• Lille Gris

Hur göra med blind hund?

Jag har en Jack Russell som nu är 8 år gammal. Han har levt sitt liv som enögd efter en olycka som nyfödd och det har funkat bra. Men sen i julas har vi upplevt att hans syn på andra ögat har gått ner drastiskt, och nu verkar han nog inte se särskilt mycket alls längre. Han går in i saker, trillar ner från soffan för att han trampar utanför kanten, vill inte gå längre promenader än att han bara hinner göra ifrån sig, springer rakt in i staketet på tomten osv. Speciellt två tillfällen har fått mig att inse hur illa det är:
    1. När snön just hade försvunnit försökte jag ta en promenad ut i skogen med dem (har alltså två hundar), men det gick inte alls för han snubblade på blåbärsriset och gick in i träd och rötter så det slutade med att jag fick dirigera honom med höger, vänster, hopp osv och puffa försiktigt på honom med handen för att han skulle gå överhuvudtaget, annars stannade han bara och stod stilla. Det slutade med att jag bar honom tillbaka ut till vägen, det var inte hållbart att hålla på så.
    2. För ett par helger sen var vi hos mina föräldrar. Han lyckades nosa upp en hundleksak, sånt där dragkampsrep med knutar på. Han har aldrig varit intresserad av att leka kamplekar men nu ville han visst det så jag lekte lite med honom. Men när jag pendlade repet framför honom, bara någon dm ifrån nosen så såg han det inte utan gläfste på måfå ut i luften för att försöka få tag på det, oftast åt helt fel håll.
    Så det verkar som sagt som att det börjar bli ganska illa... 
    Däremellan kommer det dock tillfällen då han tex studsar efter fåglar ute som jag inte tror att han kan ha hört eller när jag kommer in i rummet om han sitter längre bort så tittar han upp och viftar på svansen, så en liten gnutta borde det ju finnas kvar?

Hur som helst, det är väl inte mycket till hundliv att inte kunna se. Vi har en tid för ögonlysning bokad på måndag, men den bokade jag innan den senaste incidenten med leksaken. Nu känner jag lite som att vi egentligen inte behöver utlåtande från veterinären för att få veta att han inte ser, kanske är bortkastade pengar. Samtidigt tar det ju emot att ta det andra, jobbiga beslutet, för han är ju pigg och frisk och glad i övrigt så tänk om vi har fel... ja ni fattar nog hur tankarna går.

Visst är det så att det inte finns något att göra åt en hund som börjar bli blind av ålderdom?
    Hur skulle ni resonera, ha en sista sommar tillsammans eller låta honom gå så snart som möjligt?

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Svar på tråden Hur göra med blind hund?
  • Joico

Jag hade tagit ett beslut efter ögonundersökningen.

• hymafr

Jag skulle absolut ha kvar hunden, men försöka göra omgivningen lite lättare för honom.
    Det kan ju vara så att han nyligen fått försämrad syn och inte hunnit vänja sig riktigt.

Kan du ha honom i koppel när ni går ut - kanske ett riktigt kort koppel så att han känner din närvaro hela tiden? Kanske du ska försöka att prata med honom hela tiden så att han vet var du finns?

• Hannah76

Först och främst skulle jag se till att komma till en undersökning så fort som möjligt, varför väntar du? Det kanske är något som går att fixa?
    Sen så är jag inte säker på att jag skulle avliva en hund för att den var blind.

• enmänniska

Stackars lillvovven. Det är ju inte lika glamoröst att vara en "blind hund" som att vara "blindhund"   Men tror du din hund lider? Du skriver att den är pigg, frisk och glad! Hundar förlitar sig inte så mycket på sin syn utan på sitt mycket välutvecklade luktsinne. Han vet ju precis var du är utan att han ser dej. Jag fick ta bort min älskade vovvegumma efter nio år då hon fick en tumör i tarmen. Längtar så oerhört efter henne fast det gått åtta månader sedan. Du kan skicka mail till en veterinär och fråga om råd. Det kostar ingenting. Jag hade mailkontakt med min veterinär flera veckor efter att jag tagit bort min älskade vovvedocka och fick jättemycket stöd och hjälp av det. Lycka till!

