• Wittra

Mätt på frukt?!

Kanske la den här tråden på fel kategori men vet inte riktigt var jag ska lägga den heller

detta är väl ett i-landsproblem men jag bara undrar vad farao man ska äta för mellanmål? Som man blir någorlunda mätt av? Jag har långa dagar, går upp innan 6 på morran och hemma 6. ...jag har med mig lunch eller äter på arbetet. Försöker äta vettigt, dvs både fett, proteiner, grönt etc...men! MEN! På eftermiddagen vid 3 - 4 är jag vrålhungrig. Har försökt äta mellanmål eller mindre "mål" för att undvika att bli såhär...men det går ju inte....Rynkar på näsan

Prövat fruktsallad, knäckbröd, "vanlig" frukt som att ta ett äpple osv....helt värdelös. Blir inte ett dugg mätt. Vad äter ni som mellanmål på jobben? Har liksom inte tiden att äta en ordentlig måltid då heller....
    Nästan alla på mitt jobb äter frukt vid den tidpunkt jag  nämner.......gör ni det också? Jag tycker inte frukt tillför ett skvatt .....

• Svar på tråden Mätt på frukt?!
  • delifi2

jag brukar ta fil/youghurt, nyponsoppa, blåbärssoppa tsm med mackor.
    Inte allt på en gång då utan nåt av dom

drick youhurt är ju bra isf, eller nån lite youghurt med musli i 

• Ramborg

Du kan prova att äta lite keso tillsammans med frukten.

Eller byt ut frukten mot ett kokt ägg och en skiva skinka och en tomat.

Eller en smörgås.

• Pickeli

Makrill och avocado!! Mums'

• Göteborg

Jag brukar ta en smörgås med t.ex. leverpastej och gurka. Den kan man göra hemma på morgonen och ha med sig! Eller en yoghurt med lite flingor.

• augustisten

Frukt och keso tycker jag är bra.

Eller en fullkornsmacka (typ skepparhalva) med avokado och keso.

• Amoudara

Mjuk grov macka (mättar ju mer än knäckebröd) och en banan till exempel.

• Linda1976

Äter man mycket kolhydrater blir man snabbt hungrig. 

Ät ägg, yoghurt, nötter, bär, ost  - så håller du dig mätt.

Har jag ätit bra frulle så håller jag mig 6-7 timmar på det. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976

Du har rätt  -du får mest i dig socker och vatten i frukt. + lite helt meningslösa fibrer.

• orf

Ibland tar jag med mig keso eller ca 3 dl gröna ärtor/majs, morrotstavar eller blomkål. Tycker att det mättar mer än frukt. Att det blir just det beror mest på att det är lätt att ha hemma som stapelvara , ingen tillagning krävs på jobbet och jag tycker att det är gott! Lågkolhydratarna och GI-folket förfasas över valet av grönsaker, alldeles för sött. Tja, jag har inga viktproblem och försöker att äta blandat resten av dagen/veckan så jag tror att det är ok. 

• Linda1976
    orf skrev 2011-05-17 17:01:55 följande:
    Ibland tar jag med mig keso eller ca 3 dl gröna ärtor/majs, morrotstavar eller blomkål. Tycker att det mättar mer än frukt. Att det blir just det beror mest på att det är lätt att ha hemma som stapelvara , ingen tillagning krävs på jobbet och jag tycker att det är gott! Lågkolhydratarna och GI-folket förfasas över valet av grönsaker, alldeles för sött. Tja, jag har inga viktproblem och försöker att äta blandat resten av dagen/veckan så jag tror att det är ok. 
    Absolut inte! Jag förfasas inte så lätt Och har man inte viktproblem så kan man såklart äta alla grönsaker typ obehindrat Det är när man har vikt/sockersugsproblem man ska börja analysera sitt ätande lite mer. Man behöver ju inte skapa problem som inte finns.

Däremot så tror jag alla mår bättre av att dra ner på kolhydrater i form av pasta, bröd, ris och socker.  
  • Kitsune

Av frukt det enda som jag tycker är mättande är bananer.

It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • orf
    Linda1976 skrev 2011-05-17 17:05:19 följande:
    Absolut inte! Jag förfasas inte så lätt Och har man inte viktproblem så kan man såklart äta alla grönsaker typ obehindrat Det är när man har vikt/sockersugsproblem man ska börja analysera sitt ätande lite mer. Man behöver ju inte skapa problem som inte finns.

Däremot så tror jag alla mår bättre av att dra ner på kolhydrater i form av pasta, bröd, ris och socker.  
    Det tror jag med! Att dra ner. På min arbetsplats är det mer av arten ta bort allt! Men, men. Det är lätt för endel att bli helt frälsta på en sak och stirra sig blint. Jag skulle aldrig våga att ta bort någonting från kosten i fall i fall det visar sig senare att man nog behövde det. Det skulle vara knark och sprit i så fall

Svarade utifrån vad mina kollegor pikar mig med. Skönt att du inte förfasas så lätt! Så det är OK för en normalviktigt att "festa" loss på alla sorters grönsaker? Oj, OT! Gäller det även frukt?
  • Lincon

Ät något proteinrikt på eftermiddagen, jag brukar käka en burk kesella med vaniljpulver och lite lite bär i och en näve nötter (bra fett). Det står jag mig på till middagen!

