• lightlightlight

Familjehems barn som har fått flytta hem.

Om socialen beslutar att barnet/barnen skall flytta hem till sina bio föräldrar, vad händer då? Vilken process börjar då? Finns det familjehem med erfarenhet? Kommer barnet och hälsar på er? Hur går det till helt enkelt. Och vad tycker familjehemmen när "deras" familjebarn tas tillbaka av bio föräldrarna?

• Svar på tråden Familjehems barn som har fått flytta hem.
  • lightlightlight

Hur lång tid i förväg "varnas" familjehemmen om barnets eventuella hemflytt? Hur brukar familjehem ta det?
    Börjar familjehemmen vänja barnet med det nya kommande planerna.  

• Philippa

Det beror på:

* ålder på barnen
    * hur ofta har det varit umgänge innan hemflyttsplanerna
    * ev problematik för barnen och/eller föräldrarna
    * hur länge barnen har varit placerad och vid vilken ålder blev barnen placerad.

Så det går inte att svara generellt eftersom alla fall är individuella

• lightlightlight
    Philippa skrev 2011-05-17 14:58:54 följande:

Det beror på:

* ålder på barnen
    * hur ofta har det varit umgänge innan hemflyttsplanerna
    * ev problematik för barnen och/eller föräldrarna
    * hur länge barnen har varit placerad och vid vilken ålder blev barnen placerad.

Så det går inte att svara generellt eftersom alla fall är individuella

Aha, jag tänker på bio föräldrar som har gjort såna ändringar soc har krävt därmed får hem barnet/barnen. Tänker på småbarn 2,3,4,5,6 7 åringar typ. Barnet/net har haft regelbunden kontakt. Menar om SOC har redan påbörjat planeringen om hemflytt med allt vad det innebär, barn ska tex besöka sina föräldrars hem att börja med. Vad mera händer i såna fall?
  • Philippa
    lightlightlight skrev 2011-05-17 15:05:46 följande:
    Aha, jag tänker på bio föräldrar som har gjort såna ändringar soc har krävt därmed får hem barnet/barnen. Tänker på småbarn 2,3,4,5,6 7 åringar typ. Barnet/net har haft regelbunden kontakt. Menar om SOC har redan påbörjat planeringen om hemflytt med allt vad det innebär, barn ska tex besöka sina föräldrars hem att börja med. Vad mera händer i såna fall?
    En planering med både familjehememt och bioföräldrarna görs alltid så allt går så smidigt och smärtfritt som möjligt. Det är som sagt väldigt individuellt.....
  • lightlightlight

Om det finns en familjehem som HAR erfarenhet att barnet fick flytta hem till sina bio. Har ni kontakt med barnet? Berätta gärna hur allt gick till för just ER.

(jag vet att soc,familjehem,kommun ser inte LIKADANA ut behöver inte sådana svar) 

• Anonym
    lightlightlight skrev 2011-05-17 15:20:34 följande:
    Om det finns en familjehem som HAR erfarenhet att barnet fick flytta hem till sina bio. Har ni kontakt med barnet? Berätta gärna hur allt gick till för just ER.

(jag vet att soc,familjehem,kommun ser inte LIKADANA ut behöver inte sådana svar) 
    Min mamma var familjehem när jag var tonåring. Vi hade två barn som var 1,5 och 3 år när de kom till oss.
    När barnen var 14 och 16 år blev min mamma sjuk och soc bestämde att barnen skulle flytta hem till pappan, de pratade med barnen och inom två veckor hade de flyttat dit på heltid. Barnen hade umgänge med sin pappa under hela sin uppväxttid. Min mamma dog bara 7 månader efter detta.

Vi har ingen kontakt idag....de är nu vuxna....
  • lightlightlight
    Anonym skrev 2011-05-17 15:27:25 följande:
    Min mamma var familjehem när jag var tonåring. Vi hade två barn som var 1,5 och 3 år när de kom till oss.
    När barnen var 14 och 16 år blev min mamma sjuk och soc bestämde att barnen skulle flytta hem till pappan, de pratade med barnen och inom två veckor hade de flyttat dit på heltid. Barnen hade umgänge med sin pappa under hela sin uppväxttid. Min mamma dog bara 7 månader efter detta.

Vi har ingen kontakt idag....de är nu vuxna....
    Ok barnen flyttade så "gamla" till pappan. tragiskt att din mor gick bort för tidigt.
  • Anonym (karma)

Hur har du bemött familjehem i andra trådar?

