• Äldre 17 May 22:46
    10819 visningar
    26 svar
    26
    10819

    Hur levde/lever ni med CSN lån?

    Det är som så att jag ska söka csn lån och flytta hemifrån. Jag kommer leva på 8140 kr+ bostadsbidrag. Man får ju inga pengar på sommaren och det kommer att bli ca 16000 minst som kommer att fattas för mig. Alltså måste jag spara det, för kan man verkligen vara säker på att man får sommarjobb? Måste jag spara pengar så kommer jag att bara kunna ha en lägenhet för ca 2000 kr, plus mat och mina räkningar. Har räknat att jag får 3000 över i månaden som jag kan spara. Dock är det svårt att hitta lägenhet för 2000 där jag bor. Har jag en lägenhet för 3000 så kommer jag att ha 2000 kr i månaden att spara.


    Ni som har haft CSN lån och haft egen lägenhet. Hur mycket kostade eran hyra? Om ni hade en lägenhet för typ 3000 klarade ni det bra ändå? Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Hur levde/lever ni med CSN lån?
  • Juice
    Äldre 17 May 22:58
    #1

    Nu har inte jag levt på csn-lån alls (bara bidragsdelen) men jag vet av andra att man klara sig utmärkt på csn-lånet med en hyra upp till 4500kr iallafall. Är det så att man söker alla jobb man har möjlighet att få och ändå inte får sommarjobb så har man rätt att säka och förmodligen bli beviljad ekonomiskt bistånd över sommaren.


    17. mai
  • Äldre 18 May 00:22
    #2
    Juice skrev 2011-05-17 22:58:25 följande:
    Nu har inte jag levt på csn-lån alls (bara bidragsdelen) men jag vet av andra att man klara sig utmärkt på csn-lånet med en hyra upp till 4500kr iallafall. Är det så att man söker alla jobb man har möjlighet att få och ändå inte får sommarjobb så har man rätt att säka och förmodligen bli beviljad ekonomiskt bistånd över sommaren.
    Precis så tänker jag också. Lever på CSN nu utan problem, men nu är vi iof två samt att jag får in lön lite då och då. Men jag klevde själv förut och fick in runt 8000, och hade en hyra på runt 3000. bor man själv och inte äter skitdyrt och inte har skitdyra kanaler eller internet så går det faktiskt runt bra. Och skulle du absolut inte få sommarjobb så får du säkert via soc.
  • Äldre 18 May 19:34
    #3

    Jag har haft studiemedel de senaste fem åren. De första tre åren låg studiemedlet på 6 900 kr och jag hade en hyra på ca 3 200. Bostadsbidrag på ca 500. Jag sparade ca 1 500 i månaden för att ha på sommaren om jag inte skulle få jobb eller för att täcka upp innan man får lön. Det är jättebra tycker jag att du tänker på att göra det. Skriv upp alla utgifter du har de första månaderna när du flyttat hemifrån så får du snabbt en bild av vad pengarna går till och om du kan spara in på något. Tänk också på att man inte alltid får lika mycket pengar varje månad. Ibland får man mer i augusti och januari och mindre i december och maj. Jag brukar lägga undan de pangar som överstiger det vanliga beloppet de månader man får mer och ha till de månader då man får mindre.

    Lycka till med både studier och ekonomi!

  • Äldre 18 May 19:37
    #4

    Csn, en son och en hyra på 6000 kr.. Det funkar om man vill! =)

  • Äldre 18 May 19:40
    #5

    Jag hade en lägen het med 2600 i hyra och 300 i bostadsbidrag. Mitt CSN-lån gav mig ca 6500 i månaden. Jag hade försörjningsstöd under sommaren.


    Go suck on a lemon or something...
  • Äldre 18 May 19:49
    #6

    Har studerat i snart 5 år nu.
    De olika hyrorna jag har haft är:
    3000 - 18 kvm korridorsrum, eget badrum
    3400 - 20 kvm korridorsrum, eget badrum (dock finare än det första)
    4300 - 26 kvm etta med eget kök

    Har klarat mig bra på CSN men inte sparat mer än några hundra/månad då jag varit säker på att få sommarjobb/alt. kunnat låna av föräldrar om det krisar. Bodde även hemma hos föräldrarna under somrarna, hade ingen hyra i juni-juli på korridorsrummen och när jag hade 1an så hyrde jag ut den juli-augusti så då hade jag bara 1 månads hyra på sommaren.

    Har haft råd att unna mig bra mat, kläder, festande, lite småresor och nöjen utan att känna att jag brände för mkt pengar.

