• Anonym (Nattis)

Nattpatrull - hemtjänst. Hur arbetar ni?

Hej!

Jag ska gå på vikariat i sommar inom nattpatrull - hemtjänst.

Nu undrar jag hur ni arbetar?
    Schema - hur många nätter i månaden, % osv..
    Vad är era arbetsuppgifter?

Jag har tidigare bara arbetat dag, kväll och helg. Någon enstaka natt på boende har jag arbetat för några år sedan.

Självklart kommer jag få veta mer när vi har anställsningsmötet. Men det är om en vecka och under tiden är jag jättenyfiken på hur andra som jobbar inom nattpatrull har det :)

• Svar på tråden Nattpatrull - hemtjänst. Hur arbetar ni?
  • Anonym (Nattan)

Jag arbetar inte inom hemtjänst, men väl natt inom kommunen. Jag kan svara, om det är intressant fastän jag inte arbetar inom hemtjänstens nattpatrull?

• Anonym (Nattis)
    Anonym (Nattan) skrev 2011-05-17 19:41:35 följande:
    Jag arbetar inte inom hemtjänst, men väl natt inom kommunen. Jag kan svara, om det är intressant fastän jag inte arbetar inom hemtjänstens nattpatrull?
    På boende då?
    Ja, svara gärna :)
  • Anonym (Nattan)
    Anonym (Nattis) skrev 2011-05-17 19:46:08 följande:
    På boende då?
    Ja, svara gärna :)
    Nej, personlig assistans! Jag kan iaf svara på antalet nätter. Jobbar 15-16 nätter/månad = heltid. Här är nätterna 10h. Heltid = ca 36h/v. Jag jobbar 2-3 nätter, är ledig 2-3 nätter osv. Jag jobbar varannan helg. Jag har inga längre ledigheter. Jag har jobbat natt i ca sju år, men har inte varit på det här jobbet i sju år. Här har jag jobbat i ca 4 år.
  • Anonym (Nattis)
    Anonym (Nattan) skrev 2011-05-17 19:49:02 följande:
    Nej, personlig assistans! Jag kan iaf svara på antalet nätter. Jobbar 15-16 nätter/månad = heltid. Här är nätterna 10h. Heltid = ca 36h/v. Jag jobbar 2-3 nätter, är ledig 2-3 nätter osv. Jag jobbar varannan helg. Jag har inga längre ledigheter. Jag har jobbat natt i ca sju år, men har inte varit på det här jobbet i sju år. Här har jag jobbat i ca 4 år.
    Känns helt ok :)
    Fast jag skulle tro att nattpatrull och PA har lite olika scheman.

I min hemkommun arbetade de 9nätter i månaden och var lediga resten.
    Det var en procent på 64,5% som motsvarar en 75% dag
    Men nu har jag flyttat och vet inte hur det fungerar här än, men det är alltid kul att se hur andra har det!
  • Anonym (Nattan)
    Anonym (Nattis) skrev 2011-05-17 19:53:24 följande:
    Känns helt ok :)
    Fast jag skulle tro att nattpatrull och PA har lite olika scheman.

I min hemkommun arbetade de 9nätter i månaden och var lediga resten.
    Det var en procent på 64,5% som motsvarar en 75% dag
    Men nu har jag flyttat och vet inte hur det fungerar här än, men det är alltid kul att se hur andra har det!
    Jag tror att PA har väldigt olika scheman (start/slut arbetspass), beroende på brukare. Jag har ett sånt där klassiskt 2-5-nattschema som kommunen brukar använda sig av. Jag jobbar enbart vaken natt.

Jag har aldrig hört om att kommunen kompenserar så mycket, här är heltid dag (om man jobbar dag/kväll + helg)  = 37h/v. Men det är kanske olika var man bor. Vore roligt om det fanns här där jag jobbar
  • Anonym (Nattis)
    Anonym (Nattan) skrev 2011-05-17 19:57:53 följande:
    Jag tror att PA har väldigt olika scheman (start/slut arbetspass), beroende på brukare. Jag har ett sånt där klassiskt 2-5-nattschema som kommunen brukar använda sig av. Jag jobbar enbart vaken natt.

Jag har aldrig hört om att kommunen kompenserar så mycket, här är heltid dag (om man jobbar dag/kväll + helg)  = 37h/v. Men det är kanske olika var man bor. Vore roligt om det fanns här där jag jobbar
    Min hemkommun har nästan inga heltidare alls, tror det finns två stycken i hela kommun inom hemtjänst/boende. PA vet jag inte hur det ligger till med men skulle tro att det är få där med.
  • Anonym (Nattan)
    Anonym (Nattis) skrev 2011-05-17 19:59:58 följande:
    Min hemkommun har nästan inga heltidare alls, tror det finns två stycken i hela kommun inom hemtjänst/boende. PA vet jag inte hur det ligger till med men skulle tro att det är få där med.
    Ja, nattheltidare är det inte gott om - men det är deras eget val. Många orkar inte eller vill inte arbeta heltid natt.
  • Anonym (Nattis)

pufff

• Den allsmäktige

Hej!
    Jag ska jobba extra i sommar inom hemtjänsten, natt dessutom. Kommer jobba 7 nätter i rad och vara ledig 7 dygn. Natten gör ut på att köra runt och göra tillsyn, de snittar ungefär 10 mil/natt. Blir nog bra, även fast jag är mörkrädd ;)

• Anonym (Nattis)
    puffar
  • hervor

Det kan vara ganska ansträngande att jobba heltid natt. En bekant till mig jobbar natt som PA. Tre nätter i veckan. Det blir 36 timmar per vecka, eftersom det är 12-timmarspass (21-9). Vaken natt. Detta är nog för h*n, då h*n dessutom tvingas hoppa in extra ibland, då det fattas personal.

• Anonym (Nattis)
    Den allsmäktige skrev 2011-05-18 10:06:36 följande:
    Hej!
    Jag ska jobba extra i sommar inom hemtjänsten, natt dessutom. Kommer jobba 7 nätter i rad och vara ledig 7 dygn. Natten gör ut på att köra runt och göra tillsyn, de snittar ungefär 10 mil/natt. Blir nog bra, även fast jag är mörkrädd ;)
    Låter helt ok :)

Hemtjänst är jag bekant med, jobbat inom det i flera år men inte på natt :)
  • Anonym (Nattis)

"Som vårdpersonal kan du jobba dagar, kvällar och helger eller nätter. Nattpersonal har 36,33 timmars arbetsvecka, övriga har 37 timmar per vecka."

hittat på kommunens hemsida. Den jag ska arbeta inom :)
    Undrar hur de timmarna är fördelade...

• Anonym (Nattis)

puffar

• Anonym (Nattis)

puffar

• Anonym (Nattis)
    Anonym (Nattis) skrev 2011-05-19 10:09:48 följande:
    puffar
Svar på tråden Nattpatrull - hemtjänst. Hur arbetar ni?