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Linda1976
    orf skrev 2011-05-17 17:11:54 följande:
    Det tror jag med! Att dra ner. På min arbetsplats är det mer av arten ta bort allt! Men, men. Det är lätt för endel att bli helt frälsta på en sak och stirra sig blint. Jag skulle aldrig våga att ta bort någonting från kosten i fall i fall det visar sig senare att man nog behövde det. Det skulle vara knark och sprit i så fall

Svarade utifrån vad mina kollegor pikar mig med. Skönt att du inte förfasas så lätt! Så det är OK för en normalviktigt att "festa" loss på alla sorters grönsaker? Oj, OT! Gäller det även frukt?
    Såhär tror jag: För egen del MÅSTE jag begränsa mig - jag kan inte äta bröd, pasta, ris - dvs stärkelse. Mitt sockermissbruk triggas, och jag blir superfet. Därför håller jag mig till en måttligt sträng LCHF på ca 25 gram carbs/dag. Detta funkar för mig.

Ang frukt: Tycker man det är gott, inte har vikt/sockerproblematik så kan man visst äta frukt - just för att det är gott. Man ska inte inbilla sig att det är särskilt näringsrikt dock. Frukt idag är så förädlat att det mest är socker och vatten.

Det näringsbästa man man äta är ägg - det innehåller allt man behöver utom c-vitamin. Gul paprika är toppen på c-vitaminområdet. 30 gram ger dig dagsbehovet, så att trycka i sig en massa apelsiner är icke ett måste  
  • orf
    Linda1976 skrev 2011-05-17 17:15:51 följande:
    Såhär tror jag: För egen del MÅSTE jag begränsa mig - jag kan inte äta bröd, pasta, ris - dvs stärkelse. Mitt sockermissbruk triggas, och jag blir superfet. Därför håller jag mig till en måttligt sträng LCHF på ca 25 gram carbs/dag. Detta funkar för mig.

Ang frukt: Tycker man det är gott, inte har vikt/sockerproblematik så kan man visst äta frukt - just för att det är gott. Man ska inte inbilla sig att det är särskilt näringsrikt dock. Frukt idag är så förädlat att det mest är socker och vatten.

Det näringsbästa man man äta är ägg - det innehåller allt man behöver utom c-vitamin. Gul paprika är toppen på c-vitaminområdet. 30 gram ger dig dagsbehovet, så att trycka i sig en massa apelsiner är icke ett måste  
    ojojoj, kapar tråden!

Tack för svaren!
    Och inte nog med att man ska hålla reda på att man äter rätt. Det här med miljön.... Både hur maten odlas, framställs, förädlas, bearbetas, tillagas och inte minst transporteras! Växhusuppdriven paprika (en av mina favoritgrönsaker över allt annat) är totalt klimatvidrig! Går åt sjukt mkt energi enbart för att jag ska kunna njuta. För att göra bilden lite mer komplett så kommer vi in på arbetsförhållandena för dem som sliter för att jag på ett bekvämt sätt ska få i mig näring.

Tänk att ett mellanmål kan vara så komplicerat. För mig är det det. Kanske låter som om jag raljerar, men jag tänker på detta och försöker att minska på vissa och öka andra livsmedel beroende på alla idag kända parametrar.

Lokalodlade, frigående, ekoägg ska jag lägga till på min mellanmålslista.
  • Wittra

Ber att tacka för tipsen, dock känner jag ändå hoppslöshet. Jag har testat nötter, kesella, frukt,....det mesta av det ni tipsat om har jag provat. O magen kurrar ändå efteråt. Vill äta varm mat då känner jag......hittills har det alltid "slutat" med att jag kommer hem runt 6 -tiden, skiiiithungrig, och äter ett lagat mål mat. Kan vara fisk, kött, pasta, ris , grönsaker till osv....då först blir jag mätt.

För att diskutera frukt lite....äter ni mkt frukt? Jag tycker, och jag nästan skäms när jag säger det, frukt är så trist. Tycker inte det smakar sådär jättegott, det mättar ju absolut inget  och vissa frukter är så söliga. Bananer har jag tröttnat på sen länge.....:/

• Linda1976
    orf skrev 2011-05-17 19:01:44 följande:
    ojojoj, kapar tråden!

Tack för svaren!
    Och inte nog med att man ska hålla reda på att man äter rätt. Det här med miljön.... Både hur maten odlas, framställs, förädlas, bearbetas, tillagas och inte minst transporteras! Växhusuppdriven paprika (en av mina favoritgrönsaker över allt annat) är totalt klimatvidrig! Går åt sjukt mkt energi enbart för att jag ska kunna njuta. För att göra bilden lite mer komplett så kommer vi in på arbetsförhållandena för dem som sliter för att jag på ett bekvämt sätt ska få i mig näring.

Tänk att ett mellanmål kan vara så komplicerat. För mig är det det. Kanske låter som om jag raljerar, men jag tänker på detta och försöker att minska på vissa och öka andra livsmedel beroende på alla idag kända parametrar.

Lokalodlade, frigående, ekoägg ska jag lägga till på min mellanmålslista.
    Man får göra det man kan och orkar. Jag gör såhär: Finns det ekologiskt så köper jag det, OM det inte för stor prisskillnad. Men å andra sidan så köper jag hellre lokalodlade tomater än ekotomater från Spanien... 

Och jag orkar inte tänka på vad som är klimatsmartast hit å dit. Jag gör det jag kan, det är good enough.

Förlåt för jätte-OT!! 
Svar på tråden Mätt på frukt?!