  • Äldre 18 May 19:50
    #7
    tjej87 skrev 2011-05-18 19:49:02 följande:
    Har studerat i snart 5 år nu.
    De olika hyrorna jag har haft är:
    3000 - 18 kvm korridorsrum, eget badrum
    3400 - 20 kvm korridorsrum, eget badrum (dock finare än det första)
    4300 - 26 kvm etta med eget kök

    Har klarat mig bra på CSN men inte sparat mer än några hundra/månad då jag varit säker på att få sommarjobb/alt. kunnat låna av föräldrar om det krisar. Bodde även hemma hos föräldrarna under somrarna, hade ingen hyra i juni-juli på korridorsrummen och när jag hade 1an så hyrde jag ut den juli-augusti så då hade jag bara 1 månads hyra på sommaren.

    Har haft råd att unna mig bra mat, kläder, festande, lite småresor och nöjen utan att känna att jag brände för mkt pengar.
    När jag bodde i korridorsrummen låg väl csn på 7000-7500 ungefär och kanske runt 7800 när jag hade ettan.
  • positH­IV
    Äldre 20 May 22:12
    #8

    Jag lever på CSN, både lån och bidrag, nu.
    Får väl "normalt" ut ca 8200 kr/mån totalt. Tidigare jobbade jag extra och tjänade för mycket för att få bostadsbidrag men jag ska kolla upp det.

    Jag hyr lägenhet i andra hand av en släkting och får lite hjälp med en del av hyran av mina föräldrar, då de tyckte att det var bättre att jag hyr lägenheten än någon främling.

    Så jag betalar ca 3500 kr för lägenheten per månad (egentligen 4500). Då är det en tvåa ute i förorten. Men ärligt talat så blir det knapert nu när jag inte har mitt extrajobb längre. Men tack och lov har jag pengar undansparade så det går ingen nöd på mig nu. Det är sommaren som jag har fått tänka till på.

    I januari får man ju extra mycket (och ofta i augusti med), och då hade jag dessutom jobbat extra. Så en del av de pengarna satte jag sen in på ett konto som jag låste i 3 mån  och kommer få de pengarna i maj. Sen får jag skatteåterbäring i juni. Och juli har jag också låst en del pengar till. Men jag måste jobba extra lite i sommar för att det ska gå runt. Och för att inte ta av alla mina besparingar.

    Men jag ska undersöka det där med bostadsbidrag. Det kan ge några hundralappar i slutändan i alla fall.

    Matlådor is the shit när man är student. Nu gör jag praktik och äter lunch ute (relativt billigt ställe, men ändå) då förutsättningarna för att ha matlåda i princip inte existerar. Vilket svider lite. Men det går om man vill.

    Lycka till! 

  • Äldre 21 May 01:32
    #9

    Det är verkligen inga som helst problem. Vi har levt på studiemedel i fyra år och har haft det väldigt bra. Inte snålat och unnat oss mycket gott i vardagen. Inget bostadsbidrag heller. 

    På somrarna jobbar vi ihop en buffert som vi tar av under året. Jag tar nog i snitt 1000 kr från bufferten varje månad, men det är vad bufferten är till för. Sedan täcker bufferten även sommarmånaderna då jag får lön först i juli och augusti. Visst hade vi kunnat leva ännu snålare, men vi känner inte att vi behöver det! Främst behövde jag en tusenlapp extra då jag pendlade långt för att köpa månadskort... 

    Vi har betalat 4400 per person (8800 gemensamt) och då är det till ALLT gemensamt- hyra, mat, el, tv, internet, tv-avgift. Våra egna mobilräkningar och någon enstaka försäkring tillkommer oss personligen utöver detta. Men det blir väl knappt 500 kr.  Vi köper ytterst sällan mat ute. Blir någon lunch då och då, men oftast på det egna kontot isf. Mest tar vi med oss matlådor när det behövs men vi har båda haft mycket hemmastudier. 

    Att spara är väl bra, men egentligen mindre nädvändigt när du tar ett lån, visst, det är bra att kunna betala tillbaka en del snabbt, men å andra sidan får vi ju hoppas att du studerar för att få ett bra jobb sedan. DÅ har du gjort den bästa investeringen i dig själv och kan betala av lånet då. Men det gör man ju som man vill. förstår bara inte varför spara så mycket som 2-3000. DÅ kan du lika gärna skippa halva lånet isf! 

  • Kitsun­e
    Äldre 21 May 01:50
    #10

    Det beror på. Jag känner att jag kan unna mig men då betyder det att man inte kan spara. På det sättet är det svårt för mig för jag vill gärna spara, kunna spara en buffert men vill inte  utan att ha unnat mig något. Jag upplever ändå att man måste kompromissa med sig själv. Men det viktiga är att man klarar sig för det gör man ju, jag har tak över huvudet och går inte hungrig, kan betala alla mina räkningar och jag kan unna mig något varje månad även om det då går ut över sparande, men det är inte hela världen.


    It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
Svar på tråden Hur levde/lever ni med CSN lån?