• MarVal

Den ständiga föräldrapenningpaniken

Hjälp mig med mitt kaos i huvudet, snälla!!
    Försöker reda ut lite saker gällande föräldrapenningen så snälla snälla ni hjälp mig med denna förvirring

Har jag fattat detta rätt?
    Sambon ska överlåta sina dagar till mig, innebär det att jag MÅSTE ta ut 180 dagar med sjukpenning innan jag kan börja blanda dagarna eller är det fortfarande 90 dagar som gäller?

När han överlåter sina dagar får jag då 180 dagar med lägsta nivå och 240 dagar med sjukpenningnivå?

Måste jag ta ut 5 dagar i veckan de första 90 eller 180 dagarna eller väljer jag det själv?

Vet att detta är sååå tråkigt att hålla på med men snälla om du vet svaren så är du en ängel

• Svar på tråden Den ständiga föräldrapenningpaniken
  • She is Me

oavsett vems dagar det är så mast man ta ut de första 180 dagarna på SGI nivå,innan man kan börja ta ut lägstanivådagar.

om han för över alla sina dagar till dig, så blir det 180 dagar han för över till dig. De 60 dagarna som är reserverade till honom är reserverade på SGI nivå.

Du väljer hur många dagar i veckan du tar ut, men du måste ta ut 180 dagar i sgi nivå först innan du börjar ta lägsta nivå. så du kan ta en dag i veckan, fem eller sju, det spelar ingen roll.
    Google is my friend ♥
  • Carisma95

Det stämmer som She is me säger; man måste ta ut 180 SGI-dagar för barnet (vilken förälder som gör det spelar ingen roll) innan man kan ta ut av LN-dagarna.

Överlåter han allt som går, dvs allt utom sina 60 SGI-dagar får du totalt 330 SGI-dagar och 90 LN-dagar.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Den ständiga föräldrapenningpaniken