• Hildis

Miniundersökning: en eller två bäddmadrasser i dubbelsängen?

Jag måste bara få höra efter... Vi funderar på att skaffa en bred (180 cm) bäddmadrass till vår dubbelsäng (2x90 cm). Dels praktiskt att själv slippa hamna i skarven, dels onödigt att klämma av bebisen en arm om han/hon ligger mellan oss ibland.

Detta var det mest lustiga och vansinniga min mor hört när jag delade med mig av tanken. "Då måste ni ju köpa nya lakan också" och "ska ni verkligen ha barnet i eran säng?" och "hur tror du att vi klarat oss då?". Alltså det är ingen konflikt, vi garvar gott båda två, men nu undrar jag:

HUR GÖR NI?

1. Hade bred bäddmadrass sedan tidigare
    2. Skaffade bred bäddmadrass så att barnet ska kunna ligga emellan
    3. Har barnet i sängen med två smala bäddmadrasser och skarv emellan (funkar bra/dåligt)
    4. Barnet sover aldrig i vår säng
    5. Annat

Ungefär så. Kom igen och svara!

• Svar på tråden Miniundersökning: en eller två bäddmadrasser i dubbelsängen?
  • Kami74

Hade tidigare vattensäng och inga barn i sängen...numera hel bäddmadrass (skulle aldrig ha 2 bäddmadrasser) och barn vid sällsynta tillfällen

• Yoyna

Jag och min sambo funderade oxå på det här innan tjejen kom! Så här blev det...

1. Hade två 90-cm bäddmadrasser
    2. Skaffade nån sorts skumgummilist från IKEA att ha mellan sämgarna.
    3. Har barnet i sängen med två smala bäddmadrasser och skarv emellan, det funkar eftersom hon alltid sover på min sida. Om jag vill ligga nära sambon blir det istället jag som ligger i skarven...
    4. Barnet sover aldrig i sin egen säng... Hade jag väl inte behövt skriva ...!
    5. Att vi inte köpte en stor bäddmadrass var faktist för att jag inte ville köpa nya lakan, och föresten... hur tvättar och viker man så stora lakan???

• Carro P

Hej! vi har en stor bäddmadras i vår säng från IKEA som vi köppte långt innan vi hade barn på gång. Vårt kommande barn får dock en egen säng brevid våran vi vågar inte ha barnet brevid för min sambo rör sig mycket han har sovit på minna armar o ben många gånger.

• Minimalla

Vi har för tillfället två bäddmadrasser (2x80 cm) men ska köpa en bred istället. Och nya lakan... /Malin v. 30

• Norrland77

Vi har redan en 180cm bred säng från Jensen och jag har nog inte ångrat ett köp så mkt som detta....

Anledningen är att jag har en sambo som rör sig väldigt mkt under sömnen, vilket gör att HELA sängen rör sig, och jag vaknar till. Oftast märker jag inte att jag vaknar till, men jag märker stor skillnad de gånger han inte sovit hemma på några nätter. Efter att ha sovit ensam i sängen 2 nätter vaknar jag mycket piggare än när han sover i sängen.

Så mitt tips är: har ni en rörlig sambo, köp INTE en hel bäddmadrass såtillvida du inte vill ha nattsömnen förstörd även efter att bebisen börjar sova i egen säng. Bebisen kommer inte sova i er säng för alltid, men en så pass dyr säng som vi köpt byter man inte ut efter några år.

Vi har haft sängen i 6 år nu och har börjat kolla på nya. Först kollade vi om det skulle gå att köpa två separata madrasser och byta ut den breda. Detta skulle kosta ca 15 000 (sängen kostade 19 000 ny), så tänk er för en extra gång innan ni väljer bred eller smal madrass. Ny säng blir det nog om ngt år, men då blir det en från Tempur med separata madrasser.

• Tin o Trolls mamma

Vi har redan en bred bäddmadrass! Skulle inte kunna sova bekvämt om vi hade två smala madrasser o varsitt lakan!

Ekorren.

• Mell

Vi har inga barn men dock en 160 cm bred dubbelsäng med både hel madrass och hel bäddmadrass, vilket beror på att jag inte vill att vår säng ska delas upp i min och hans sida utan att vi ska kunna ligga nära varandra i mitten av sängen och slippa trycka ihop oss på en av sidorna om vi vill sova nära varandra.

