• Philologica

    Adhd, reumatism o.s.v

    Har lite funderingar kring adoption.
    Jag har två barn med en man som jag inte är tillsammans med.
    Efter andra graviditeten fick jag ont i rygg och höfter, och har efterhand fått diagnosen psorasisartrit, dvs en slags reumatisk sjukdom.
    Jag har dock inga stora problem, jag arbetar, tränar och äter bra för att underhålla kroppen.
    Men, jag är rädd att en till graviditet skulle förstöra bäckenet rejält och överväger sterilisering.
    Men jag känner att jag inte är färdig med barnbiten ännu.

    I övrigt har jag en adhd-diagnos, men jag har inga problem, utan jag arbetar heltid, har bra ekonomi, har inga ångest eller sömnsvårigheter och förutom concertan så äter jag inga mediciner, inte ens mot reumatismen, jag använder bara ketoprofengel då jag får ont.

    Kort sagt är jag en frisk, vältränad och ordningssam tjej med två fina barn som jag tar hand om utan problem.

    Jag inser ju dock att adhd, reumatism och ev. att jag är ensamstående med två barn kan komma att sätta käppar i hjulet.

    Finns det ens en liten chans att bli godkänd för adoption?

  • Svar på tråden Adhd, reumatism o.s.v
  • FemaleX

    Ts jag vet faktikst inte men socialen här i Sverige godkänner det men utomlands blir det svårt  iom dina nedsättningar. Din reumatism kan bli värre tyvärr, adhd håller väl sig konstant om du tar medicin.
    Dock är det så att adoptivbarn har i många fall sk dolda handikapp och det kan göra att man måste vara med och dessutom kräver det väldigt mycket. Adoptivbarnet kan komma att trotsa, bli arg eller kanske är sjuk och då har du tre barn att hand om och du kanske blir sämre i din sjukdom.
    Faktum är att man bör vara ganska frisk och förbered på att adoption kan vara krävande.
    Ring och fråga socialen i din kommun....

  • Sally

    Hej!  Jag har inte adopterat som singel, utan som gift, men vad jag förstått, så kan kraven på ensamstående vara något hårdare vad gäller hälsa, nätverk av nära och kära, stabil inkomst, mm, så det kan bli problem för dig, men det är inte säkert.  Bäst vore att kontakta socialen i din kommun.  Det är de som fattar beslut, och de verkar ha sina egna riklinjer och magkänsor ibland.

    Sedan att du redan har 2 barn begränsar landval något också, från en redan begränsat antal länder som godkänner ensamstående sökande.  Igen, jag säger inte att något är omöjligt, men begränsat, definitivt.  

    Har du gått in i organisationernas hemsidor och kollat upp länder som accepterar ensamstående sökande, och antal barn i familjen, mm? 

  • Juno

    Att adoptera som ensamstående har blivit mycket svårare på senare år eftersom många länder tagit bort den möjligheten. Att du dessutom har kronisk sjukdom (oavsett hur bra du mår) försvårar också. Min man har diabetes vilket gjorde att vårt urval blev betydligt mindre.

    Vad jag kan se finns det ändå några möjliga länder för dig.

    Kenya, om du kan tänka dig barn med speciella behov. För dessa barn accepterar de ensamstående med barn och har inga speciella hälsokrav. Du måste dock räkna med att bo i Kenya drygt ett halvår innan ni får åka hem igen. Se www.adoptionscentrum.se

    Bulgarien kan också funka om du kan tänka dig ett äldre barn i åldern 2-3 år. Väntetiden är ca tre år.

    Indien är också tänkbart om du kan få en läkare att skriva intyg på att det är olämpligt för dig att föda barn. Det gäller barn med speciella behov. väntetid ca 2 år
    www.bfa.se

Svar på tråden Adhd, reumatism o.s.v