• Anonym
    Anonym (karma) skrev 2011-05-18 15:58:11 följande:
    Hur har du bemött familjehem i andra trådar?
    ????
    Förstår inte riktigt din frågeställning 
  • Anonym
    lightlightlight skrev 2011-09-22 17:11:33 följande:
    Någon? Familjehem som har erfarenhet?
    Av vilket skäl undrar du? Eget barn som är placerat? Studerande?
  • lightlightlight
    Anonym skrev 2011-09-22 17:23:26 följande:
    Av vilket skäl undrar du? Eget barn som är placerat? Studerande?
    Egna barn. Men jag söker nån som har erfarenhet...hur det gick till.
  • lightlightlight

Är "kompisar/skola" anledning att barnet stannar kvar hos fosterfamiljen. Att barnet har bott hos familjen en längre tid. Varför skall då soc göra en utredning på oss föräldrar "idag"? HOPPAS på svar!

• Anonym

HEJ
    vi har ett familjehems barn som flyttat hem till sin mamma :) det känndes lite konstigt när du skrev " familjebarn tas tillbaka av bio föräldrarna?" 

men i alla fall så här gick det för oss

barnets umgänge med föräldrarna utökades till varje helg .. sedan var det en 2 veckors period med överflyttning barnet var nästan 4 år och hade bott hos oss sedan det var 1 år

första veckan var vi hemma hos föräldrarna varje dag och sista dagarna var barnet där själv över dagen och vi hämtade på kvällen och varje dag tog barnet med sig mer saker från oss för att "dekorera" sitt "nya" rum hoss mamma

andra veckan sov barnet över några nätter sedan på söndagen sa vi hej då. med lite fika tårta och kalas ..

sedan träffade vi inte barnet på 2 veckor för att barnet inte skulle hinna hitta hem i sitt nya hem efter det träffades vi en gång i veckan i 1 mån och 2 gånger i mån i 3 mån sedan fasades det ut och nu hälsar vi på när vi har vagarna förbi och födelsedagar m.m med som en farbror och faster

tycker vi har en toppen relation och barnet mår super bra målet med en familjehems placering är ju att barnet skall kunna leva med sina föräldrar igen och det lyckades vi med jätte stolta över barnets förälder :D

Alla över flyttningar ser olika ut beroende på hur relationen med föräldrarna ser ut mellan barnet och föräldrarna så klart .. och även om det är en sol plasering eller inte ..

vi hade ett barn som var plaserat via sol och han åkte till mamman över helgen och kom aldrig åter igen föräldrarna har ju valt själv att placera och kan brytta den när som helst tyvär .. för barnen mår dåligt av det ..

hoppas du fick lite svar på frågorna .

• lightlightlight
    Anonym skrev 2011-09-26 10:24:46 följande:

HEJ
    vi har ett familjehems barn som flyttat hem till sin mamma :) det känndes lite konstigt när du skrev " familjebarn tas tillbaka av bio föräldrarna?" 

men i alla fall så här gick det för oss

barnets umgänge med föräldrarna utökades till varje helg .. sedan var det en 2 veckors period med överflyttning barnet var nästan 4 år och hade bott hos oss sedan det var 1 år

första veckan var vi hemma hos föräldrarna varje dag och sista dagarna var barnet där själv över dagen och vi hämtade på kvällen och varje dag tog barnet med sig mer saker från oss för att "dekorera" sitt "nya" rum hoss mamma

andra veckan sov barnet över några nätter sedan på söndagen sa vi hej då. med lite fika tårta och kalas ..

sedan träffade vi inte barnet på 2 veckor för att barnet inte skulle hinna hitta hem i sitt nya hem efter det träffades vi en gång i veckan i 1 mån och 2 gånger i mån i 3 mån sedan fasades det ut och nu hälsar vi på när vi har vagarna förbi och födelsedagar m.m med som en farbror och faster

tycker vi har en toppen relation och barnet mår super bra målet med en familjehems placering är ju att barnet skall kunna leva med sina föräldrar igen och det lyckades vi med jätte stolta över barnets förälder :D

Alla över flyttningar ser olika ut beroende på hur relationen med föräldrarna ser ut mellan barnet och föräldrarna så klart .. och även om det är en sol plasering eller inte ..

vi hade ett barn som var plaserat via sol och han åkte till mamman över helgen och kom aldrig åter igen föräldrarna har ju valt själv att placera och kan brytta den när som helst tyvär .. för barnen mår dåligt av det ..

hoppas du fick lite svar på frågorna .

Tack! Fick ju mkt tips av dig...hur den kan se ut. Hur själva "flytten" funkar. Tack
Svar på tråden Familjehems barn som har fått flytta hem.