• Lille Gris
    hymafr skrev 2011-05-17 10:33:44 följande:
    Jag skulle absolut ha kvar hunden, men försöka göra omgivningen lite lättare för honom.
    Det kan ju vara så att han nyligen fått försämrad syn och inte hunnit vänja sig riktigt.

Kan du ha honom i koppel när ni går ut - kanske ett riktigt kort koppel så att han känner din närvaro hela tiden? Kanske du ska försöka att prata med honom hela tiden så att han vet var du finns?
    Jo det är så vi gör nu, får hålla koll på honom, prata och locka men det är inga roliga promenader med en hund som inte vill gå utan halvt släpas fram i kopplet, sen tillsammans med den andra hunden som naturligtvis vill gå fortare och göra annat (måste vara kopplad han också, annars drar han iväg). Försöker ta dem en och en men då sitter ju den andre inne och ylar för att den inte fick följa med 
    Med en 2-årig tvåbening i familjen också så ligger det ju leksaker lite varstans, försöker påminna honom om att lägga undan sakerna efter sig men det är alltid något framme, som hunden naturligtvis går emot och skräms av.
    Ibland sitter han och skäller ute i köket för att han inte hittar vattenskålen som står precis framför honom...

Ja listan kan göras lång. Jag har också tänkt att han nog bara behöver tid att vänja sig, när han kommer på att använda öron och nos i stället så ska det bli enklare. Men nu har det ju gått snart ett halvår och det är ungefär likadant fortfarande. Jag skrev visst att han är pigg och glad i övrigt, men kom sen på att det kanske inte är hela sanningen. Han har ju faktiskt blivit mera däven och ligger mycket mer i sin korg inne. Hundarna brukade ju busa och "brottas" tillsammans dagligen men de lekinviterna snäser han av numera så det har de nog inte gjort på någon månad när jag tänker efter.
    Hannah76 skrev 2011-05-17 10:41:47 följande:
    Först och främst skulle jag se till att komma till en undersökning så fort som möjligt, varför väntar du? Det kanske är något som går att fixa?
    Sen så är jag inte säker på att jag skulle avliva en hund för att den var blind.
    Varför jag väntar är för att det bara är en gång i månaden som det kommer en ögonlysningskunnig vet till kliniken och vid det senaste tillfället var det redan fullbokat när jag ringde. Så enkelt är det. Jo, vi skulle kunna åka några mil för att ta det tidigare men vi vill gärna gå där vi känner förtroende för personalen då vi har dåliga erfarenheter av andra ställen.
    När jag pratade med dem och bokade tiden så förstod jag det som att det inte finns något att göra när det handlar om åldersblindhet. Hade det varit en skada däremot så kan det gå att åtgärda, men det är det inte i det här fallet.
    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Deiia

Oj, det måste vara jobbigt!
    Det gör så ont i en att se dom små liven må dåligt

Jag tycker att du ska ge honom en chans till i alla fall. Han behöver nog extra mycket trygghet för att våga utforska världen på ett nytt sätt. Efter att det hänt en del "incidender" i samband med att ha förlorat synen så blir han nog osäker och då måste du som matte ge honom trygghet.

Det kanske är svårt för honom att leka med  den andra hunden eftersom han inte ser dess signaler. Så då får du "brottas" lite med honom och dragkamp är väl en bra lek som inte behöver någon syn! Leta godis borde väl träna upp luktsinnet. Börja med enkla uppgifter......och bygg på.

Jag googlade lite snabbt på "blind hund tips" och det finns massor att läsa (har du säkert redan läst). T.ex.:
    http://www.freewebs.com/zurvivings/levamedenblindhund.htm
    http://urax.wordpress.com/2009/05/09/tips-for-blinda-hundar/

Det finns nog massor av små saker man kan göra för att underlätta för honom.
    En sak som stog i texten var att inte visa sin sorg för honom - då blir han ännu mera otrygg.

