• Viggo 090730

Wordpress!!

Har länge haft en blogg på blogg.se där jag lärt mig fixa i kodmall och stilmall. Nu har jag en wordpress blogg och har ingen aning hur man leker i dessa mystiska koder :) Någon där ute som vet hur man bär sig åt eller har något tips på en bra hemsida där man kan lära sig? Tex. som designadinblogg.se, fast med wordpress stil?

Jag vill ju fixa en personligare blogg!
    Hoppas på svar! tack på förhand!

♥ Viggo 090730 & Melker 110115 ♥ blogg.alltforforaldrar.se/emmashjartan/
  • Svar på tråden Wordpress!!
  • fiamiaria

När du väljer wordpress.com så är du bunden till dom teman dom erbjuder om du inte betalar en summa pengar för det (tror 12 dollar)
    Betalar du så får du tillgång till koderna & kan göra din blogg personlig.
    Wordpress är lite speciellt då du inte skriver i html kod utan man använder sig av php.

Ett annat alternativ  är att ta steget längre & köpa webbhotell & namn fpr att köra en egen installation av wp från wordpress.org Då har du möjlighet att styra allt

• Viggo 090730

Tack för era svar! Har kollat igenom en massa på youtube, google osv nu, tycker man ser mkt möjligheter, men antar att man uppdetareta sig då? Tex. betalat en viss summa?

Bevsiken jag blev nu :( Trodde ju man kunde fixa bloggen lätt. Har hittat gratis blogg/design mallar till wordpress, men fattat noll hur man går till väga att lägga in dom. Tänkte börja så innan jag lär mig använda koderna. Men nu verkar det ju mer komplicerat än jag trodde, så tappar jag lust och ork till min nya blogg :( trist! Jag tycker det är så roligt att leka med design och göra bloggar mer personliga.

Tack igen för era svar! :)

♥ Viggo 090730 & Melker 110115 ♥ blogg.alltforforaldrar.se/emmashjartan
  • fiamiaria

då du är inloggad så finnsdet i panelen,  under utseende finns teman, där väljer du den design du vill ha & aktiverar den

• Viggo 090730

Jo, men jag vill ha ANDRA mallar, vill inte bara ha möjlighet att välja bland dom som redan finns där :/ har ju stet gratis bloggmallar till wordpress, som jag "hämtat", men vet inte hur jag gör att installera nya teman...

♥ Viggo 090730 & Melker 110115 ♥
  • fiamiaria
    Viggo 090730 skrev 2011-05-18 11:09:03 följande:
     har ju stet gratis bloggmallar till wordpress, som jag "hämtat", men vet inte hur jag gör att installera nya teman...
    Teman du hittar på nätet kan du "bara" installera om du har en egen installation eller om du betalar där du har bloggen för att komma åt stilmallar.

Temafier du hittat & laddat hem är zipfiler & dom installerar du genom att använda ett ftp-program & då måste du ha tillgång till att andra & modifiera fritt.

Annars kan det hända att du hittar samma tema men då måste du gå via temainstalleraren i din administrationspanel.

Hoppas du blev klokare ;)
  • Viggo 090730

Ja, det har jag förstått nu :) Så skönt att ha någon att fråga och någon som verkligen kan det här med CSS koder och allt, tycker de flesta bara kan om HTML.

En sak jag försöker lista ut nu är hur jag lägger till en kod för bild för headern, försöker leta på webdesignskolan men hittar inget, kanske jag måste kolla en gång till :) Tex. på blogg.se i stilmall så lägger man ju till en kod som ser ut så här: url(adressen till din bild) typ, för att kunna få adressen till en bild. Antar att det är en annan/liknande kod till CSS? Och hur/var lägger jag till den koden?

Så här ser det ut i min CSS nu:

#header {
    background-color:#ffffff;
    padding:200px 0 0;
    }

Nånstans där ska jag väl lägga in bildadressen för headern?

♥ Viggo 090730 & Melker 110115 ♥ emmashjartan.blogg.se
  • Viggo 090730

Tror jag kommit på hur man gör :) testar mig fram lite...

♥ Viggo 090730 & Melker 110115 ♥ emmashjartan
  • Viggo 090730

Försöker just nu Uppgradera mig på wordpress.com. Tänkte börja med CSS (möjlighet till mer), sen om det känns bra, även beställa ett domän till min blogg. MEN just nu lyckas jag inte beställa, gaah, blir tokig :/ Fattar inte vad jag gör för fel... Stat ska man väl inte behöva fylla I?

♥ Viggo 090730 & Melker 110115 ♥ emmashjartan.
Svar på tråden Wordpress!!