Använda flytande ipren som har utgångsdatum februari-11?
Dottern har fått feber, såg nu på ipren flaskan att den gått ut i februari -11. Kan man använda den ändå eller är den mindre verksam nu?
Dottern har fått feber, såg nu på ipren flaskan att den gått ut i februari -11. Kan man använda den ändå eller är den mindre verksam nu?
jag skulle inte använda den
Jag skulle ha använt den. Tänker att det säkert är som med mat, de måste sätta ett datum, men maten är hållbar ett tag till.
Jag hade inte använt den...
hmm ok.. får hoppas hon klarar sig under dagen tills sambon kommer hem. Hon fick alvedon vid 4 imorse så hoppas det håller sig lite lugnare under dagen.
Har du inte möjlighet att gå till ett apotek då? Eller ringa ett och fråga ang utgångsdatumet?
Medicinen blir egentligen inte dålig - det finns bara risk att den ev. blir lite mindre verksam efter utgångsdatumet och några månader på en medicin som har flera års hållbarhet gör nog inte så stor skillnad.
Jag skulle absolut använt den om min unge behövde, men ring och fråga på 1177 om du är osäker.
vill inte dra ute henne och lillebror i onödan om hon har feber, hade jag haft syskonvagn hade jag kanske gjort det men nu har vi inte det.
Men just nu har hon 37.3 och fick alvedon i morse vid 4 så det borde ha gått ut kroppen tycker jag.. Men skall ringa och fråga..
Jag tror inte att det är nån fara att gå ut en kortis med lite feber.
Jag skulle ha använt den.
Bättre än inget alls anser jag.
Pratade med läkemedelsverket och hon sa att det finns lite marginal på det, det enda som kan vara är att det inte är full effekt, men det kan lika gärna vara full effekt. Så om ajg använde det någon gång så var det ingen fara.. Har beställt från apoteket.se nu som kommer i morgon.