• henriettaw

Skelning, hjärntumör?

Har för någon månad sen sett att min dotter 3,5år skelar ibland. Inte tänkt så mycket på det. Nu har det blivit oftare och värre. Min syster sa att jag borde kontakta bvc, vilket vi gjorde och ska få remiss till ögonläkare. Men efter att googlat och surfat runt, blir jag helt uppjagad och orolig... Verkar ju vara ett vanligt symptom på HJÄRNTUMÖR!!
    Någon som har barn i samma ålder, med liknande problem och som det sen helst visade sig bara var ett synfel??
    Herregud alltid ska man vara orolig för något..  

• Svar på tråden Skelning, hjärntumör?
  • pluppfamiljen

Små ler lite... Nja snarare dålig syn kan få barn att skela... Så var det med mina 2 mellersta barn så lägg dig och sov så gott. Kram 

Blivande 6 barns mamma
  • henriettaw

Ja, men det verkar inte som hon ser dåligt...? Målar bra och detaljerat, springer inte in i saker, "läser" böcker utan att klaga..
    Ibland vorde det dock skönt om internet inte fanns... 

• pluppfamiljen

Hon är kanske lång synt ? Mna behöver ju inte vara fumlig osv bara för att man behöver glasögon... ja det hade varit skönt med en månads paus från internet. 

Blivande 6 barns mamma
  • OrdinaryMe

Jag började skela i den åldern, speciellt då jag var trött, det var helt enkelt ett "lazy eye" eller vad de nu kallade det, såg lite sämmre på det ögat så när jag var trött kopplade jag bort det helt enkelt... (inte alls mycket, inte så det behövdes glasögon eller något förrns jag var 15..)

såg lite galet ut bara!  :)

när jag blev lite äldre började vi med övningar.. följa en penna (eller något) med blicken, nära längre bort,åt sidorna osv så att jag tränade upp muskeln runt ögat som blivit lite slö...
    Nu märks det knappt alls förutom om jag är riiiktigt riktigt slut och inte har glasögonen på mig...

så det behöver inte alls vara någon fara!

• henriettaw

En fråga till..
    Jag tycker det verkar som om hon skelar på båda ögonen från och till, har era barn gjort det oxså? När jag läser så verkar de flesta bara ha ett öga med skelning.

• OrdinaryMe

Jag gör det fortfarande ibland.. beror på vilket öga jag slappnar av med, jag kan lixom göra det med flit om jag vill... med båda ögonen... :)
    vet dock inte om jag gjorde det när jag var så liten.

så oroa dig inte du!  det är nog absolut ingen fara alls!
    möjligen blir det glasögon om många år !!

sov gott nu :)!

• mona83

Min brorsa har skelat på bägge ögonen så länge jag kan minnas, ett helt vanligt synfel. Han är 25 år idag...

L.O.V.E
  • varfördåför

jag ahr fått veta att om det kommer plötsligt och i samband med sjukdom så skall man kolla genast annars är det förmodligen något annat

min näst yngsta skelar utåt med ögonen (som en liten kossa) men han har varken tumörer eller synfel han ser bara ut så.

nepp... kan inte stava... sorry!
  • logg81

Jag skelade när jag var liten. Numera skelar jag när jag blir trött så glasögon och åldern har rättat till mina ögon...
    Jag kommer inte ens ihåg att jag skelat men jag var hos ögonläkaren när jag var liten och de ville operera mina ögon. Mamma sa ifrån (hon var uska på ögon då) och menade på att det skulle växa bort... och det gjorde det

Läs inte så mycket som står på internet. Måla inte fan på väggen förrens han är där

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • augustisten

Om barnet har ett öga det ser bra med på nära håll och ett det ser bra med på längre håll kan det skela "växelvis". Då används det ögat som ser bäst för tillfället och det andra "slappnar av" så att det uppstår en skelning. Det är ganska vanligt.

På sätt och vis är det bättre om det är så för då kommer troligen skelningen att upphöra om hon får glasögon som korrigerar synen eftersom båda ögonen är vana att användas.

Ett barn som istället har ett "bra" och ett "dåligt" öga kan behöva ha lapp för det "bra" ögat så att det sämre övas upp igen eftersom barnet helt enkelt slutar att titta med det "dålig" ögat helt och hållet.

Sedan finns det förstås en uppsjö andra anledningar också...

Svar på tråden Skelning, hjärntumör?