• UngMorsa

Fläskkotlett i lergryta?

Jag sitter och försöker hitta något recept på hur man gör fläskkotletter i lergryta.
    Inte varvat med potatis eller andra grönsaker utan bara kotletterna i någon skysås som man ses kan göra till gräddsås och ha kokt potatis till.
    Är det någon som har ett bra recept på det?

• Svar på tråden Fläskkotlett i lergryta?
  • trollkarl

Varför lergryta?

Men vill du ändå ha det så skall den stå i vatten ett par timmar, sen ställas i kall ugn. Krydda, späcka med valfri råvara, i med lök, morot, vitlök, palsternacka, rotselleri, äpplen samt köttet. Termometer i köttet, 62 ska innertemp vara när du tar ut det. 150 på ugnen.

Spadet o grönsakerna i grytan bränner du av i lite smör, vitt vin, sila, reducera, grädde, smaka av, reducera.

• UngMorsa
    trollkarl skrev 2011-05-17 11:47:34 följande:
    Varför lergryta?

Men vill du ändå ha det så skall den stå i vatten ett par timmar, sen ställas i kall ugn. Krydda, späcka med valfri råvara, i med lök, morot, vitlök, palsternacka, rotselleri, äpplen samt köttet. Termometer i köttet, 62 ska innertemp vara när du tar ut det. 150 på ugnen.

Spadet o grönsakerna i grytan bränner du av i lite smör, vitt vin, sila, reducera, grädde, smaka av, reducera.
    Jag vet inte:) Jag fick för mig att det kunde vara gott. Vad rekommenderar du annars? Att steka bara?
  • trollkarl

Kör på samma sätt fast i öppen form med varm ugn på 150 grader o gör likadant..

• UngMorsa
    trollkarl skrev 2011-05-17 11:50:48 följande:
    Kör på samma sätt fast i öppen form med varm ugn på 150 grader o gör likadant..
    Vatten, lök, vitlök, några grönsaker och in i ugnen tills det är klart?
  • trollkarl

Inget vatten.. Grönsaker i botten av formen. På med köttet, termometer o in i ugnen.

• UngMorsa
    trollkarl skrev 2011-05-17 12:03:48 följande:
    Inget vatten.. Grönsaker i botten av formen. På med köttet, termometer o in i ugnen.
    Okej, tänkte så att man får sky att göra sås av. Men det blir ju såklart lite steksky från köttet.
  • trollkarl
    UngMorsa skrev 2011-05-17 12:57:45 följande:
    Okej, tänkte så att man får sky att göra sås av. Men det blir ju såklart lite steksky från köttet.
    bränn av grönsakerna i en stekpanna under tiden du låter köttet vila med lite smör, på med vitt vin, sila,  reducera, på med grädde, smaka av, reducera..
  • Annelie 76

Jag har ett jättegott recept hemma men sitter på jobbet nu. Skicka ett privat meddelande om du vill ha det exakta så skickar jag det ikväll...

Man tar en hel bit fläskkotlett, helst med ben. Sen skär man skivor nästan ända igenom, de ska sitta ihop i botten mot benen. Mellan skivorna petar man ner en blandning av smör, citron, skivade burkchampinjoner, persilja, salt och peppar. För ihop skivorna med fyllningen mellan, salta och peppra ovanpå och stek sen som man gör med grytan.

Skyn som blir kan man göra sås på eller ha som den är och köttskivorna är jättegoda med potatismos till. Min favorit som barn fast jag petade bort champinjonerna Glad.

• trollkarl
    Annelie 76 skrev 2011-05-17 13:50:30 följande:

Jag har ett jättegott recept hemma men sitter på jobbet nu. Skicka ett privat meddelande om du vill ha det exakta så skickar jag det ikväll...

Man tar en hel bit fläskkotlett, helst med ben. Sen skär man skivor nästan ända igenom, de ska sitta ihop i botten mot benen. Mellan skivorna petar man ner en blandning av smör, citron, skivade burkchampinjoner, persilja, salt och peppar. För ihop skivorna med fyllningen mellan, salta och peppra ovanpå och stek sen som man gör med grytan.

Skyn som blir kan man göra sås på eller ha som den är och köttskivorna är jättegoda med potatismos till. Min favorit som barn fast jag petade bort champinjonerna Glad.

det bästa är att inte skära i den alls, för du skär sönder strukturen som håller vätska, vilket gör att man får ett torrt kött. smaksättningen är bra, men den kan man montera på ett annat sätt =)
  • principessan

Lägg kotlett i en form med grädde, cr.fr sambla och soya in i ugnen på 150 grader i en timme typ. blir supergott!!

Svar på tråden Fläskkotlett i lergryta?