• Mimer

Ni som har direktverkande el som uppvärmingn-driftkostnad?

Som det verkar blir vi husägare snart, och det är ett bra isolerat hus med 3-glasfönster bl.a. som har direktverkande el som uppvärmning. Så driften skulle ligga på ca 20 000 kr/år tydligen. Det är väl med el+vatten+sophämtning tror jag.

Jag undrar vad ni andra med samma värmesystem betalar i driftkostnad?

• Svar på tråden Ni som har direktverkande el som uppvärmingn-driftkostnad?
  • nelson1974

hur stort är huset ? var i sverige bor du ? finns det kamin eller dyl i huset ?
    själva funderar vi på att komplettera med en luftvärmepump

ligger runt 15000 kwh , tror en tredjedel är hushållsel, dvs varmvattenberedare, vitvaror etc
    så den är svår dra ner på, räknar en krona per kwh me skatter o dyl

har även tre glas o bra isolerat hus på ca 140 kvadrat ! bor i norrland !

• Venna

Vi har direkt-el som hittills enda uppvärmningskälla. Vi har inte bott här så länge än, men har beställt en braskamin som kommer i början av januari, och ska sätta in en luftvärmepump om ett tag. Hittills har inte uppvärmningskostnaden alls varit så hög som vi hade räknat med, men det kommer väl...Och ja, vatten och sopor räknas in i samma kostnad.

Den förra ägaren gjorde av med i snitt 22000 kwh/år, och vi kommer nog att ligga på ungefär samma. Huset är på ca 300 kvm och har treglasfönster och helt ok isolering.

Vi band vårat elpris, men jag minns inte på vilken summa...Men det är alltid skönt att veta vad man har, ifall priserna skulle gå upp.

Lycka till med husköpet!

• Mimer

Tack för svaren!
    Huset är på 132 kvm och ligger i Sörmland. Finns ingen kammin, men har värmeklinkers i stora hallen nere och badrummet nere. Kan det vara så att man liksom utnyttjar värmen bättre på så sätt?
    Tror att årsförbrukningen låg på ca 18 000 kwh/år om jag inte minns fel...

• princess of woolfs

Vi bor i radhus med direktverkande el, huset är på 115kvadrat och jag tror att förbrukningen ligger på 12000 eller 14000kwh/år om jag inte minns fel. Är inte sååå dyrt iaf, men vi ska sätta in luftvärmepump när vi får arslet ur vagnen, så att säga..

• Malounis

Vi bor också i radhus på ca 115 kvm.
    Är två pers och gör av med ca 12000kwh/år, 9000 kr.

Svar på tråden Ni som har direktverkande el som uppvärmingn-driftkostnad?