• Anonym (sjuk?)

Orsak till stora urinmängder? (kissar ofta och mycket)

Jag har varit under utredning för diverse besvär som muskel&ledvärk, yrsel och svaghetskänsla ganska många månader nu..

Man har hittat låga B12 och järnvärden som nu ska medicineras med injektioner.

Men en sak som jag tycker är märkligt som ingen kan förklara är att jag kissar så satans mycket och ofta.
    Om jag försöker mig på att dricka normalt med vätska, typ 1½liter vatten under dagen så springer jag på toa minst 1 gång i timmen men ofta en gång i halvtimmen..Och det kommer inte bara droppar utan säkert 2 dl varje gång. Minst.
    Om jag knappt dricker alls på dagen så kissar jag ändå var tredje timme och ganska mycket.

Och när jag dricker så är det som att det rinner rakt igenom. Efter 15-20 min är jag kissnödig.
    Det är hopplöst.

Man har kollat socker och jag har inte diabetes verkar det som..

Jag har även konstiga episoder av när jag helt plötligt blir yr, illamående, svimfärdig, muskelsvag och behöver ligga ner. Sen kan det vara så ett par timmar innan jag sakta blir mer normal. Ibland kan känslan hålla i sig ett par dagar fast inte lika akut som i början..

Så jag undrar: Finns det någon annan orsak till att kissa så här mycket som läkarna kan ha missat på alla standard blodprov?

• Svar på tråden Orsak till stora urinmängder? (kissar ofta och mycket)
  • roffe

Jag kissar oxå väldigt ofta, man kan helt enkelt ha en liten urinblåsa.

Jag brukar dock få kraftiga blodsockerfall om jag inte äter var tredje timme, men varje gång jag berättat detta på vårdcentralen så säger dom "jaha men så är det för en del" typ. Att man ät lite extra klen typ.

Vettefan, jag tror det är något annat, men jag blir illamående, svag i kroppen så jag inte kan stå, får massa saliv i munnen och bliri yr om jag slarvar med maten.

Frågan är om kroppen tar upp någon vätska som man dricker eller om man kissar ut allt man får i sig, kroppen behöver ju vätska till alla möjliga processer.

För att inte oroa mig för mkt bruakr jag tänka "jamen jag har en pytteliten lbåsa som blir full fort" för man får ju inga vettiga svar någonstans ändå :/

• Anonym

Jag kissar också rätt fort efter jag druckit nått. Så har det varit i hela mitt liv, tror inte det är något fel på mig

• Tow2Mater

Att dricka 1½liter vatten under dagen kallar inet jag normalt, det låter mycket. Allt man äter innehåller ju också vätska.
    Om man bara dricker utan att äta går det ganska rakt igenom.

• Anonym (sjuk?)

Men är det verkligen normalt att kissa typ 2-3 dl varje timme mellan kl 07-22?

• Anonym

2-3dl varje timme låter mycket. Men alla kissar ju olika mycket och olika många gånger. Man kan ha en liten blåsa, men man kan också träna upp blåsan har jag hört. Sen är det ju klart hur mycket man dricker på en dag. Dom säger att man kan kissa ofta vid urinvägsinfektion. Men jag är helt oerfaren på området om just mängd och gånger och urinvägsinfektion osv.

• Juice
    Anonym (sjuk?) skrev 2011-05-17 17:31:08 följande:

Men är det verkligen normalt att kissa typ 2-3 dl varje timme mellan kl 07-22?

Beror ju på hur stor blåsa du har. Har man en lite blåsa är det inte mycket.
    17. mai
  • Juice

Och dessutom är det inte speciellt konstigt om du dricker 1.5 liter vätska per dag. Så mycket vätska behöver man inte. Testa att dricka mindre så kissar du mindre.

17. mai
  • Anonym (sjuk?)
    Juice skrev 2011-05-17 17:44:04 följande:
    Och dessutom är det inte speciellt konstigt om du dricker 1.5 liter vätska per dag. Så mycket vätska behöver man inte. Testa att dricka mindre så kissar du mindre.
    Men det står ju överallt att man ska dricka 1-1½ liter vätska om dagen..?
  • Anonym

Kroppen kan bara ta upp runt 3 dl i timman, så dricker du mer än så är det bara onödigt.

• Carreaux

jag skulle kolla upp ditt blodsocker om jag vore du...Misstänker att du kan ha diabetes

Svar på tråden Orsak till stora urinmängder? (kissar ofta och mycket)