• Jonnajo

hur gammalt var ert barn när ni började med Babblarna?

Hur gammalt var ert barn när ni började träna med Babblarna? Hur tränade ni/ vad gjorde ni med dem (Babblarna alltså) i början?

• Svar på tråden hur gammalt var ert barn när ni började med Babblarna?
  • Mamma till tre kottar
    Jonnajo skrev 2011-05-17 20:26:54 följande:
    Hur gammalt var ert barn när ni började träna med Babblarna? Hur tränade ni/ vad gjorde ni med dem (Babblarna alltså) i början?
    Tja vår yngsta var väl runt 10 månader, men barnet med Downs syndrom var 8-9 år (för babblarna fanns ju inte när han var liten). Hur vi gjorde med den yngsta (och säkert hade gjort med den äldsta har jag skrivit här:
    21.appelklyftig.com/
  • anne h

min son var några månader när jag sydde den första av dem (på den tiden fanns de inte att köpa som figurer..)
    Vi körde ljudövningarna med den. 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • pigglet

Han var 2 år. Lekte med ljuden (alltså träna att säga baba, didi osv). Tyckte om att se på musikvideon och dansa, gjorde spelen som finns på datorn (memory). Han är 4 nu och gillar det än.
    När han var 3 köpte vi fingerresan, den gillar han.

Logopeden har använt dem för att träna "b". Att säga Baba är lättare än andra ord, som innehåller fler ljud, därför är de lämpliga att arbeta med.

• Jonnajo
    anne h skrev 2011-05-18 16:59:07 följande:
    min son var några månader när jag sydde den första av dem (på den tiden fanns de inte att köpa som figurer..)
    Vi körde ljudövningarna med den. 
    Ljudövningar? Hur gjorde du då? Tog du fram tygbabblaren som var brun och tjatade baba, babba, babba eller hur gjorde du?
  • Jonnajo
    Mamma till tre kottar skrev 2011-05-18 07:13:06 följande:
    Tja vår yngsta var väl runt 10 månader, men barnet med Downs syndrom var 8-9 år (för babblarna fanns ju inte när han var liten). Hur vi gjorde med den yngsta (och säkert hade gjort med den äldsta har jag skrivit här:
    21.appelklyftig.com/#post68
    Vilken bra sida! Spännande att du skrivit ner hur du gjorde!
  • Jonnajo
    pigglet skrev 2011-05-18 20:26:49 följande:
    Han var 2 år. Lekte med ljuden (alltså träna att säga baba, didi osv). Tyckte om att se på musikvideon och dansa, gjorde spelen som finns på datorn (memory). Han är 4 nu och gillar det än.
    När han var 3 köpte vi fingerresan, den gillar han.

Logopeden har använt dem för att träna "b". Att säga Baba är lättare än andra ord, som innehåller fler ljud, därför är de lämpliga att arbeta med.
    Om du hade känt till babblarna hade du börjat tidigare eller tycker du 2 år var en lagom ålder att börja?
  • pigglet
    Jonnajo skrev 2011-05-23 20:05:58 följande:
    Om du hade känt till babblarna hade du börjat tidigare eller tycker du 2 år var en lagom ålder att börja?
    Oj, ingen aning... Det hade jag väl. Har inte använt dem så mycket, jag tyckte också det var svårt att veta riktigt hur jag skulle använda dem.
  • anne h
    Jonnajo skrev 2011-05-23 20:03:48 följande:
    Ljudövningar? Hur gjorde du då? Tog du fram tygbabblaren som var brun och tjatade baba, babba, babba eller hur gjorde du?
    Typ så, fast "tjatade" kändes det aldrig som, mer att vi lekte tillsammans
    Sen kan ju Babba studsa; "Bab-ba-ba-ba-ba..." , hoppa, smyga mm.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Mamma till tre kottar
    Jonnajo skrev 2011-05-23 20:04:47 följande:
    Vilken bra sida! Spännande att du skrivit ner hur du gjorde!
    Tack!
  • Jonnajo
    anne h skrev 2011-05-23 23:17:00 följande:
    Typ så, fast "tjatade" kändes det aldrig som, mer att vi lekte tillsammans
    Sen kan ju Babba studsa; "Bab-ba-ba-ba-ba..." , hoppa, smyga mm.
    Ja... så kan man ju lekaSkrattande! Här ska nu smygas, hoppas och skuttas! Tog du en figur i taget tex Babba några veckor och därefter Doddo i några veckor osv eller blandade du figurer på en och samma dag? Sa du ba-ba-ba med samma intonation eller varierade du lite hur som helst (som baaaa-baaaa, babba, baaaaba)?

