• iaseia

Lendo, Cashbuddy osv...

Någon som har erfarenhet av sånna här bolag och finns det fler ?

Jag har en krånglig ekonomisk situation just nu och jag känner att behöver ha en ränta istället för flera, även om räntan är högre så borde de bli billiogare än flera räntor.

Just nu har jag:
    Swedbank: Lån 15400, Amortering 1400, Ränta 78:-
    Entercard: Lån 14966, Amortering 434, Ränta 142:-
    Nordea: Lån 4810, Amortering 513, Ränta 70:-
    Kreditor: Lån 1735, Amortering 105, Ränta 24:-
    Handelsbanken: Lån 19438, Amortering 770, Ränta 221:-

Som det är nu har jag alltså
    Lån: 56349, Amortering 3222, Ränta 535:-
    Känns rätt surt att betala 500kronor i ränta varje månad.
    Hade varit bättre att ha ett lån på 60 000 och betala av typ nu när ja är arbetslös 1000 och sen öka till 2000 eller kanske till och med 3000 när ja känner att jag kan.

Jag kan liksom aldrig unna mig något och när jag känner att jag inte gjort det på länge så gör jag det ändå och då får ja betala ränta, det är bättre om ja betalar 1000 i månaden och kan känna att ja kan spara 500 och kanske köpa ett par nya byxor per år, eller en bok, eller något kul till djuren.

Någon som vet hur de funkar med lendo eller liknande, och vilka olika bolag som finns.
    Swedbank är ett lån som ja tagit för att köpa bil och ta körkort
    Entercard är ett kreditkort som ja tog när ja skaffade hund i fall något skulle hända, var tvungen att börja använda det nu när jag blev arbetslös för det tog flera månader innan min a kassa kom igång.
    Nordea är ett kort jag har till att laga bilen, har bara använt det på den verkstadskedjan,.
    Kreditor är klarna, när man beställer saker på nätet så kan man dela upp betalningen
    Handelsbanken är en kredit jag fick när ja tog en tv och hemmabio på avbetalning för flera år sedan, fick då ett kredit kort som ja bara fortsatte att använda.

Någon som kan hjälpa mig att få ordning på min ekonomi. 

• Svar på tråden Lendo, Cashbuddy osv...
  • morningsun

Dina lånevanor tyder på att om du skulle få slå ihop dessa mindre lån till ett större, med lägre amorteringar, skulle det bara leda till att du tog fler konsumtionslån.

Sedan är det u också såhär: OM du skulle få ett störra lån vore det ju bättre om det hade lägre ränta men lika stora amorteringar som idag. Du verkar vilja ha högre ränta och amortera mindre. Det är fel väg att gå. Det enda vettiga är att minska lånekostnaderna genom att betala av lånen, inte genom att minska amorteringarna. Och jösses, du är ju skuldfri om ett och ett halvt år! Härda ut nu. Kostnaderna sjunker ju rejält ganska snart!

• skorpionen80

Hur kan EN högra ränta bli billigare än flera lägre?

Mitt tips är att börja amortera så mycket du kan på de små lånen, tex Kreditor och Nordea. När de är avbetalda slipper du två räntor och har mer pengar över till de större lånen. Ja, du får leva snålt ett tag, men det är det värt. Tänk hur mycket mer pengar du kommer ha över sen (nästan 4000kr/mån!!!). Tar du fler lån nu kommer ju den summan aldrig minska, och du kommer tvingas ta mer lån för att gå runt varje månad. Om något oförutsett händer så du inte får samma inkomst kommer det bli katastrof iom att du inte kan minska på dina utgifter.

• iaseia

Nej ni har fel, krediterna har jag tagit när jag haft fast jobb och inget jag fortsätter med på flera månader.
    Nu har jag varit arbetslös i 6 månader och använt en av krediterna.
    Jag har nu en deltidsanställning och vill få min ekonomi att gå runt och kunna ge mina djur riktig mat, slippa äta nudlar, kunna gå ut någon helg och roa mig med mina vänner, har inte varit ute, på bio eller liknande de senaste 6 månaderna.

Jag undrar när man går in på vissa sånna här bolag så står det din totala månadskostnad kommer bli X
    Är X då vad det kommer att kosta att låna, eller är det inräknat amortering där i också ?

Om man ansöker om ett lån, måste man tacka ja till det då, eller kan man ansöka på flera bolag och ta det som känns bäst.

Visst vill ja bli av med mina lån, men när ja har en deltidsanställning anser inte jag att jag kan amortera fullt.
    Ser hellre att jag kan leva hyffsat i 5år än leva på nudlar i ett år..

• Hit

Du ska absolut inte söka på olika ställen och SEN välja ett. Du kommer att få en kreditprövning på varje ansökan och till slut kanske dom inte beviljar några lån för att du sökt så många ggr. 

Det bästa är nog om du går till din bank och samlar alla lånen på ett ställe.

Alt finns väl freedom finance som sägs söka på en kreditpröving men på olika låneinstitut för att få fram det mest fördelaktiga.  

• iaseia
    Hit skrev 2011-05-17 12:53:42 följande:
    Du ska absolut inte söka på olika ställen och SEN välja ett. Du kommer att få en kreditprövning på varje ansökan och till slut kanske dom inte beviljar några lån för att du sökt så många ggr. 

Det bästa är nog om du går till din bank och samlar alla lånen på ett ställe.

Alt finns väl freedom finance som sägs söka på en kreditpröving men på olika låneinstitut för att få fram det mest fördelaktiga.  
    OKej tack så mycket, tänkte inte så långt. Snällt att du sa det.

Min bank går inte med på det eftersom ja inte har mer än en deltidsanställning
Svar på tråden Lendo, Cashbuddy osv...