• Anonym

Tandförsökring?

Om man har myyyycket man behöver göra med sina täner, får man ha en sådan där tandförsökring då? Dvs att man betalar en summa varje månad, och sen får gå till tandläkaren "gratis" när man behöver? Eller hur det nu funkar... ;)
    Någon som vill förklara?

• Svar på tråden Tandförsökring?
  • IsDimma

Nej. Man får fixa till tänderna först. Eller det fick iaf jag göra, ta bort ta dagen och laga två tänder fick jag göra och sen fick jag det.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • CarlHerman

Frisktandvårdsavtal tecknas först när du är färdigbehandlad, dvs ev. hål mm måste lagas innan du riskgrupperas och kan teckna avtal.

• Anonym (tandläkare)

Nej, riktigt så fungerar det inte. När försäkringen tecknas måste du vara frisk i munnen. Ingen karies och ingen obehandlad parodontit eller några infektioner. Det betyder att alla hål måste vara lagade, har du tänder som behöver rofyllas eller tas bort måste det göras innan och har du tandlossning måste den vara behandlad och under kontroll.

De skador du har på tänderna nu, måste alltså fixas innan försäkringen tecknas.Försäkringen tecknar man för det som kan komma att hända. Det är ungefär som om du tecknar försäkring för ditt hus. Du kan inte köpa en rivningskåk, ta en försäkring på den och förvänta dej att få en helrenovering som försäkringsbolaget betalar.

Svar på tråden Tandförsökring?