Så kul att höra någon som har erfarenhet berätta!
  • Frosk

Vi började med babblaran lite smått när dottern var ett, och då tog vi först fram två av figurerna. Det är först nu när hon är två som hon har börjat tycka mer om dom och förstått vitsen eller vad man ska säga. Hon försöker säga efter och det funkar rätt bra. Och så tittar vi en hel del på babblarnas sida. Föskolan har också köpt in materialet och de använder det vid samling/träning i en liten grupp på tre barn åt gången.

• Pinje

Vi har lekt mycket med figurerna. De har fått studsa studsmatta, gå i trappa och åka rutchkana (med ljud till), ganska svårt fortfarande med att säga "BAAAaaaa" i rutchkanan för min femåring men hon tycker det är kul. Babblarna är också bra för färgträning, förskolan klippte till små täcken i färg efter varje Babblare, var kul, till Diddi hade de faktikt hittat ett rosa.spräckligt! Vi har haft massor av badlek, bra då de är plastfigurer. Ja sen så passar äldre versioner av Fisher Price My little people så vi har två bilar (från brandstationen) som Babblarna turas om att åka i. Kort sagt så har de varit en omtyckt leksak och hon älskade böckerna. Jag undrar dock när jag köpte dem, hon var nog två år. Jo en sak till, de där medföljande memorykorten till böckerna, hon gillade att passa ihop kort med rätt plastfigur, finns flera olika typer av kort som man kan använda.

• tussilago12
    Pinje skrev 2011-06-16 22:42:42 följande:
    Vi har lekt mycket med figurerna. De har fått studsa studsmatta, gå i trappa och åka rutchkana (med ljud till), ganska svårt fortfarande med att säga "BAAAaaaa" i rutchkanan för min femåring men hon tycker det är kul. Babblarna är också bra för färgträning, förskolan klippte till små täcken i färg efter varje Babblare, var kul, till Diddi hade de faktikt hittat ett rosa.spräckligt! Vi har haft massor av badlek, bra då de är plastfigurer. Ja sen så passar äldre versioner av Fisher Price My little people så vi har två bilar (från brandstationen) som Babblarna turas om att åka i. Kort sagt så har de varit en omtyckt leksak och hon älskade böckerna. Jag undrar dock när jag köpte dem, hon var nog två år. Jo en sak till, de där medföljande memorykorten till böckerna, hon gillade att passa ihop kort med rätt plastfigur, finns flera olika typer av kort som man kan använda.
    Har ni ritat studsmatta, rutchkana och trappa eller var det leksaker ni använde då?
  • Sunshine1979

Min dotter är nästan 5 månader och sitter som paralyserad till musikvideon. Kul att se! Baby 

• Sandra 392

När jag var liten så hade jag taproblem och fick lära mig orden Babba, Bibbi och Bobbo. Några månader efter skaffade vi oss tre kattungar och de fick namnen Babba, Bibbi och Bobbo.

Jag lärde mig orden varldig bra och idag kan jag prata normalt och har tagit studenen från normal gymnasium. 

• sirisdotter
    Sandra 392 skrev 2012-09-17 21:11:59 följande:
    När jag var liten så hade jag taproblem och fick lära mig orden Babba, Bibbi och Bobbo. Några månader efter skaffade vi oss tre kattungar och de fick namnen Babba, Bibbi och Bobbo.

Jag lärde mig orden varldig bra och idag kan jag prata normalt och har tagit studenen från normal gymnasium. 
Svar på tråden hur gammalt var ert barn när ni började med Babblarna?