• Griiisen

Tecken på urinvägsinfektion på bebisar

Jag undrar vilka "tecken" man ska var uppmärksam på, som kan betyda att ens lilla gullefjun har urinvägsinfektion..?

• Svar på tråden Tecken på urinvägsinfektion på bebisar
  • pcotjej

Kopierat från aftonbladet:

Urinvägsinfektion
    Urinvägsinfektion är ganska vanligt hos små barn, i synnerhet hos flickor. De har kortare urinrör, vilket gör det lättare för bakterier att komma upp till urinblåsan. Vanliga symptom på urinvägsinfektion är feber, smärtor när man kissar, att barnet kissar oftare än vanligt och att urinen luktar illa.

Behandling: Antibiotikabehandling. Var noga med hygienen, men tvätta inte för mycket. Det går ändå inte att tvätta bort bakterierna.

När ska man uppsöka läkare: Så snart barnet visar tecken på urinvägsinfektion.

• Suneboll

Vår bebbe som e 7 mån har haft urinvägsinfektion för en mån sedan..speciellt nattblöjan luktade illa och när jag kissade honom på pottan så såg jag att urinen var grumlig.... om du kan få honom att kissa utanför blöjan i ngt så kan du köpa teststickor på apoteket.

Symptom vi ej hade är sveda o gnäll när han kissar, feber....

• Suneboll

Under 1år är det lika vanligt hos tjejer o killar....
    Hur gammal är din bebis?

• cambe

Min lilla flicka fick urinvägsinfektion när hon var 7 månader. Detta upptäckte jag genom att det luktade jätte illa i blöjan. När min stora tjej var 6 månader fick hon feber och spydde, det var en vanlig magsjuka, men på Barn akuten misstänkte man urinvägsinfektion. Så symptomen kan variera!

• Griiisen

Tack för era svar!

Min lilla tös är 4 månader. Det luktar inte illa av urinen och hon har inte haft feber... Hon kissar ganska ofta i och för sig...

• Max mamma

"Hoppande feber" hade Max när han hade UVI när han bara var 3 mån.
    Ena timmen var han feberfri andra timmen hade han ingen feber.

Kände ingen särskild doft på kisset,men just denna hoppande feber.

Visade sej att Max hade REFLUX,så han fick äta antibiotika hela sitt första levnadsår.

Nu -när han är 6 år har man hittat ett litet ärr på hö. njure som bev när han hade UVI när han var 3 mån.
    I vår ska vi göra ännu en röntgen som ska visa hur njurarna renar blodet,dvs om den hö. renar lika bra som den vä.

Däremot har REFLXEN vuxit bort.

Jag själv är op. för reflux när jag var 4 år,så det känns bra att Max slipper det!

Kram!

Svar på tråden Tecken på urinvägsinfektion på bebisar