• PerG

Konstigt bakslag...

Sonen (3 år) har varit helt blöjfri dagtid hemma sen årsskiftet och innan dess till och från sen sommaren förra året. Han har varit 99% torr dagtid (väldigt få olyckor) och för c:a 2-3 månader sedan blev han även torr nattetid och har haft väldigt få olyckor (max en kissning i sängen varannan vecka kanske i snitt).

På förskolan (han går 15-timmars) hade han blöja dagtid tills för c:a 2 månader sedan och har konstant kissat på sig i princip varje dag eftersom han inte vill gå på toaletten där (det går dock bra om jag går med honom på toaletten där när jag hämtar/lämnar och han går även gärna på offentliga toaletter/bajamajor, m.m. så det verkar ha blivit någon låsning med just personalen. Mormor, morfar, moster går också bra så det verkar inte heller vara knutet till oss föräldrar). Han har kissat en gång för 2 veckor sedan med en vikarie på förskolan!?

I alla fall har han nu helt plötsligt börjat kissa på sig nattetid och har gjort det VARJE natt i en veckas tid. Någon natt har han dessutom kissat två gånger!? Han har även kissat på sig dagtid två gånger senaste veckan (något han endast tidigare gjort typ en meter från toaletten i panik när han inte hunnit). Vi har varit borta några dagar hos mormor och morfar (men det har inte varit problem tidigare) men det har hänt både före och efter vi var där så det borde inte vara kopplat till det.

Det enda som är ändrat i övrigt är att de i veckan satte på honom blöja igen på förskolan pga att han kissade på sig varje dag vid lunchen (har gjort så väldigt länge nu) och att de har fler barn som är likadana runt just måltiderna + inskolning och han har då haft blöja endast under maten. Jag tycker egentligen inte att det känns som en bra idé även om jag förstår att det blir krångligt för dem just runt maten.

Vad kan det bero på? Kan tre dagars blöja på förskolan orsaka det här? Eller kan det vara någon slags fas? Blir ju lite tråkigt när han varit torr dag&natt och sen helt plötsligt faller allt samman (nattetid).

Funderar på att lämna honom lite senare så att jag går med honom på toaletten kanske en halvtimme innan de ska äta lunch så att han är "nykissad" och då klarar sig över maten när det är som intensivast för personalen...

Hjälp... ;)

• Svar på tråden Konstigt bakslag...
  • Busbellan

Jag vet inte vad det kan bero på, men vill bara säga att det var samma sak här (nattetid)
    Min dotter sutade med blöja både dag och natt vid 21-22 mån nån gång. I flera månader hände det i princip aldrig någon olycka på natten.
    Men så helt plötsligt började hon kissa på natten igen, ibland mer än en gång. Hon kissade någon gång på natten innan också, men vaknade då och gick på toaletten.

Nu är hon snart 4 år och bara nån vecka tillbaka har vi kunnat ta bort nattblöjan igen och det funkar för det allra mesta.

Jag har mina aningar om vad det kan bero på men är inte säker. är hon var mindre (fram till nästan 2,5 år) sov hon väldigt dåligt på nätterna, hon hade många uppvaknande. Klart då att hon hann gå på toaletten när hon ändå vaknade. Sen efter 2-2,5 år så började hon sova riktigt bra och det resulterade i att hon inte vaknade när hon behövde kissa.

Jag vet inte om det är något liknande hos er, men tror det var så här.

När det gäller dagtid så har jag tyvärr inga tips hur ni ska göra för att få honom att vilja gå med personalen på toaletten. Det har aldrig varit ett problem här. Dock kissar hon ofta några droppar i trosorna även på dagtid, men det är helt enkelt för att hon aldrig har tid att gå på toaletten

Mamma till Nora, August och Ella
  • PerG
    Busbellan skrev 2011-05-17 09:22:07 följande:
    Jag vet inte vad det kan bero på, men vill bara säga att det var samma sak här (nattetid)
    Min dotter sutade med blöja både dag och natt vid 21-22 mån nån gång. I flera månader hände det i princip aldrig någon olycka på natten.
    Men så helt plötsligt började hon kissa på natten igen, ibland mer än en gång. Hon kissade någon gång på natten innan också, men vaknade då och gick på toaletten.

Nu är hon snart 4 år och bara nån vecka tillbaka har vi kunnat ta bort nattblöjan igen och det funkar för det allra mesta.

Jag har mina aningar om vad det kan bero på men är inte säker. är hon var mindre (fram till nästan 2,5 år) sov hon väldigt dåligt på nätterna, hon hade många uppvaknande. Klart då att hon hann gå på toaletten när hon ändå vaknade. Sen efter 2-2,5 år så började hon sova riktigt bra och det resulterade i att hon inte vaknade när hon behövde kissa.

Jag vet inte om det är något liknande hos er, men tror det var så här.

När det gäller dagtid så har jag tyvärr inga tips hur ni ska göra för att få honom att vilja gå med personalen på toaletten. Det har aldrig varit ett problem här. Dock kissar hon ofta några droppar i trosorna även på dagtid, men det är helt enkelt för att hon aldrig har tid att gå på toaletten
    Sonen har aldrig behövt gå på toaletten på natten sen han blev torr på natten utan har kissat på kvällen och sen hållit sig till morgonen (och kissat när han vaknat). Däremot kanske han sovit hårdare den senaste tiden. Det var några kvällar i förra veckan när han var vaken något längre än vanligt och det kanske påverkade sömnen de efterföljande nätterna så att han sover djupare eller nåt...
Svar på tråden Konstigt bakslag...