hon tränade sina flickor redan vi 6 månader, men ärligt talat vet jag inte när dem var helt rena. Kanske var dem 1 år. Det var billigt för dem utan blöjkostnader sa dem. Men om jag får barn någon gång så börjar jag lära dem när dem börjar gå och prata lite, då blir det lättare med pottträningen.