• Anonym (varför?)

Småbråk som tär på förhållandet

Vi har bott ihop snart ett år, i början var allt frid och fröjd...Nu när värsta förälskelsen har släppt bråkar vi om småsaker säkert en gång i veckan! Vi missförstår varandra, känner att den andra inte lyssnar osv. Det leder ofta till att jag tar avstånd och inte "törs" ta kontakt för att jag tror att han är sur, det är alltid han som är irriterad på mig i slutändan. Ofta blir han mer irriterad om jag inte säger nånting, men jag väntar liksom ut honom, känns som att vi har två helt olika sätt att lösa konflikter på. Han har flera gånger sagt att då flyttar jag väl, och så kände jag nu vid vårt sista bråk. Känns lite som att det kvittar ibland för jag orkar inte med såna här bråk stup i kvarten. Men när det är bra, vilket det är 99% av tiden, så är det jättebra och jag vi planerar en framtid ihop med barn och hus.

Vad ska jag göra? Hur ska jag lära mig att ta dom här bråken så att dom inte blir så onödigt stora?

Hjälp!

• Svar på tråden Småbråk som tär på förhållandet
  • LadyMarmalade

man väljer sina kamper

Det kommer trätoämnen när man lever ihop...så är det...man är två vuxna med olika mkt bagage i form av värderingar, måttstockar och synsätt...

Och då fundrar man när man stör sig på småsaker ifall man verkligen stör sig på grejen eller ifall den bara inte passar in enligt ens eget synsätt ens egna värderingar och egna måttstockar...

Allt som är annorlunda eller ovant behöver itne vara av ondo utan kan bli tillgångar om man försöker se det positiva istället för det negativa...

för lika lite som han kan ändra din personlighet lika lite kan du förändra hans...så det är nu när förälskelsens första rosenskimmer lagt sig som alla nackdelar kommer(och blir synliga )

Antingen fixar man att leva med nackdelarna eller så måste man fundera på hur man går vidare...

Har sett många göra listor men min inställning är att man eventuellt kan punkta upp nackdelarna och sen frågar man sig om man kan eller inte kan leva med dem..

för till sist och syvende fördelar är sällan svåra att leva med...det är nackdelarna som sätter ett förhållande på prov

De här frågorna bör man lösa innan man har barn för inte blir livet lättare när små personligheter ska dela ens vardag....

så vad säger jag då?

Jo börja med att enbart se på dig och ditt agerande...du kan itne ändra hans...bara ditt eget!
    kan du göra annorlunda i konfliktsituationerna?
    Kan du förutsäga vilka saker som leder till konflikter och isåfall...kan du göra nåt för att det aldrig kommer längre än till diskussion?

Kan du skriva ett brev där du ber honom göra detsamma och så kan ni sen gå åt varsitt håll och läsa vad den andra skrivit...och ge skriftlig respons?
    (gör man det mittemot varandra kommer ni förmodligen omedelbart ha en ny konflikt)

Ingen gillar kritik....

OBS ursäktar vare sig honom eller kritiserar ts utan försöker bara beskriva om än dock något rörigt hur jag tänker...och hur vi gör

• Anonym (varför?)

Tack för ett otroligt vettigt svar. Jag ska tänka på vad du skrev...

Svar på tråden Småbråk som tär på förhållandet