• malinkat

v 16 och kissar hela tiden! Så här tidigt? Någon mer?

Jag är i v 16 och kissar jämt.
    På nätterna är jag öppe allt från 2 ggr (sällan) till 4-5 ggr. Jag är aldrig utvilad, och undrar vad detta kisseri kan bero på så här tidigt?

Man har ju hört talas om graviditetsdiabetes och moderkaka som ligger under livmodern, men jag tänker ju inte dra förhastade slutsatser.... ska på UL den 19:e. Men jag vill höra om fler är i samma situation?
    Òron brukar ju släppa lite då.

• Svar på tråden v 16 och kissar hela tiden! Så här tidigt? Någon mer?
  • jesjan

Jag kissade stup i kvarten under hela min graviditet. Det var jättejobbigt, men man vande sig till sist!

Det är helt normalt att bli mer kissnödig när man är gravid så du behöver inte oroa dig!

Lycka till med graviditeten!

• Dayna Lee

Prata med din bm om det. Du kanske har åkt på urinvägsinfektion? Vi gravida får ju sånt väldigt lätt. Behöver inte svida utan kan bara vara irriterande och trycka på. Man känner sig kissnödig hela tiden.

• malinkat

Tack för lugnande ord och tips!

Tänkte på uvi, men när jag haft det förut så har det svidit när jag kissar, och det gör det inte nu.

• Missboss

Som gravid så kan man UVI utan att man har några symtom. Oftast får vi inga symtom på uvi.. Så kolla upp det för säkerhetskull.

Själv springer jag och kissar jämt. Iofs går jag in i v 32 och bebis ligger med huvudet neråt och retar hela tiden blåsan. Men jag hade så en period tidigare i graviditeten oxå.

• Dayna Lee

Men det sved inte på mig heller. Jag hade uvi och fick kåvepenin. Skulle lämna kissprov om jag var du.

• malinkat

Ok, då gör jag det redan i morrn!
    Man vill ju inte ha något som går upp i njurarna...
    Vad knäppt att man inte får symtom!

• Dayna Lee

Bra! Bäst att utesluta ju och har du det så fixar det sig vet du. Kram!

• Dayna Lee

Men kom ihåg att vanliga teststickor kan visa negativt. För mig var det så. Det behövs prov för en odling som bm tar. Kom ihåg att dricka mycket också. Pressa citron i vatten.

• Mattmar

Jag var likadan i v 15-17.. sen lugnade det ned sig igen.. sover fortfarande hela nätterna och går inte på toa mer än vanligt... Har väldigt lätt för att få UVI så det behöveer inte vara det .. ville bara att du skulle veta,

• Risgrynet

Jag kissar också jämt och ständigt men har varken bakterier eller blod i urinen så jag känner ingen panik över UVI. Det är ju normalt att kissa ofta, både av hormonella skäl samt att det börjar trycka på.

Men kolla med BM, vore ju trist om det ver UVI.

• Filippinan

Jag är likadan, kissar precis hela tiden. Är i v 19 nu och uppe mellan 2-5 ggr per natt och kissar. Har haft UVI många gånger tidigare som ogravid så jag har varit orolig att det har varit det. Har därför sprungit hos BM TRE gånger hittills och tagit odlingar men det har aldrig varit UVI. Min slutsats är därför att graviditeten i sig kan göra en vääääldigt kissnödig. Det behöver alltså inte vara UVI utan kan vara helt normalt.

Min BM säger att UVI ofta börjar symtomfritt men att man i princip alltid får sveda om det har gått "tillräckligt långt". Nu tänker jag pusta ut så länge jag inte har ont när jag kissar. För annars får jag springa där varje vecka och ta odlingar...

• Dayna Lee

Det är väl inte hela världen om det är uvi. Jag menar bara att man ska testa sig när man har obehag som TS har. Ingen vill väl gå omkring ovetandes om sånt heller. Under en graviditet är det extra noga att kolla.

• MajaLee

Efter vad jag hört kan det bero på hormonerna att man kissar mycket i början. Sen när det ger med sig kissar man ofta för att bebisen ligger mot urinblåsan. Jag är nog däremellan just nu (JIPPI! man får glädjas åte det lilla) I början gick jag upp flera gånger per natt. Är nu i v 25 och går nog bara upp i snitt en gång varannan natt.

• Filippinan

Härligt Maja! Hoppas jag hamnar där också. Själv springer jag hela tiden fortfarande men bebisen ligger tydligen med huvudet just mot urinblåsan så det kanske är därför jag upplever att det trycker på hela tiden.

Svar på tråden v 16 och kissar hela tiden! Så här tidigt? Någon mer?