Jag ångrar absolut inte att vi köpte en stor bäddmadrass och skulle aldrig få för mig att ha en "uppdelad" säng. Man behöver inte ha så många nya lakan och det går hur bra som helst att tvätta dem som man gör med vanliga lakan, varför skulle det inte funka?

• inka2

hej vi har 2 90 bäddmadrasser och har haft lilltjejen de 3 första månaderna hos oss och nu är hon 14 mån och kommer över från sin säng på morgonen inte alltid. det ahr funkat bra. hon vill ligga i skarven där trivs hon bäst kobnstigt nog, försökt lägga en filt där men hon har hela tiden blivit arg då.
    när hon var liten så rörde hon sig inte och då la jag henne brevid mig inget problem.man rullar inte på sin bebis.

• Gladhannapanna

Vi har inga barn, men en tax som sover i sängen... Hur som helst, vi har en bred bäddmadrass, ca 10 cm tjock. Helt underbar!!! Varsin 90 cm sängbotten eftersom vi ville ha olika hårdhet på dem. man märker dock aldrig skarven. Lakanen är det inga problem med alls!

• Fru Indosaurie

Vi har alltid haft en bred bäddmadrass, vi sover ju nästan på varandra och det skulle inte gå om vi hade två bäddmadrasser =)

• Hildis

Appropå det som Norrland77 skrev:

Tror ni att "hela sängen" rör sig även om man har separata sängbottnar och "bara" delar bäddmadrass?

Hade inte tänkt på det...

• Annikamed2barn

Vi har en 180 cm bred säng, vi har två madrasser men en stor bäddmadrass, tycker inte alls det är mysigt med två bäddmadrasser, man hamnar ju alltid i skarven :)

• Slumraren

Vi har inga barn att placera i sängen än, men vi har en stor bäddmadrass ovanpå våra separata sängbottnar. Min del av sängen rör sig inte när min man svänger sig. Lakan är det inga problem med, man behöver inte många nya på en gång, utan kan önska sig till jul och födelsedagar. Har man mindre lakan i samma färg kan man sy ihop dem till ett större. Det har jag gjort med två st. och sömmen märks inte det minsta. Tvätta och vika är inga problem om man har en normalstor tvättmaskin,

• 1978nettan

vi har 2 bädddmadrasser men vi har ett boxlakan, tror jag det heter, så jag behöver inte bädda om på hela veckan för lakanet ligger alltid helt streckt. såååå skönt

• Vero

Vi köpte en dubbelsäng med bred bäddmadrass när jag väntade Isak. Men det hade vi nog gjort även om vi inte väntat barn, det är ju trist med den där skarven!

• Fiffie

vi har 2 ribbmadresser 2 x 90cm sedan på dom har vi 2 tjockare madrasser ca 15 cm som ligger i ett "fodral" typ så dom inte kan glida isär och uppe på det har vi en 8 cm bäddmadrass som är 180cm bred.. Man behöver ju inte nya lakan utan bäddar ju på andra hållet, nedre lakanet under och övrelakanet överst, har aldrig varit några problem här :)

• JRo

Köper man en tillräckligt tjock bäddmadrass (minst 3-4 cm) så blir det som en enda stor härlig säng. Tunnare madrasser korvar sig gärna när de blir så stora... Men man måste ha separata sängbottnar, annars vaknar man ju så fort den andra rör sig, som Norrland77 skrev. Man behöver inga nya lakan, sy bara ihop de ni har, sömmen märks inte. Sen försökte vi ha lillan i sängen men vi sov så illa då, så hon fick sova i sin säng...

• Virren99

Vi har inga barn att dela sängen med men vi har två separata madrasser, just av anledningen att det ska kännas mindre då den andre rör sig. Men vi har en stor bäddmadrass för att vi ska slippa känna skarven och för att det ska kännas som en säng. Men ett tag sjönk bäddmadrassen mellan de två madrasserna och bildade en oskön skarv. Vi köpte då en "skarvmadrass" som man kan lägga mellan madrasserna och det fungerade mycket bra.

Om man är rädd att det ska kännas mycket då den andre i sängen rör sig så finns det madrasser som är speciellt utformade för att det ska kännas mindre. De har fjädrarna i separata påsar. Vilket, enligt mitt tycke, fungerar mycket bra.

Lycka till!

Svar på tråden Miniundersökning: en eller två bäddmadrasser i dubbelsängen?