Ett riktigt bra koppel, kanske en sele när ni är ute - så han känner kontakten med dig bättre. En pingla på benet var också ett bra tips.
    Jag läste någonstans att en hund som bara nosar på promenaderna har en för tråkig matte! Och det gällde en seende hund. Något att tänka på! Uppmuntra och vara positiv. 

Jag skulle nog skyndat på med undersökningen. Han kan ju ha gått in i något pga sin synnedsättning och skadat ögat. Detta kan orsaka svåra smärtor. Kanske därför han är "snäsig".

Hoppas det går bättre med tiden!

• Sveasson
    Lille Gris skrev 2011-05-17 11:05:28 följande:
    Jo det är så vi gör nu, får hålla koll på honom, prata och locka men det är inga roliga promenader med en hund som inte vill gå utan halvt släpas fram i kopplet, sen tillsammans med den andra hunden som naturligtvis vill gå fortare och göra annat (måste vara kopplad han också, annars drar han iväg). Försöker ta dem en och en men då sitter ju den andre inne och ylar för att den inte fick följa med 
    Med en 2-årig tvåbening i familjen också så ligger det ju leksaker lite varstans, försöker påminna honom om att lägga undan sakerna efter sig men det är alltid något framme, som hunden naturligtvis går emot och skräms av.
    Ibland sitter han och skäller ute i köket för att han inte hittar vattenskålen som står precis framför honom...

Ja listan kan göras lång. Jag har också tänkt att han nog bara behöver tid att vänja sig, när han kommer på att använda öron och nos i stället så ska det bli enklare. Men nu har det ju gått snart ett halvår och det är ungefär likadant fortfarande. Jag skrev visst att han är pigg och glad i övrigt, men kom sen på att det kanske inte är hela sanningen. Han har ju faktiskt blivit mera däven och ligger mycket mer i sin korg inne. Hundarna brukade ju busa och "brottas" tillsammans dagligen men de lekinviterna snäser han av numera så det har de nog inte gjort på någon månad när jag tänker efter.
    Hannah76 skrev 2011-05-17 10:41:47 följande:
    Varför jag väntar är för att det bara är en gång i månaden som det kommer en ögonlysningskunnig vet till kliniken och vid det senaste tillfället var det redan fullbokat när jag ringde. Så enkelt är det. Jo, vi skulle kunna åka några mil för att ta det tidigare men vi vill gärna gå där vi känner förtroende för personalen då vi har dåliga erfarenheter av andra ställen.
    När jag pratade med dem och bokade tiden så förstod jag det som att det inte finns något att göra när det handlar om åldersblindhet. Hade det varit en skada däremot så kan det gå att åtgärda, men det är det inte i det här fallet.
    Nej, åt själva blindheten finns nog inget att göra, men han kan leva ett gott liv även utan att se. Det är egentligen bara upp till er om ni vill ge honom chansen.
  • Ladybird12

Sätt en bjällra på dig elr den andra hunden under promenader så den har ljud att gå efter. Den kommer säkert anpassa sig.

• Joico

Och jag avråder från att sätta bjällra på hunden. Tänk dig själv att gå runt och pingla för varje steg du tar. Troligen blir du vansinnig tillslut. Jag skulle få tuppjuck. Att dessutom inte kunna ta av mig den själv, nej fy! Tänk också på att hundar hör mycket bättre än människor, och med en blind hund så är säkert hörselsinnet ännu förbättrat. Risken finns att hunden blir frustrerad och det är ingen trevlig känsla.

Vad gör en pingla för skillnad för hunden förresten?! Det är ju hunden som är blind, inte människan. Om människan var blind så kan jag förstå grejen med att hunden ska ha pingla, så människan kan lokalisera hunden. Men på hunden? Va? Förklara
    Använd dig av ljud TS. Ungefär ett såntdär ljud som när man lockar på en katt (man sätter liksom framtänderna på underläppen, om du förstår hur jag menar). Eller visslingar. 

Tipset om en sele på hunden tycker jag är bra. Och ett lagom långt koppel 

Svar på tråden Hur göra med blind hund?