• tigerbebbe

Bästa förskolan i Linköping

Jag kom precis på att det är dags att börja leta efter en bra förskola till dottern i Linköping. Vill nu veta vilka förskolor som ni tycker är bäst och varför. Ni får gärna säga om det är några som inte är så bra. Vi vill helst ha en som är lite mer natur runt omkring och helst där de lagar maten på plats.

Så kom med förslag nu snälla!

• Svar på tråden Bästa förskolan i Linköping
  • petsod

Nu uppfyller inte vår skola just dina specifika önskemål men det ÄR den bästa fsk i hela stan.
    Vår dotter går på en underbar montessori-fsk i Tannefors- Barnens Hus.
    Personalen är SÅ engegerad och fantastisk, pedagogiken är självklar enligt mig. De går till kogen 1 dag/vecka, sover utomhus i vagnar, åker till Kolmården varje vår, britsommarknytis mm.
    Det är en ekonomisk förening med god ekonomi, hög personaltäthet och ett visst föräldraengagemnag så som veckohandling och storstädning 2 ggr/år/familj.

Som fd köansvarig vet jag att kön är lång men försöka kan man alltid göra.

Lycka till med ditt val.

• Anna11

Kan även rekommedera föräldrakooperativet Naturriket i Hjulsbro. Det är verkligen en jättebra förskola med helt fantastiska pedagoger som har en väldigt bra pedagogik och är jättebra på alla sätt. Det är två avdelningar på Naturriket, en småbarnsavdelning (1-3 år) med ca 9 barn och en avdelning för större barn (3-6 år) med ca 16-18 barn. Nallarna (småbarnsavdelningen) går till skogen en gång i veckan och bedriver olika teman som är mycket väl genomtänkta och de har samlingar där barnen bl.a. får träna olika begrepp. De större barnen går också till skogen en gång i veckan och från den hösten då man är fyra år åker man iväg på gympa en gång i veckan och sedan gör de givetvis även andra pedagogiska aktiviteter där barnen tränar olika moment. 

Båda avdelningarna samarbetar mycket både när det gäller personal och tema. De är ute väldigt mycket och barnen har en härlig gård att leka på med mycket roliga lekredskap. Maten lagas på förskolan och barnen får alla målen i förskolan (på kommunala dagis är det ganska vanligt att det inte serveras frukost.) 

I och med att det är ett föräldrakooperativ ska vi som föräldrar hjälpa till på dagis och arbeta där ca 5 - 6 em / termin. Då är vi med i barngruppen, gör mellis och städar lite grann. Som förälder ser jag det som något positivt att få vara med dessa dagar. Jag som förälder lär känna de andra barnen och personalen på ett helt annat sätt än om jag inte skulle varit med, man får en insyn i hur mitt barn har det på dagarna, vem han/hon leker med, vad som händer på dagis m.m. Det är även en arbetsdag / termin på en helg då vi städar hela dagiset och gör i ordning vissa saker utomhus. Efter en sådan dag vet man att allting på dagiset är rent, från alla leksaker till element. Jättebra!

Lycka till!

• Mizzz

Skogslyckan i Johannelund uppfyller det du efterfrågar :) kan tyvärr inte skriva så mkt med telefonen.

www.skogslyckan.se/

• tigerbebbe

Tack för era svar =) ska kolla upp dem. Glömde skriva att vi bor i Ryd så det är en fördel om det ligger i närheten, men är det nån som är jätte bra lite längre bort gör det inte så mkt.
    Fler förslag mottages gärna =)

Svar på tråden Bästa förskolan i Linköping