• NenneLo

Gammal kakao farligt?

Jag har nyss bakat en kladdkaka, men såg när den var klar att kakaon var ett år gammal. Vad kan hända om man äter gammal kakao? 

• Svar på tråden Gammal kakao farligt?
  • majalisalarsson

Om det blir dåligt kan du få lite magknip. Just kakao blir sällan dåligt även under en lång period. En kille jag dejtade för många år sedan kom hem med en chokladkaka när han gjorde lumpen och de va typ 3 år gammal. Han sa att de inte va nått fel så jag provade och märkte ingen skillnad.

• NenneLo

Nej precis, jag har aldrig ens tänkt på att kolla datum på kakao, men gjorde det av någon anledning. Jag tror jag tar risken och smakar en liten bit iaf Flört

• telgebo

Kan inte tänka mig att 1 år gammal kakao skulle vara nån fara. Den lilla mängden är ju i smeten som sedan stått i ugnen.

Gravid v.17+2 BF 22/10 Efter 21 mån slit och ett MA
  • IsDimma

Förmodligen ingen fara. Torrvaror brukar hålla lääänge.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Kitsune
    NenneLo skrev 2011-05-17 16:42:21 följande:
    Nej precis, jag har aldrig ens tänkt på att kolla datum på kakao, men gjorde det av någon anledning. Jag tror jag tar risken och smakar en liten bit iaf Flört
    Så är det nog med kakao, man får för sig allt möjligt förutom att kolla datum. Just kollade min och den tydligen gick ut nån gång 2010-11. Och det visste inte jag och har bara förbrukat minst 1/3.
    It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • telgebo

TS: Ät du din kladdkaka du, jag kan inte tänka mig att det är farligt med gammal kakao.

Gravid v.17+2 BF 22/10 Efter 21 mån slit och ett MA
Svar på tråden Gammal kakao farligt?